درمان خانگی خروسک در کودکان🐓با طب سنتی

0
0
خروسک در کودکان

اصل مطلب

در مطلب؛ خروسک در کودکان، که برای شما تهیه کرده ایم سعی داریم به زبان ساده به والدین گرامی در مورد این بیماری و علائم ان در کودک را بیاموزیم. سایت کودک الکترونیک به دنبال اگاهی دادن به والدین و پیدا کردن راه کارهای مناسب می باشد، پس با ما در ادامه همراه باشید

خروسک در کودکان

خروسک یا کروپ به التهاب حلق، نای و برونشهای اصلی اطلاق می شود. به علت تنگ بودن مجاری تنفسی در کودکان، ریسک ابتلا به انسداد مجاری هوایی به دلیل تورم و التهاب بیشتر است. خروسک، بیماری فصل پاییز و زمستان است که بیشتر کودکان به آن مبتلا می شوند. از مشخصه های اصلی بیماری خروسک می توان به تنفس صدادار، سرفه مداوم، گرفتگی و خس خس سینه اشاره کرد.

خروسک در کودکان رایج بوده و اغلب در سنین بین یک تا سه سال اتفاق می افتد. وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، مجرای تنفسی آنها وسیع تر و مقاوم تر می شود، بنابراین بعد از ۶ سالگی خروسک متداول نیست. برخی از کودکان در دوران کودکی دو یا چند بار خروسک می گیرند ولی این بیماری در هر سنی می تواند رخ دهد.

خروسک در کودکان

این عفونت نیز همانند سرفه، سرماخوردگی و دیگر عفونتهای ویروسی احتمال انتقال به دیگران را دارد. مخصوصا اگر تماس نزدیک با دیگران وجود داشته باشد. خروسک اغلب در زمان شیوع بیماریها یا اپیدمی در زمستان اتفاق می افتد. عفونت ویروسی که سبب خروسک در کودکان می شود ممکن است در بزرگسالان با کودکان بزرگتر ایجاد گلودرد یا سرفه نماید اما احتمال ایجاد علایم تنفسی رایج در بیماری خروسک کم است. با این وجود، به ندرت ممکن است علایم خروسک در نوجوانان یا بزرگسالان نیز اتفاق بیافتد. عوارض خروسک شامل عفونت گوش، ذات الریه و بسته شدن راه هوا است که منجر به مرگ می شود.

معمولا پزشک بر اساس تاریخچه کودک، علایم و معاینات بالینی می تواند خروسک را تشخیص دهد. اگر علایم بسیار شدید یا غیرطبیعی باشند، عکسبرداری و یا سایر روش های آزمایشگاهی به منظور بررسی وجود سایر بیماریهای ریه یا حلق نیز درخواست خواهند شد.

علائم خروسک در کودکان

علائم خروسک در کودکان

  • 🔸 التهاب و تورم تدریجی مجاری هوایی فوقانی
  • 🔸 التهاب مجاری تنفسی تحتانی و بافت ریه
  • 🔸 پوست ناحیه شکم و بین دنده ها، به شدت داخل رفته
  • 🔸 تب
  • 🔸 تشدید نشانه های کروپ یا خروسک در شب و هنگام گریه و بی قراری های کودک
  • 🔸 تقلای شدید برای جذب هوا و اکسیژن
  • 🔸 تنفس تند
  • 🔸 سرفه های خشن و خشک
  • 🔸 صدای بلند خرخر مانند
  • 🔸 علایم سرماخوردگی مانند گرفتگی یا آبریزش بینی
  • 🔸 کبودی و رنگ پریدگی اطراف دهان کودک به دلیل کمبود اکسیژن

عوامل مؤثر در ابتلا به خروسک

بیماری خروسک معمولا چند روز پس از شروع سرماخوردگی رخ میدهد که در اغلب موارد بر اثر ویروس های مشابه رخ می دهد. این بیماری معمولا در اثر آلودگی ویروسی مجرای تنفسی فوقانی رخ میدهد و باعث بروز التهاب در داخل گلو می شود، که منجر به مشکلات تنفسی و علایمی مانند سرفه، صدای خس خس و گرفتگی صدا می شود. هرچه کودک بزرگتر شود، ریه ها و مجرای تنفسی او نیز قوی تر می شوند، در نتیجه احتمال ابتلا به خروسک نیز کاهش خواهد یافت. تزریق سالانه واکسن آنفولانزا نیز ممکن است از کودکان در برابر بیماری خروسک محافظت کند و احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد.

انواع خروسک در کودکان

1-خروسک ویروسی

این شایع ترین نوع خروسک است. که یک عفونت ویروسی حنجره و نای می باشد. و اغلب به صورت یک سرماخوردگی شروع می شود، اما پس از آن به آرامی به سرفه خشک و شبیه پارس سگ تبدیل می شود. صدای کودک خشن و تنفس او پر سر و صدا خواهد شد. هر بار که نفس می کشد صدای بلندی بصورت سوت تنفسی ایجاد می شود. اکثر کودکان دارای خروسک ویروسی تب خفیفی دارند، اما برخی از آن ها دارای درجه حرارت تا 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) هستند.

2- خروسک اسپاسمی

این نوع خروسک به علت آلرژی یا ریفلاکس معده ایجاد می شود. این می تواند ترسناک باشد زیرا به طور ناگهانی، اغلب در اواسط شب، اتفاق می افتد. کودک ممکن است به رختخواب برود و چند ساعت بعد با نفس نفس زدن از خواب بیدار شود. او به سختی نفس می کشد، و تنفس پر سر و صدا دارد. او همچنین ممکن است یک سرفه شبیه پارس سگ داشته باشد. بیش تر کودکان مبتلا به خروسک اسپاسمی، تب ندارند. این نوع خروسک می تواند دوباره عود کند. بعلاوه شبیه به آسم است و اغلب به داروهای آلرژی و ریفلاکس پاسخ می دهد.

کودک الکترونیک را در آپارات دنبال کنید

3- خروسک همراه با تنفس صدا دار

تنفس صدا دار در خروسک خفیف در کودکان، هنگام گریه و یا بازی، معمول است. اما اگر یک کودک در حال استراحت باشد، می تواند نشانه ای از خروسک شدید تر باشد. زمانی که کودک در حال تلاش برای نفس کشیدن است، ممکن است از خوردن و نوشیدن دست بکشد.

همچنین ممکن است از سرفه زیادی، خسته شود و ممکن است با هر نفس او، صدای تنفسش را بشنوید.

پیشگیری از خروسک در کودک

واکسن در برابر آنفلوآنزا و دیفتری می تواند از بروز خروسک جلوگیری نماید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

بدتر شدن وضعیت تنفس کودک. علایم بدتر شدن تنفس عبارتند از: تنفس تند، نیاز به تقلای بیشتر برای تنفس، با هر بار نفس کشیدن ماهیچه های سینه به داخل کشیده میشوند.

  • 🔸 بی قراری زیاد
  • 🔸 پایین نیامدن تب علیرغم مصرف تب بر
  • 🔸 رنگ پریدگی غیرمعمول
  • 🔸 کودک بی طاقت و بی قرار
  • 🔸 وجود هر گونه نگرانی نسبت به وضعیت سلامت کودک

در موارد زیر با اورژانس تماس بگیرید:

  • 🔸 تراوش آب از دهان و ناتوانی در قورت دادن آن
  • 🔸 تنفس سخت
  • 🔸 خواب آلودگی غیرطبیعی
  • 🔸 کبودی (سیانوزه، رنگ پریدگی)
درمان های خانگی برای خروسک

درمان خانگی خروسک کودکان

آرامش دادن به کودک: کودک را آرام کرده و به او اطمینان خاطر دهید. ممکن است خروسک سبب اضطراب کودک کم سال شود. گریه شرایط را بدتر می کند. اگر تنفس کودک با خرخر یا مشکل است، او را راست روی پای خود بنشانید. اجازه دهید کودک در وضعیت راحتی قرار گیرد.

ماساژ اسانس روغن: یک ماساژ ملایم قفسه سینه با ترکیب اسانس می تواند به کاهش عضلات سفت و افزایش آرامش کمک کند. همچنین تنفس فرزندتان را آسان‌تر می‌کند.

10 قطره اسانس اکالیپتوس را در ½ فنجان روغن زیتون گرم و فوق بکر مخلوط کنید. با این روغن معطر، سینه‌تان را به آرامی ماساژ دهید، مخصوصاً قبل از خواب به او کمک کنید تا بهتر بخوابد.
گزینه دیگر مخلوط کردن 10 تا 15 قطره روغن پونه کوهی در 2 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا است. از این مخلوط به عنوان مالش روی سینه قبل از خواب برای کاهش سرفه هنگام خواب استفاده کنید.
از طرف دیگر، اگر اسانس ندارید، می توانید از ویکس نیز به جای آن استفاده کنید. اما اگر کودک شما 2 سال یا کمتر دارد، توصیه می شود قبل از استفاده از ویکس برای کودک با پزشک مشورت کنید.

مطالعه‌ای را در سال 2010 منتشر شد که در آن والدینی که از ویکس، وازلین و عدم درمان را برای تسکین علامتی سرفه‌های شبانه فرزندشان استفاده کردند، دریافتند ویکس برای کاهش علائم عفونت‌های تنفسی فوقانی بسیار مفید است.

تب بر: تب را پایین بیاورید. در بیماری خروسک اگر کودک تب دارد (دمای بالا) اغلب تند تند نفس می کشد و بیشتر پریشان شده و مریض تر به نظر می رسد.

کاهش دما: هوا را خنک کنید. برخی دریافته اند که قرار دادن کودک به صورت راست در هوای تازه و قدم زدن می تواند کمک کننده باشد.

کمک به تنفس کودک: کودکی را که مشکل تنفسی دارد در حالت خوابیده نگه ندارید و اگر تمایل ندارد، به او مایعات نخورانید؛ زیرا این کار تنفس را سخت تر می کند.

مایعات سرد: به کودک مایعات سرد بسیار بنوشانید، مشروط بر اینکه این کار احساس خوشایندی برایش داشته باشد.

عسل: اگر کودک شما بالای یک سال سن دارد، عسل درمان خوبی برای کروپ است.عسل با خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی خود به مبارزه با عفونت های باکتریایی و ویروسی کمک می کند و می تواند به تسکین علائم کروپ کمک کند.

در مطالعه‌ای در سال 2012 که در مجله Pediatrics منتشر شد، والدین محصولات عسل را بالاتر از عصاره خرمای سیلان برای تسکین علائم سرفه‌های شبانه و مشکل خواب فرزندانشان به دلیل URI ارزیابی کردند.

1 قاشق چایخوری عسل خام را به یک فنجان آب گرم یا شیر اضافه کنید. 2 یا 3 بار در روز آن را به کودک خود بدهید.
گزینه دیگر این است که 2 قاشق چایخوری عسل خام را با 1 قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید. آن را 2 یا 3 بار در روز به کودک خود بدهید.

شربت ضد سرفه (DM)

  • داروهای ضد سرفه غیرتجویزی توصیه نمی شوند. دلیل: بدون اثربخشی اثبات شده برای کودکان و بچه های کم تر از 6 سال توسط (FDA) به تصویب رسیده است.
  • مشخص شده که عسل بهترین اثر را روی سرفه دارد. احتیاط: از عسل تا 1 سالگی استفاده نکنید.
  • اگر سن 6 سال یا بیش تر باشد، ممکن است تصمیم بگیرید که از داروهای ضد سرفه استفاده کنید. یکی از این انتخاب ها، دکسترومتورفان (DM) مانند شربت سرفهRobitussin  است. دکسترومتورفان در اکثر شربت های ضد سرفه بدون نسخه تجویز می شود.
  • هنگام استفاده: فقط برای سرفه های شدید که در خواب یا در مدرسه اتفاق می افتد، مصرف شود.
  • مقدار دوز دکسترومتورفان: هر 6 تا 8 ساعت و در صورت نیاز مصرف شود.

منبع: کتاب طب سنتی کودکاننوشته نرگس تشکری

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

0
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x