درمان خانگی التهاب دهان و عفونت گلو با طب سنتی

0
0
التهاب دهان و عفونت گلو

اصل مطلب

در مطلب؛ درمان های خانگی برای التهاب دهان و عفونت گلو، که برای شما تهیه کرده ایم سعی داریم به زبان ساده به والدین گرامی در مورد این بیماری و علائم ان در کودک را بیاموزیم. سایت کودک الکترونیک به دنبال اگاهی دادن به والدین و پیدا کردن راه کارهای مناسب می باشد، پس با ما در ادامه همراه باشید

درمان خانگی التهاب دهان و عفونت گلو با طب سنتی

التهاب دهان|استوماتیت(stomatits) : نمونه ای از بیماری های دهان است که به شکل التهاب گسترده درداخل اعضای دهان(لب، کام و زبان) است. استوماتیت شامل التهاب لب، التهاب کام دهان، التهاب در زبان و التهاب اطراف دهان در انواع مختلفی نمایان میشود. استوماتیت آفتی(زخم های داخل دهان) استوماتیت هرپسی حاد است. بیماری استوماتیت از مجموعه زخم های دهان میتواند به هر یک از نواحی حفره دهان آسیب وارد کند.

برفک دهانی، بیماری های لثه و التهاب لثه، بیماری های زبان، التهاب بالای دهان، التهاب سقف دهان، التهاب و ورم مخاط دهان نوع دیگری از بیماری های دهان هستند که نشانه ای از استوماتیت یا التهاب دهانی میباشند. بیماری استوماتیت یا التهاب دهان به دلایل مختلفی به وجود می آید مثل: عفونت، بیماری های سیستمیک، وجود آلرژی، واکنش شیمیایی و یا آسیب فیزیکی.

التهاب دهان|استوماتیت(stomatits)

علامت هشداردهنده این بیماری تاول دردناک در ناحیه دهان و گلو است. این نوع از بیماریهای کودکان در اثر نوعی ویروس و به طور عمده در طول فصل تابستان و پاییز بروز می کند و به شدت سرایت پذیر بوده و از طریق سرفه، عطسه و مواد دفعی بدن از کودکی به کودک دیگر منتقل می شود.

جراحات این بیماری اغلب همراه با جوش های قرمز رنگ روی دستها و کف پاها پدیدار می شوند که ۷ تا ۱۰ روز روی بدن باقی می مانند. اگر کودک احساس خارش در پوست دارد به او قرص ایبوپروفن یا استامینوفن بدهید. تاولهای گلوی او را با قطعات یخ و مایعات سرد تسکین دهید اما از دادن نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه که می تواند سبب سوزش در ناحیه گلو شود، خودداری کنید.

همچنین باید مراقب کمبود آب بدن کودک باشید زیرا برخی از کودکان به دلیل احساس ناراحتی شدید در ناحیه گلو از نوشیدن مایعات امتناع می کنند.

علائم بیماری استوماتیت یا التهاب در دهان 

  • التهاب در ناحیه دهان
  • قرمزی و خونریزی
  • زخم های دهانی
  • تنفس بد بو
  • خستگی
  • بی اشتهایی
  • تب

التهاب و عفونت گلو

نوزادان و کودکان نوپا به ندرت مبتلا به این بیماری می شوند. کودکان کم سن وسال در صورتی که یکی از خواهرها یا برادرهای بزرگترشان مبتلا به این بیماری باشد، به احتمال زیاد توسط باکتری استرپتوکوکوس آلوده خواهند شد.

اگرچه عفونت گلو به طور عمده از طریق سرفه و عطسه پخش می شود، اما کودک می تواند با لمس یک اسباب بازی که قبلا کودک آلودهای با آن بازی کرده است به این بیماری مبتلا شود.

😍این مقاله هم حتما بخون 👈 طب سنتی برای آبریزش بینی کودکان

علامت رایج این بیماری احساس گلودرد است که می تواند به قدری شدید باشد که کودک در بلعیدن یا حتی صحبت کردن دچار مشکل شود. ممکن است تب، غده های چرکی متورم و درد در ناحیه شکم کودک پدیدار شود. در صورت مشکوک بودن به ابتلای کودک به عفونت گلو به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی التهاب دهان و عفونت گلو

درمان خانگی التهاب و عفونت گلو

گلودرد به درد، خارش یا سوزش گلو اشاره دارد. گلو درد اولین علامت گلودرد است. ممکن است هنگام قورت دادن بدتر شود و ممکن است در بلع غذا و مایعات مشکل داشته باشید.

حتی اگر گلودرد به اندازه کافی برای مراجعه به پزشک جدی نباشد، باز هم دردناک است و ممکن است مانع از خواب راحت شما شود. خوشبختانه، می توانید از داروهای خانگی برای تسکین درد و سوزش استفاده کنید.

آب نمک: یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن گلودرد، غرغره کردن با آب نمک است. نمک به عنوان یک ضدعفونی کننده عمل می کند و باعث می شود آب از غشای مخاط در گلو بیرون برود، خلط را قطع می کند، التهاب را کاهش می دهد و باعث بهبود می شود. نصف قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. می توانید مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید. از کودک بخواهید با این محلول غرغره کند ولی آن را قورت ندهد. پس از آن، آب را بیرون بریزد.این کار را ۴ بار در روز انجام دهید

زردچوبه: یکی از درمان های بزرگ برای گلودرد، زردچوبه است که دارای خواص ضدعفونی کنندگی و ضدالتهابی قوی است. یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. این نوشیدنی هنگام صبح و با معده خالی مفید است. می توانید این کار را یک بار در روز برای سه یا چهار روز متوالی انجام دهید.

به طور منظم یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کرده و قبل از رفتن به رختخواب آن را مصرف و یا با آن غرغره کنید. روش دیگر، ترکیب کردن نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک چهارم قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم و غرغره دو بار در روز با آن است.

زغال اخته: دو قاشق غذاخوری از دانه های زغال اخته را به ۶ فنجان آب اضافه کنید. حدود نیم ساعت آن را بجوشانید. اجازه دهید تا به دمای اتاق برسد و سپس آن را فشار دهید تا صاف شود. سه تا چهار بار در روز این محلول را غرغره کنید.

سرکه سیب: به علت خواص ضدباکتریایی اش برای درمان گلودرد چرکی مفید است. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ و یک قاشق چایخوری از آبلیمو و عسل را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و آن را به آرامی به کودک بنوشانید. این نوشیدنی را دو یا سه بار در روز مصرف کنید. همچنین، می توانید یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و کودک چند بار در روز آن را غرغره کند.

سیر: با خواص ضدباکتری و ضدعفونی کننده به همراه سایر خواص دارویی، می تواند به درمان با جلوگیری از گلودرد کمک کند. یک سیر خام سالم را از وسط دو تکه کرده و به قطعات کوچک خرد کنید و به همراه دو لیوان آب به کودک بخورانید. از او بخواهید آن را مانند قرص قورت دهد تا مواد شیمیایی موجود در آن، آلیسین آزاد کنند. الیسین باعث کشتن باکتریها و رفع گلودرد می شود. می توانید به طور منظم از روغن سیر استفاده کنید. چند قطره روغن سیر را به یک چهارم فنجان آب، اضافه کرده و کودک با آن یک بار در روز غرغره کند.

عسل: دارای خواص ضدباکتری است که می تواند با عفونت مبارزه کند و روند بهبود را تسریع کند. عسل مانند یک ماده هایپرتونیک آسموزی عمل می کند، بدین معنا که کمک می کند تا آب از بافت محلهای ملتهب خارج شود و در نتیجه تورم را کاهش میدهد.یک تا دو قاشق غذاخوری عسل را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را چند بار در روز به کودک بدهید.

لیمو: استفاده از لیموی تازه گلودرد را برطرف می کند زیرا منجر به نابودی خلطها میشود. آب نصف لیمو و یک قاشق چایخوری عسل را در یک فنجان آب گرم بریزید و با هم مخلوط کنید و سپس آهسته آن را به کودک بنوشانید. راهکار دیگر این است که آب تازهی لیمو را با مقدار برابر آب رقیق کرده و آن را گرم کنید و به کودک بدهید.

لیمو و عسل: یک قاشق غذاخوری از عسل و آب لیمو را در یک لیوان آب ولرم بریزید، مخلوط کنید و روزی چند بار به آرامی به کودک بنوشانید.

انواع سرم ها از لحاظ غلظت اسمزی:

سرمها از لحاظ غلظت اسمزی (اسمز: به فرایندی گفته میشود که طی آن حلال از طریق یک غشای نیمه تراوا از جایی که محلول رقیق تر است به جایی که محلول غلیظ تر است، نفوذ می کند) به ۳ دسته کلی تقسیم می شوند:

محلول های ایزوتونیک: این محلولها غلظتی مشابه غلظت مایعات بدن دارند که غلظت اسمزی ایده آل برای محلول های تزریقی تأمین کننده آب و الکترولیت بدن است، مانند رینگر، دکستروز ۵ درصد و نرمال سالین.

محلولهای هایپرتونیک: این محلول ها غلظت اسمزی بیشتر از غلظت اسمزی خون داشته و باعث انتقال آب از داخل سلول ها به خارج شده، حجم مایعات خارج سلولی را افزایش داده و باعث کاهش ADH و خروج ادرار از دستگاه ادراری میشوند. این محلول ها در مواردی مانند ادم (تورم) مغزی تجویز می شوند، مانند مانیتول ۵ درصد و ۱۰ درصد.

محلولهای هیپوتونیک: این محلول ها غلظت اسمزی کمتری نسبت به خون دارند که باعث حرکت آب از خارج به داخل سلول ها می شود، مانند نرمال سالین (نیم نرمال) آب مقطر، دکستروز واتر ۲.۵ درصد.

قویترین آنتی بیوتیک برای عفونت گلو

انواع مختلفی از آنتی بیوتیک‌ها وجود دارد که به روش منحصر به فرد خود عمل می‌کنند. درواقع عملکرد گروه‌های مختلف به ساختار شیمیایی آن‌ها بستگی دارد. یک گروه آنتی بیوتیک ضد باکتری، مانند پنی سیلین، باکتری‌ها را از بین می‌برد. گروه دیگر از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. ممکن است چند ساعت یا چند روز پس از مصرف اولین دوز طول بکشد تا افراد احساس بهتری داشته باشند یا علائم آن‌ها بهبود یابد.

برخی از گروه‌های آنتی بیوتیک شامل موارد زیر است:

گروه مثال پنی سیلین آموکسی سیلین ماکرولیدها آزیترومایسین (زیتروماکس) و اریترومایسین سفالوسپورین سفالکسین و سفدینیر فلوروکینولون سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین بتالاکتام با افزایش فعالیت آموکسی سیلین/کلاوولانات ضد عفونت ادراری نیتروفورانتوئین (Macrobid) لینکوزامیدها کلیندامایسین

منبع: کتاب طب سنتی کودکاننوشته نرگس تشکری

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

0
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x