درمان آبریزش بینی کودکان در خانه 😪

4
1
طب سنتی برای آبریزش بینی کودکان

اصل مطلب

درمان آبریزش بینی کودکان در خانه،آبریزش بینی کودکان اختلالی شایع و مزمن است. این مساله زمانی اتفاق می افتد که حفره بینی با مایع مخاط پر شود. رنگ مخاط سفید، زرد یا سبز رنگ و معانی آن می تواند متعدد باشد. . . . حتما قسمت سوالات متداول را بخوانید و اگر بازهم به جواب سوال خود نرسیدید در قسمت نظرات برای ما سوال خود را بنویسید

درمان ترشحات سبز رنگ بینی در طب سنتی

آبریزش بینی

آبریزش بینی کودکان اختلالی شایع و مزمن است. این مساله زمانی اتفاق می افتد که حفره بینی با مایع مخاط پر شود. رنگ مخاط سفید، زرد یا سبز رنگ و معانی آن می تواند متعدد باشد. از یک سرماخوردگی ساده یا آلرژی تا مشکلات جدی تری مانند عفونت سینوس ها، خود را با علایم مختلفی از جمله آبریزش بینی نشان میدهند. رینوریا یا آبریزش بینی زمانی اتفاق می افتد که مایع زیادی از بینی خارج شود. مخاط ممکن است روان یا ضخیم، شفاف یا کدر باشند و به صورت مستمر جاری باشند یا به صورت متناوب از بینی خارج شوند.

درمان آبریزش بینی کودکان در خانه

درمان آبریزش بینی در کودکان-شربت برای آبریزش بینی کودکان-دمنوش برای آبریزش بینی کودکان-درمان خانگی آبریزش بینی کودکان-شربت یا قرص ستیریزین (سیتریزین) برای درمان ابریزش بینی کودک -درمان ترشحات سبز رنگ بینی در طب سنتی-درمان گیاهی ترشحات سبز رنگ بینی

عوامل مؤثر در ابتلا به آبریزش بینی کودکان

  • استفاده از غذاهای تند
  • تغییرات ناگهانی دمای محیط
  • سرماخوردگی
  • عفونت سینوسی
  • گریه
  • واکنش های آلرژیک

اشکال آبریزش بینی

آبریزش بینی بدون رنگ و شفاف: مخاط عادی، بیرنگ، نسبتا ضخیم و چسبناک است که از این بابت شبیه به چسب است. در صورتی که مخاط بینی بیرنگ باشد، بدان معنی خواهد بود که اصلا عفونت و آلودگی در بدن وجود ندارد. مادامی که این مخاط بیرنگ، زیاد در بدن تولید نشود، کودک در سلامت کامل است. در غیر این صورت، در صورتی که مخاط بدون رنگ به صورت غیرعادی در بینی تولید شود، ممکن است حساسیت به چیزی وجود داشته باشد که باید به پزشک مراجعه کنید.

این نوع از آبریزش می تواند ناشی از تلاش بینی برای پاکسازی هوای تنفسی از ذرات و جلوگیری از وارد شدن آنها به ریه و یا نشان دهنده دندان در آوردن و یا یک حساسیت باشد. عکس العمل مخاط بینی به خشک و سرد بودن هوای تنفسی هم می تواند باعث پیدایش این علامت شود. در بعضی موارد آبریزش بینی شفاف، نخستین نشانه سرماخوردگی است.

آبریزش بینی به رنگ سفید: علت اصلی مخاط سفیدرنگ، استفاده بیش از حد لبنیات است. چربی موجود در محصولات لبنی باعث ضخیم تر و چسبنده تر شدن مخاط می شود که تنفس را نیز سخت می کند. خوردن شیر باعث غلیظ شدن مخاط بینی می شود و شیرخواران و نوپایانی که تمایل زیادی به استفاده از لبنیات دارند، به کرات دچار این وضعیت می شوند، ولی هر قدر کودک بزرگتر شده و شیر کمتری استفاده می کند، سفید بودن رنگ ترشحات بینی می تواند به دلیل کم آبی بدن باشد. وجود مخاط سفیدرنگ در بینی به تنهایی امر نگران کننده ای نیست.

آبریزش بینی به رنگ زرد روشن: علت رنگ زرد مخاط دو چیز می تواند باشد: وجود یک ویروس یا عفونت سینوسی در بدن. رنگ زرد کمرنگ به معنای آن است که بدن با چیزی مانند سرماخوردگی در حال مبارزه است. در صورتی که طول مدت دوران آبریزش بینی کمتر از ۱۰ روز باشد، جای نگرانی نیست ولی در صورتی که این آبریزش بیش از ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد به متخصص کودکان مراجعه کنید؛ زیرا می تواند حاکی از عفونی شدن سینوس ها باشد.

آبریزش بینی به رنگ زرد پررنگ: در صورتی که ترشحات بینی به رنگ زرد پررنگ درآید، باید به متخصص کودکان مراجعه کنید. این حالت می تواند نشان دهنده ایجاد یک عفونت تازه و یا شدت یافتن عفونت قدیمی باشد.

آبریزش بینی به رنگ سبز: امکان دارد که رنگ ترشحات بینی سبز شود. این حالت می تواند نشان دهنده سرماخوردگی، عفونت سینوس ها و… باشد ولی چنانچه صبح که کودک از خواب بیدار می شود آبریزش بینی سبزرنگ باشد، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

علت خارج شدن ترشحات سبز رنگ از بینی هنگام صبح آن است که در تمام طول شب باکتریها در مخاط بینی تجمع پیدا می کنند و رنگ سبز را به مخاط می دهند. این ترشحات مملو از باکتری، در هنگام صبح باید از مجرای بینی خارج شوند، ولی در صورتی که کودک تمام مدت شبانه روز و به مدت چند روز دچار ترشحات سبزرنگ شده باشد، وی را نزد متخصص کودکان ببرید.

آبریزش بینی به رنگ نارنجی، قرمز و یا قهوه ای: خون باعث تغییر رنگ مخاط می شود اما مضطرب نشوید؛ چراکه این حالت می تواند علل مختلفی داشته باشد. در صورتی که میزان خون زیادی طی چند روز از بدن کودک بیرون بیاید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آبریزش بینی به رنگ خاکستری و رنگ سیاه: زندگی در شهرهای آلوده باعث تغییر رنگ مخاط بینی به سیاه و خاکستری می شود. وظیفه مخاط به دام انداختن غبار و ذرات دیگر در بینی و همچنین پیشگیری از ورود آن به بدن است. در صورتی که در نزدیکی شما، حجم زیادی خاکستر، گرد و غبار، دود و ذرات معلق دیگر در هوا موجود است، بینی تلاش می کند آنها را به دام بیندازد.

چه موقع باید به پزشک مراجه کرد؟

  • هنگامی که آبریزش بینی همراه با تبی باشد که بیش از ۲ روز ادامه یافته است.
  • هنگامی که آبریزش بینی کودک به علت ابتلا به حساسیت باشد. در این صورت امکان دارد پزشک انجام اقداماتی را به شما سفارش کند که به کاهش حساسیت کمک می کنند.
  • هنگامی که کودک دچار لرز، بدن درد، تب یا استفراغ و بیماری اسهال شود. این علایم می تواند علامت ابتلای کودک به آنفولانزا باشد.
  • هنگامی که به ورود اجسام خارجی به درون بینی کودک مشکوک باشید.

درمان های خانگی برای آبریزش بینی + دمنوش ها

بخار: استشمام بخار کمک می کند تا ناراحتی ناشی از آبریزش بینی کاهش پیدا کند، همچنین به کودک کمک می کند که خواب بهتری داشته باشد و دوره درمان هم کوتاه تر شود. برای بچه های کوچک می توانید با بستن درب و باز کردن دوش، حمام را به یک اتاق بخار مبدل کنید.کودک خود را به حمام ببرید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با فرزندتان بنشینید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

برای کودکان بزرگتر می توانید از بخار به صورت مستقیم بر صورت استفاده کنید. به این صورت که کودک خود را در بغل خود نشانده و یک کاسه آب گرم جلوی خود بگذارید، صورت کودک را به طرف کاسه خم کنید، با یک حوله بزرگ که بر روی خودتان کشیده اید تمام بخار را جمع کنید و از کودک خود بخواهید ۵ تا ۱۰ دقیقه در این وضعیت نفس بکشد، بعد از وی بخواهید تا بینی خود را خالی کند. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

درمان آبریزش بینی در کودکان-شربت برای آبریزش بینی کودکان-دمنوش برای آبریزش بینی کودکان-درمان خانگی آبریزش بینی کودکان-شربت یا قرص ستیریزین (سیتریزین) برای درمان ابریزش بینی کودک -درمان ترشحات سبز رنگ بینی در طب سنتی-درمان گیاهی ترشحات سبز رنگ بینی
درمان های خانگی برای آبریزش بینی

درمان آبریزش بینی در کودکان-شربت برای آبریزش بینی کودکان-دمنوش برای آبریزش بینی کودکان-درمان خانگی آبریزش بینی کودکان-شربت یا قرص ستیریزین (سیتریزین) برای درمان ابریزش بینی کودک -درمان ترشحات سبز رنگ بینی در طب سنتی-درمان گیاهی ترشحات سبز رنگ بینی

ترکیب زنجبیل و عسل: ترکیب زنجبیل و عسل یکی از برترین درمان های خانگی برای حل مشکل آبریزش بینی است. یک تکه ریشه زنجبیل بردارید و آب آن را بگیرید و به آن عسل اضافه کنید. این معجون را ۲ تا ۳ بار در روز به کودک خود بدهید.

ساکشن بینی: آبریزش بینی به احتمال زیاد سبب ترشح خلط و گرفتگی بینی کودک می شود که می تواند تنفس را برای او سخت کند. می توانید به وسیله یک ساکشن، خلط جمع شده در بینی را بیرون کشیده و به تنفس او کمک کنید. این ابزارهای ساکشن به آسانی در داروخانه ها در دسترس هستند و برای خرید آن نیازی به نسخه پزشک ندارید. پیش از هر بار استفاده از ساکشن از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

گل بنفشه: گرفتگی بینی از جمله اختلالات رایج در دوران نوزادی و خردسالی است که معمولا تنفس را برای کودکان مشکل می کند و موجب بی قراری آنها میشود. استفاده از جوشانده گل بنفشه و استنشاق بخار بدست آمده از آن در کودکان و خردسالانی که توانایی و شکیبایی لازم برای استفاده از این بخور را داشته باشند، می تواند به برطرف شدن انسداد و گرفتگی بینی آنها کمک کند.

اما در صورتی که کودک بی تابی می کند و حوصله کافی برای استنشاق بخار این جوشانده را ندارد، می توان یکی دو قطره از این جوشانده را با کمک قطره چکان در حفره بینی او ریخت تا به این ترتیب گرفتگی بینی او بهبود یابد. برای تهیه این جوشانده ۱۰ گرم گل بنفشه را در یک لیتر آب به مدت ۳ دقیقه بجوشانید، آن را صاف و از آن استفاده کنید.

محلول آب نمک: یکی از برترین شیوه های درمان آبریزش بینی، استفاده از محلول آب نمک است. از محلول آب نمک به عنوان تسکین دهنده گلودرد، میکروب کش و دهان شویه نیز استفاده می شود. آب نمک سبب شل شدن مخاط و خارج شدن راحت تر آن از بینی می شود و مجرای تنفسی را تمیز نموده و باعث میشود کودک راحت تر نفس بکشد.

شستشوی روزانه بینی با محلول آب نمک از بیماری هایی مانند سرماخوردگی، سرفه، التهاب چشم، بینی و گلو، التهاب سینوسهای پیشانی، سردرد، خستگی و بی خوابی جلوگیری می کند. آب شیر برای شستشوی بینی مناسب نیست بلکه باید از آب مقطر و یا آب جوشیده ولرم برای درست کردن آب نمک استفاده کنید. به این منظور یک لیوان آب را بجوشانید و یک چهارم قاشق چایخوری نمک را به آن اضافه کنید تا آن هم اندکی بجوشد و حل شود، بعد بگذارید در دمای اتاق سرد شود.

چند قطره از محلول را درون بینی کودک بریزید و سر او را بالا نگه دارید. با گرفتن یکی از حفره های بینی، مخاط حفره دیگر را خالی کنید. این کار را برای حفره دوم نیز انجام دهید. این کار را روزی سه بار انجام دهید. به کودک یادآوری کنید هر چند ساعت باید بینی خود را خالی کند. برای جلوگیری از قرمز شدن بینی، قدری روغن زیتون روی بینی وی بمالید.

ممنوعیت های گیاهان دارویی برای کودکان

استفاده از گیاهان دارویی بدون عارضه نیست. از آنجایی که سلامت کودکان نیاز به توجه ویژه دارد، از این رو آژانس اروپایی دارو استفاده بسیاری از داروهای گیاهی را برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع اعلام کرده است. برای کودکان کمتر از ۲ سال استفاده از هر نوع نعناع ممنوع است و می تواند باعث اسپاسم لارینکس (گرفتگی حنجره) شود. این موضوع در مورد شکلاتهای نعنایی نیز مصداق دارد.

ممنوعیت های گیاهان دارویی برای کودکان

از ۳ سالگی استفاده از گیاه ارنیکا و از ۶ سالگی تزریق عصاره گل همیشه بهار بدون اشکال است.

از ۶ سالگی می توان برای درمان یبوست از دانه های اسفرزه، به عنوان داروی ضدتهوع از زنجبیل و برای درمان گلودرد از علف چای استفاده کرد اما این مصارف باید زیر نظر پزشک اعمال شوند.

مصرف موضعی برخی گیاهان نیز مجاز است. به عنوان مثال از بلغور و جوی دوسر می توان در تمام سنین برای تسکین ناراحتی های پوستی استفاده نمود.

درمان آبریزش بینی در کودکان-شربت برای آبریزش بینی کودکان-دمنوش برای آبریزش بینی کودکان-درمان خانگی آبریزش بینی کودکان-شربت یا قرص ستیریزین (سیتریزین) برای درمان ابریزش بینی کودک -درمان ترشحات سبز رنگ بینی در طب سنتی-درمان گیاهی ترشحات سبز رنگ بینی


سوالات متداول

Frequently asked questions

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پروانه قنبری
8 ماه قبل

من میخوام یک نکته ای در مورد ابریزش بینی کودکان اضافه کنم چون بدای پسر خودم اتفاق افتاد، این بود که پسرم غذای تند خورده بود و باعث شده بود ابریزش بینی پیدا کنه و من فکر کردم سرما خورده و اشتباها بهش شربت دادم

نازنین اسلامی
1 سال قبل

سلام ممنون از این مطلب خوب تون 🌹
اون بخش اشکال ابریزش بینی خیلی بمن کمک کرد👍البته بخش سوالات متداولم خیلی عالی بود، بسیار نکات خوبی گفته شده

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

4
1

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x