طب سنتی کودکان برای درمان 16 بیماری کودکان

4
0
طب سنتی کودکان

اصل مطلب

انواع بیماری های کودکان: آبریزش بینی-آپاندیسیت-آنفولانزا و سرماخوردگی-درمان های خانگی برای التهاب دهان و عفونت گلو-اسهال در کودکان-استفراغ کودکان-تب مخملک (تب اسکارلت)-خروسک-روماتیسم-زرد زخم-سیاه سرفه-عدم تحمل لاکتوز-گاز روده-مسمومیت غذایی-نفخ-یبوست

طب سنتی کودکان

مقدمه

یکی از وظایف پدران و مادران به عنوان ارکان مهم خانواده، ارتقای سلامت کودکان است؛ چراکه والدین به آسانی نیازهای فرزندانشان را شناخته و می توانند در راستای تعالیم آموزشی و تعریف سلامت پاسخگوی آنها باشند. این نیازها شامل تغذیه سالم و مغذی، لباس متناسب با فصل و محیطی آرام برای خواب و استراحت است.

برآوردن چنین نیازهایی موجب می شود تا محیطی فراهم شود که کودک به رشد و بلوغ فکری رسیده و به فکر خلاق دست یابد و نتیجه آن حصول سلامت روحی و روانی است. ایجاد محیط سالم و مناسب برای رشد کودک مهم است و عدم توجه به این مسأله سلامت وی را به مخاطره می اندازد. یکی از مسایلی که سلامت کودک را تهدید می کند، بیماری است که می تواند ژنتیکی و یا اکتسابی باشد.

بیماری های کودکان می توانند در اثر غفلت والدین و یا زمینه های وراثتی در کودک بر حسب جنسیت او بروز کنند. به همین دلیل از مهمترین مواردی که والدین و افراد مرتبط با کودک موظف به رعایت آن هستند، فراهم آوردن محیط بهداشتی مناسب جهت رشد و ارتقای سلامت اوست تا از بروز بیماری های کودکان با زمینه غیروراثتی، جلوگیری به عمل آید.

طب سنتی کودکان برای درمان 16 بیماری کودکان

نیازهای کودکان شامل غذای مفید از جمله نان، میوہ جات، سبزیجات، غلات، حبوبات، گوشت و محیطی مناسب برای فعالیت و بازی و همچنین مراقبتهای بهداشتی و معاینات پزشکی ماهیانه است. در صورتی که این امکانات برای آنها فراهم نشود، در زندگی با مشکلاتی از جمله بیماری، افسردگی یا بیماریهای واگیردار ناشی از سهل انگاری والدین، گوشه گیری، کندی در یادگیری و ناراحتی های فیزیکی و… روبرو خواهند شد.

به منظور تأمین سلامت کودکان، همواره باید آنها را به جهت بیماریهای واگیردار مورد معاینه قرار داد. همچنین می بایست رفتارهای مناسب اجتماعی و روش های مقابله با بیماری ها را در قالب بازی، شعر یا داستان به آنها آموخت و برای یادگیری بهتر در حوزه مربوط به آموزش، به آنها مسئولیت داد تا به درستی مفاهیم آموزشی را بیاموزند و در زندگی روزمره خود بکار گیرند.

در اکثر موارد می توان با ارتقای آگاهی کودک از اصول بهداشتی و رعایت بهداشت فردی مثلا شستن دستها قبل از غذا و بعد از رفتن به توالت، از بیماریهای آنها کاست و یا حداقل از پیشرفت آن جلوگیری نمود. بیماری های کودکان که زمینه ویروسی دارند، در مکانهای شلوغ بیشتر بروز می کنند.

در مراقبت از نوزادان نیز توجه به بیماریهای کودکان حائز اهمیت است. کودکان در سنین پایین به دلیل سیستم ایمنی ضعیف تر، بیشتر در معرض ابتلا به بیماریها قرار دارند. بنابراین بهتر است آمادگی رویارویی با این شرایط را داشته باشید. آگاهی از علایم رایج بیماری های کودکان و زمان مناسب مراجعه به پزشک سبب مدیریت بیماری خواهد شد. بیماری های کودکان را می توان با تشخیص و اقدام به موقع، درمان و از بروز نتایج ناگوار بعدی جلوگیری نمود.

در این کتاب با برخی از بیماریهای کودکان، علایم و نشانه ها و راهکارهای ابتدایی درمان به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری و کمک به بهبود روند درمان آشنا خواهید شد.

طب سنتی کودکان-بیماری کودکان-انواع بیماری های کودکان-16 بیماری کودکان

تدابیر طب سنتی ایرانی برای کودکان


متخصص داروسازی سنتی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مناسبت هفته ملی کودک نکاتی را بیان کرد و گفت: مزاج ذاتی در نوزادی و کودکی از طریق پدر و مادر منتقل می شود و سلامت مزاج نوزاد با مزاج شیر مادر ارتباط دارد.

به نقل از دکتر “محبوبه رئیس زاده” در ادامه گفت: مزاج کودکان به دلیل سن رشد نیاز به حرارت و رطوبت دارد و برای حفظ رطوبت در نوزادان، استحمام روزانه با آب ولرم، روغن مالی به صورت هفتگی و وجود ترکیبات رطوبت بخش در تغذیه مادر توصیه می شود.

این عضو هیات علمی در خصوص غذای کودکان هم گفت: غذای کودک نباید دارای مزاج خیلی گرم و یا تند باشد، پرهیز از خوردن مواد غذایی سرخ کردنی و شیرینی جات و استفاده از غذاهای آبکی به دلیل دارابودن رطوبت کافی و جلوگیری از خشکی مزاج توصیه می شود.

این متخصص داروسازی سنتی توصیه های غذایی دیگری هم کرد و گفت: استفاده از مواد غذایی مانند؛ زرده تخم مرغ- گوشت بره- آش و سوپ حاوی سبزیجات تازه – شیربرنج، فرنی- شیربادام- حریره بادام و پرهیز از ترشیجات و مواد با طبع گرم و خشک در کودکان مفید است.

دکتر رئیس زاده در خصوص مصرف آب همراه غذا هم گفت: استفاده از آب به میزان کم مجاز است و می تواند باعث کنترل حرارت معده شود، اما بایستی دقت داشت که آب سرد و یخ نباشد و به صورت جرعه جرعه نوشیده شود.

وی همچنین ورزش کردن و تحرک را برای کودکان توصیه کرد و گفت: فعالیت بدنی برای رشد و نمو اعضا لازم است و بازی و فعالیت کودک باید با هم سن و سالان خودش باشد اما فعالیت نباید زیاد و شدید باشد چرا که حرارت بر بدن غلبه می کند و باعث بروز خشکی در مزاج می شود.

این عضو هیات علمی برای خواب کودکان هم نکاتی را بیان کرد و گفت: خواب متعادل و کافی (8 تا 10 ساعت در شبانه روز) برای رشد بدن لازم است و خوابیدن در ابتدای شب (2 ساعت پس از غروب) پیشنهاد می شود. همچنین خواب کوتاه روزانه می تواند به حفظ و افزایش رطوبت بدن کودکان کمک کند و بلامانع است.

طب سنتی کودکان-بیماری کودکان-انواع بیماری های کودکان-16 بیماری کودکان

انواع بیماری های کودکان

  •   آبریزش بینی
  •   آپاندیسیت
  •   آنفولانزا و سرماخوردگی
  •   درمان های خانگی برای التهاب دهان و عفونت گلو
  •   اسهال در کودکان
  •   استفراغ کودکان
  •   تب مخملک (تب اسکارلت)
  •   خروسک
  •   روماتیسم
  •   زرد زخم
  •   سیاه سرفه
  •   عدم تحمل لاکتوز
  •   گاز روده
  •   مسمومیت غذایی
  •   نفخ
  •   یبوست

 بیماریهای ناشی از ویروسی بودن محیط زندگی یا افراد در تعامل با کودک عبارتند از: آبله مرغان، سرخک، اوریون، سیاه سرفه، سرخجه و مخملک. راههای انتقال این بیماری ها متفاوت است؛ به طوری که گاهی از طریق بزاق یا مخاط دهان در زمان سرفه یا عطسه و یا با تماس فرد آلوده با فرد سالم اتفاق می افتد و حتی گاهی با استفاده مشترک از وسایل شخصی منتقل می گردد. بیماریهای کودکان بسته به نوع بیماری، طول درمان متفاوتی دارند. برای بهبود بیماری لازم است دوره درمان تکمیل شود.

قدمت طب سنتی در کشور چین

بیماریهای کودکان محدود به بیماریهای ویروسی نمی شوند، بلکه شامل این موارد نیز هستند:

  • ___انواع مسمومیت ها در اثر مصرف مواد شیمیایی با داروها و قرصهای سایر افراد خانواده که در دسترس کودک هستند.
  • ___خونریزی هایی که در اثر بریدگی اتفاق می افتند و نیز زمین خوردن هایی که به دلیل وارد شدن ضربه به سر و گردن یا افتادن از ارتفاع برای کودک اتفاق می افتند و در برخی موارد شکستگی ناحیه ای از بدن را در پی دارند.

در برخی از بیماریها کودک هیچ نقشی در ابتلا به آن ندارد، بلکه ناخواسته توسط والدین یا افراد درجه یک که قبل از تولد کودک به دنیا آمده اند، از طریق ژن موجود در کروموزوم های جنسی مبتلا می شود. این بیماریها که بیماریهای وراثتی یا ژنتیکی نام دارند از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.

پزشکان متخصص کودکان معتقدند که سیستم ایمنی یک کودک کم سن و سال که در معرض عفونتهای چندانی قرار ندارد، نسبت به سایر کودکان و بزرگسالانی که در مقابل بسیاری از میکروب ها ایمن شده اند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری است. بنابراین اگر اطلاعات بیشتری در زمینه بیماریهای کودکان داشته باشید آمادگی بهتری برای شناسایی عواملی خواهید داشت که سبب درد و رنج کودک شما می شوند و در نتیجه به او کمک خواهید کرد که به سرعت سلامت خود را به دست آورد.


سوالات متداول

Frequently asked questions

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ویدا کرمپور
4 ماه قبل

کاش از کودکی در مدارس طب سنتی به بچه ها آموزش داده بشه ، بنظرم اگر به بچه ها از خواص گیاهان دارویی گفته بشه ، اونها در آینده هم سلامت تر هستند و هم پدر و مادرهای بهتری برای بچه هاشون میشن.
من فعلا از این مقاله شما تونستم، آبریزش بینی کودکان، آپاندیسیت کودکان و سرماخوردگی کودکان و مطالعه کنم ، یک خسته نباشید جانانه می گم بهتون .

مهلا قلیزاده
5 ماه قبل

ممنون از سایت خوب تون خسته نباشید و دست مریضاد می گم بخاطر اهمیت دادن به کودکان،

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

4
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x