Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

روز دختر در ایران و جهان

روز دختر در ایران و جهان
آنیتا عبدلی

روز دختر در ایران

سالروز میلاد حضرت معصومه (س) در تقویم ایرانی با عنوان روز دختر نامگذاری شده‌است؛ نامگذاری‌ای که ظاهرش ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و تجردش دارد و باطنش نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان و به‌ ویژه شیعه اهل بیت است.

روز جهانی دختر بچه: تاریخچه و اهمیت

ابتکار روز جهانی دختران به عنوان پروژه ای از پلان بین المللی – یک سازمان غیر دولتی که در سراسر جهان فعالیت می کند – آغاز شد. در 19 دسامبر 2011 بود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب قطعنامه ای رای داد که 11 اکتبر 2012 به عنوان روز جهانی دختران افتتاح شد. تمرکز این روز بر افزایش آگاهی از مسائلی است که دختران در سراسر جهان با آن روبرو هستند. روز دختران همچنین به افزایش آگاهی نه تنها در مورد مسائلی که دختران با آن روبرو هستند، بلکه همچنین در مورد آنچه که ممکن است با حل این مشکلات اتفاق بیفتد نیز کمک می کند.

با کلیک بر روی نوشته زیر

و در تلفن همراه با لمس کردن اینجا ما برای شما کلی پیام و عکس نوشته، تبریک روز دختر اماده کرده ایم

این مشاهدات از فرصت های بیشتر برای دختران حمایت می کند و آگاهی از نابرابری جنسیتی را که دختران در سراسر جهان با آن مواجه هستند بر اساس جنسیتشان افزایش می دهد. این نابرابری شامل زمینه هایی مانند دسترسی به آموزش، تغذیه، حقوق قانونی، مراقبت های پزشکی و حفاظت از تبعیض، خشونت علیه زنان و ازدواج اجباری کودکان است.جشن این روز همچنین “منعکس کننده ظهور موفقیت آمیز دختران و زنان جوان به عنوان یک گروه متمایز در سیاست های توسعه، برنامه ریزی، مبارزات انتخاباتی و تحقیقات است.”

روز دختر در ایران، اول ماه ذی القعده زادروز حضرت فاطمه معصومه (س) است. و به علت قمری بودن تاریخ تولد حضرت فاطمه معصومه (س) در ایران روز دختر تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش است.

حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) اول ماه ذی القعده 173 هجری در مدینه منوره به دنیا آمدند و روایت است که برادرشان حضرت امام رضا (علیه السلام) ایشان را معصومه صدا می کردند و جدشان امام صادق (علیه السلام) قبل از تولد ایشان، او را به «کریمه اهل بیت» ملقب نمودند.

حضرت معصومه (سلام الله علیها) نزد برادرشان حضرت امام رضا (علیه السلام) پرورش یافتند زیرا که در سال ولادت ایشان، پدر بزرگوارشان حضرت امام موسی الکاظم علیه السلام به دستور هارون عباسی به زندان منتقل شدند و سپس در سال 183 هجری به شهادت رسیدند.

موقعی که مامون حضرت امام رضا (علیه السلام) را به خراسان فرا خواند، حضرت معصومه (سلام الله علیها) برای دیدار با برادرشان عزم سفر نمودند بالاخص این که حضرت امام رضا (علیه السلام) خاندان خود را از شهادت خویش در این سفر آگاه نموده بودند ولی به دلیل سختیهای سفر بیمار شدند و ایشان را به شهر قم منتقل نمودند و حضرت معصومه (سلام الله علیها) پس از هفده روز یعنی در روز دهم ربیع الثانی 201 هجری دار فانی را وداع کردند.

روز دختر در ایران باستان و نامگذاری آن

روز دختر در ایران باستان بر اساس نام الهه ی باروری به نام سپندارمذ نامگذاری شده است. این الهه در زمان گذشته نگهبان سرسبزی و باروری شناخته می شده است و به نام همین الهه که سپندارمذ است، این روز را جشن سپندارمذگان و روز بانوان معرفی می کنند. تاریخ این روز در تقویم شمسی، ۲۰ اسفندماه است.

روز جهانی دختر –International Girl’s Day

این روز که به نام روز دختر و روز جهانی دختر بچه نیز شناخته می شود در 11 اکتبر جشن گرفته می شود. این روز بزرگداشت بین المللی است که توسط سازمان ملل متحد اعلام شده است. در سال 2012، اولین روز جهانی دختر بچه برگزار شد. چیزهای زیادی برای دانستن در مورد رعایت وجود دارد. سازمان ملل هر سال موضوعی را تعیین می کند که بر ارتقای قدرت کودکان دختر تمرکز دارد.

International Girl's Day
International Girl’s Day

International Girl’s Day

روز جهانی کودک دختر 2020 نیز ویژه است زیرا بیست و پنجمین سالگرد بیانیه پکن و پلتفرم اقدام برای تلاش در جهت توانمندسازی دختران و حقوق آنها در سطح جهانی است.

تاریخ و موضوع روز جهانی دختر بچه

روز جهانی دختر بچه برای اولین بار در 11 اکتبر 2012 برگزار شد. از آن زمان، این روز هر ساله در سطح جهانی در این تاریخ مشخص می شود. سازمان ملل متحد نیز هر سال موضوعی را برای مشاهده تعیین می کند.

موضوع روز جهانی دختر بچه سال 2020: “صدای من، آینده برابر ما” است. موضوع امسال بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه دختران در سطح جهان پیشرو هستند.به گفته سازمان ملل، این موضوع فرصت را مغتنم شمرده است تا از آنچه دختران نوجوان به عنوان تغییری که می‌خواهند، راه‌حل‌ها – بزرگ و کوچک، نحوه آنها الهام بگیرد. رهبری و خواستار تغییرات در سراسر جهان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید