درمان خانگی آنفولانزا و سرماخوردگی کودکان🤒با طب سنتی

2
0
آنفولانزا و سرماخوردگی در کودکان

اصل مطلب

سرماخوردگی معمولا خفیف تر از آنفولانزا است. افراد مبتلا به سرماخوردگی نسبت به افرادی که آنفولانزا دارند بیشتر در معرض آبریزش یا گرفتگی بینی هستند. سرماخوردگی معمولاً منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند ذات الریه، عفونت های باکتریایی یا بستری شدن در بیمارستان نمی شود. آنفولانزا می تواند عوارض جدی همراه داشته باشد. درمان سریع آنفولانزا و سرماخوردگی کودکان:آب نمک-پروبیوتیک ها-رطوبت-سوپ مرغ-سیر-عسل-ویتامین C-ویکس، در ادمه با ما همراه باشید تا نحوه استفاده از آنها را بگوییم.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا (flu) و سرماخوردگی هر دو بیماری‌های تنفسی مسری هستند، اما توسط ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند. آنفولانزا فقط توسط ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شود، در حالی که سرماخوردگی می‌تواند توسط تعدادی از ویروس‌های مختلف، از جمله راینوویروس‌ها، پاراآنفلوانزا، و ویروس‌های کرونای فصلی ایجاد شود.

کروناویروس های فصلی را نباید با SARS-COV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، اشتباه گرفت. از آنجایی که آنفولانزا و سرماخوردگی علائم مشابهی دارند، تشخیص تفاوت بین آنها تنها بر اساس علائم ممکن است دشوار باشد. به طور کلی، آنفولانزا از سرماخوردگی بدتر است و علائم معمولاً شدیدتر هستند و ناگهانی‌تر شروع می‌شوند.

سرماخوردگی معمولا خفیف تر از آنفولانزا است. افراد مبتلا به سرماخوردگی نسبت به افرادی که آنفولانزا دارند بیشتر در معرض آبریزش یا گرفتگی بینی هستند. سرماخوردگی معمولاً منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند ذات الریه، عفونت های باکتریایی یا بستری شدن در بیمارستان نمی شود. آنفولانزا می تواند عوارض جدی همراه داشته باشد.

آنفولانزا توسط ویروس های خانواده ارتومیکسو ویروس ها ایجاد میشود که به سه گروه ( A,B,C ) تقسیم می شوند. آنفولانزا بسیار سخت و سریع بروز پیدا می کند.

😍این مقاله هم حتما بخون 👈 درمان آبریزش بینی کودکان در خانه 😪

تب شدید، خارش و لرزش بدن، سردرد، گلودرد، سرفه و گاهی نیز استفراغ و اسهال از علایم این نوع از بیماریهای کودکان به شمار می روند. این یک بیماری زمستانی است که اغلب بیشتر از یک هفته طول می کشد و می تواند منجر به شرایط حاد و خطرناکی مانند بروز ذات الریه در کودکان شود.

علایم آنفولانزا
Influenza symptoms

تشخیص سرماخوردگی از آنفولانزا

سرماخوردگی یا آنفولانزا؟
از آنجایی که سرماخوردگی و آنفولانزا علائم زیادی دارند، تشخیص تفاوت بین آنها تنها بر اساس علائم ممکن است دشوار (یا حتی غیرممکن) باشد. آزمایش های ویژه می تواند تشخیص دهد که آیا فرد مبتلا به آنفولانزا است یا خیر.

علائم آنفولانزا کودکان

  • تب
  • تعریق
  • سردرد
  • درد عضلات و مفاصل
  • گلودرد و گرفتگی بینی

از علایم آنفولانزا هستند. برخی از انواع آنفولانزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفولانزای A که به آنفولانزای خوکی معروف است، ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد. بهبود بیماری آنفولانزا معمولا بین ۲ تا ۷ روز طول می کشد. ممکن است آنفولانزا در کودکان، سالمندان و کسانی که مشکلات قلبی- عروقی و یا تنفسی دارند، با عفونت ریه (پنومونی یا ذات الریه) همراه شود. چنین حالتی در افراد سالم کمتر دیده میشود.

علایم سرماخوردگی
Cold symptoms

علائم سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی معمولا با:

  • سوزش و درد گلو آغاز
  • سرفه
  • آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند.

گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب بالا نیز می شوند ولی تب به ندرت بزرگسالان را درگیر می کند. علایم بیماری ٢ الى ٣ روز شدید هستند و به تدریج خفیف می شوند. سرماخوردگی معمولا بین ۵ تا ۷ روز طول می کشد ولی سرفه ناشی از آن ممکن است ادامه یابد.

ویروس راینو ویروس از خانواده پیکورناویروسها عامل اصلی سرماخوردگی است. همچنین ویروس های دیگری نیز از جمله کروناویورس، آدنوویروس، ویروس پاراآنفلوآنزا و ویروس سینسیشیال تنفسی ممکن است باعث سرماخوردگی شوند. عفونتهای باکتریایی نیز ممکن است به سرماخوردگی اضافه شوند که در این صورت علایم بیماری شدیدتر و دوره آن طولانی تر خواهد شد. در این مواقع ممکن است عفونت سینوس ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) یا گوش را درگیر کند. تنها پزشک می تواند تفاوت سرماخوردگی ویروسی و میکروبی را تشخیص دهد.

با تجویز پزشک ممکن است آنتی بیوتیک نیز برای درمان لازم باشد. به خاطر داشته باشید در این خصوص اقدام به خوددرمانی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک نکنید.در مورد هر دو بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا باورهای نادرستی وجود دارد. یکی از این باورهای نادرست، درمان آنتی بیوتیکی است که هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی و یا آنفولانزا ندارد و حتی مشکلات بیمار را بیشتر می کند. یکی دیگر از باورهای نادرست در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا این است که قرار گرفتن در معرض هوای سرد باعث بروز این بیماری ها می شود، در حالی که عامل این بیماریها ویروس است و ربطی به هوای سرد ندارد.

به عبارتی در تابستان نیز احتمال ابتلا به این دو بیماری وجود دارد. بنابراین دلیل شیوع زیاد این بیماریها در زمستان این است که در فصول سرد مدارس باز می شوند و کودکان در تماس نزدیک با هم هستند، در نتیجه انتقال بیماری بین کودکان و سپس به خانواده ها و جامعه بیشتر می شود. همچنین در زمستان و پاییز مردم تمایل بیشتری دارند که در فضاهای سرپوشیده بمانند، این مسئله عامل تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است.

ویروسهایی که آنفولانزا و سرماخوردگی را ایجاد می کنند نیز هنگامی که رطوبت هوا کم است (در پاییز و زمستان) بهتر و بیشتر زنده می مانند. در فصول سرد، مخاط بینی و دهان خشک تر است و این مسئله در انتقال ویروس به بدن نقش مهمی دارد.

نکات مهم

آنتی بیوتیک ها برای درمان باکتریهای عفونت های قارچی و تک یاخته های انگلی مؤثر هستند و هیچ گونه تأثیری بر روی ویروسها ندارند. از این رو هرگز برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزای ویروسی، آنتی بیوتیک مصرف نکنید. مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک باعث پدیده «مقاومت آنتی بیوتیکی می شود. بدین معنا که باکتری ها در اثر تماس زیاد با آنتی بیوتیکها راه بی اثر کردن آنها را یاد می گیرند و آنتی بیوتیک در از بین بردن باکتری ناکارآمد می شود.

از قطره یا اسپری محلول ید برای مرطوب کردن کانال های بینی کودک و از یک مکنده برای زدودن ترشحات اضافی بینی او استفاده کنید. دستگاه تولید کننده بخور سرد نیز می تواند مفید باشد به شرط آنکه آن را به طور مرتب به منظور جلوگیری از رشد قارچ تمیز کنید. سرماخوردگی بیشتر کودکان طی ۵ تا ۷ روز بهبود می یابد.

ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV)

کودکان زیر ۲ سال بسیار مستعد ابتلا به این بیماری هستند. ویروس سینسیشیال تنفسی(ویروس پیوسته سلولی تنفسی که شایع ترین علت بیماری تنفسی تحتانی در نوزادان و مهمترین . پاتوژن (عامل بیماری زای باکتریایی یا ناشی از سم ارگانوفسفره) است) ریه های کودک را درگیر می کند و در گروه حاد بیماریهای کودکان قرار دارد.

در بیشتر موارد، علایم این بیماری تقریبا جزیی بوده و شبیه علایم سرماخوردگی است اما این بیماری می تواند برای نوزادان زودرس و کودکانی که سیستم ایمنی خطرپذیر، مشکلات قلبی مادرزادی و بیماریهای مزمن ریوی دارند، به طور جدی مسأله ساز شده و سبب ایجاد برونشیت (عفونت مجراهای کوچک تنفسی ریوی) یا ذات الریه شود.

طبق گفته های مراکز کنترل و پیشگیری، سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ کودک به دلیل ابتلا به RSV در بیمارستان بستری می شوند. در صورت مشاهده علایمی نظیر خس خس کردن سینه کودک، تنفس سریع یا تقلا برای نفس کشیدن، عدم نوشیدن مایعات، سستی و بی حالی شدید یا بروز سایههای آبی رنگ در دور لبها یا داخل دهان کودک، بلافاصله با پزشک کودکان تماس بگیرید

عوامل مؤثر در ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی

  • سن: کودکان و افراد مسن بیشتر سرما میخورند؛ چراکه سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر است و دانش و توانایی کمتری برای مراقبت از خود در برابر بیماری دارند.
  • کم خوابی و استرس: کم خوابی و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و فرد را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهند.
  • دخانیات: سیگار و قلیان چه برای خود شخص مصرف کننده و چه برای اطرافیان او خطر ابتلا به انوع بیماری ها را افزایش میدهد چراکه سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.
  • آلرژی: سرماخوردگی و آلرژی دارای علایم مشترکی مانند سوزش گلو و آبریزش بینی هستند. تأثیر آلرژی بر روی بینی و گلو باعث میشود آنها بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی و آنفولانزا قرار بگیرند.
آپارات کودک الکترونیک 1 1

درمان خانگی آنفولانزا و سرماخوردگی کودکان

آب نمک: غرغره آب نمک می تواند به جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. همچنین می تواند شدت علایم آنفولانزا، گلودرد و احتقان بینی را کاهش دهد. برای تهیه آب نمک می توانید به داروخانه مراجعه کنید و یا خودتان در خانه یک لیوان آب را با یک قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. آن را درون دهان کودک ریخته و از او بخواهید غرغره کند و سپس بیرون بریزد. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

پروبیوتیک ها: باکتریها و مخمرهای مفیدی هستند که در برخی از غذاها و مکمل ها یافت می شوند. آنها می توانند به حفظ سلامت روده و سیستم ایمنی بدن کمک کنند. تحقیقات نشان میدهند که پروبیوتیکها می توانند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهند. یکی از منابع خوشمزه و مغذی این باکتری ها، ماستهای پروبیوتیک است که می توانید آنها را در رژیم غذایی قرار دهید. این ماست علاوه بر مزایای بالقوه ای که برای سیستم ایمنی بدن دارد، یک میان وعده سالم است که پروتئین و کلسیم زیادی دارد.

رطوبت: رطوبت محیط نقش مهمی در کاهش علائم و درمان خانگی آنفولانزا دارد. آنفولانزا در محیط خشک رشد کرده و گسترش می یابد. ایجاد رطوبت بیشتر در خانه می تواند احتمال تماس با این ویروس را کاهش دهد. همچنین افزایش رطوبت می تواند التهاب بینی را کاهش دهد و تنفس را راحت تر کند. می توانید با قرار دادن یک کتری یا ظرف پر از آب روی حرارت، رطوبت کافی را به محیط برسانید.

انجام این کار در زمستان بسیار توصیه می شود، زیرا گرمای ناشی از بخاری و… باعث از بین رفتن رطوبت داخلی خانه می شود و می تواند کودک شما را در معرض بیماری قرار داده یا علایم آن را تشدید کند. همچنین اضافه کردن چند قطره روغن اکالیپتوس به آب در حال جوش میتواند تنفس را بسیار بهبود بخشد.

سوپ مرغ: سوپ مرغ برای درمان آنفولانزا بسیار مفید است، گرچه ممکن است نتواند این بیماری را به طور کامل درمان کند، اما انتخاب بسیار مناسبی برای زمان بیماری است. تحقیقات نشان میدهند که خوردن یک کاسه سوپ مرغ با سبزیجات موجود در آن می تواند حرکت نوتروفیل ها را در بدن کند نماید. نوتروفیل ها یکی از انواع سلولهای محافظ بدن هستند که بدن را در برابر عفونت محافظت می کنند.

هنگامی که آنها به آرامی در حال حرکت هستند، بیشتر در مناطقی از بدن تمرکز می کنند که برای بهبود در اولویت بیشتری هستند. بنابراین، این سلول ها با تمرکز بیشتری با عوامل بیماریزا مبارزه می کنند. مطالعه ای حاکی از آن است که سوپ مرغ به طور خاص برای کاهش علایم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مؤثر است. همچنین سوپ کم نمک دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است و کمک می کند آب بدن حفظ شود.

سیر: حاوی ترکیب آلیسین است که دارای خواص ضدمیکروبی است. اضافه کردن مقداری سیر به رژیم غذایی می تواند شدت علایم آنفولانزا را کاهش دهد. طبق برخی تحقیقات سیر حتی در برخی موارد می تواند باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری شود.

عسل: عسل دارای خواص ضدباکتری و ضدمیکروبی است. نوشیدن دمنوش لیمو همراه با عسل می تواند گلودرد را کاهش دهد. تحقیقات حاکی از آن هستند که عسل، یک سرکوب کننده مؤثر سرفه است. در مطالعهای محققان دریافتند که دادن ۱۰ گرم عسل در هنگام خواب به کودکان باعث کاهش شدت علایم سرفه آنها می شود. همچنین علایم دیگر سرماخوردگی را در کودکان کاهش میدهد.

هشدار: دقت داشته باشید که هرگز به کودکان زیر یک سال عسل ندهید. عسل برای کودکان بالای یک سال و بزرگسالان مفید است و می تواند یک درمان خانگی بسیار مؤثر محسوب شود.

ویتامین C: این ویتامین نقش مهمی در بدن و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. لیمو، پرتقال، گریپ فروت، سبزیجات برگدار و سایر میوه ها و سبزیجات منبع خوبی از ویتامین C هستند. اضافه کردن آب لیموی تازه به عسل می تواند باعث کاهش خلط شود. همچنین نوشیدن لیموناد گرم یا سرد نیز میتواند مفید باشد.

در حالی که این نوشیدنی ها ممکن است درمان کامل آنفولانزا و سرماخوردگی نباشند اما می توانند به دریافت ویتامین C کمک کنند و به طور غیرمستقیم سیستم ایمنی بدن را تقویت نمایند. همچنین دریافت مقدار کافی از ویتامین C می تواند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و بیماریهای دیگر را از بین ببرد.

ویکس: گرچه ممکن است که بوی آن را دوست نداشته باشید اما استشمام بوی آن می تواند گرفتگی بینی را از بین ببرد و سرفه و گلودرد را کاهش دهد. همچنین اگر داخل بینی شما خشک شده باشد می توانید مقدار کمی از آن را داخل بینی خود بمالید.

منبع: کتاب طب سنتی کودکاننوشته نرگس تشکری

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

2
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x