درمان خانگی اسهال کودکان با طب سنتی

4
0
اسهال در کودکان

اصل مطلب

در بیشتر موارد، اسهال در کودکان خفیف است و تا زمانی که کودک دچار کم آبی نشود، تهدیدی جدی برای سلامت او محسوب نمی شود اما از آنجایی که کم آب شدن بدن می تواند بسیار خطرناک باشد، حتما در صورت وجود اسهال اطمینان حاصل کنید که کودکتان مقدار زیادی مایعات دریافت می کند. همچنین هیچ داروی ضداسهالی به نوزادتان ندهید، مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد، زیرا این داروها می توانند برای نوزادان و کودکان شیرخوار خطرناک باشند.

درمان خانگی اسهال کودکان

میزان و تعداد دفعات دفع در نوزادان متغیر است. مدفوع طبیعی نوزاد معمولا تا یک ماهگی در حالت عادی، شل و آبکی و دفع آن متناوب است. به عنوان مثال یک نوزاد دوهفته ای ممکن است ۱۰ بار در روز مدفوع آبکی داشته باشد ولی بیمار هم نباشد.

از این رو تشخیص اسهال در نوزادان برای والدین کمی سخت است، بنابراین به جای هر گونه نگرانی بهتر است در مواردی که حتی تردید کمی در مورد اسهال نوزاد دارید، در اولین فرصت به پزشک کودکان مراجعه کنید اما قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که در یک ماه اول زندگی کودک، هرگونه شک به اسهال را توسط پزشک کودک بررسی و از اقدامات خودسرانه در طول ماه اول زندگی او خودداری کنید.

درمان خانگی اسهال کودکان با طب سنتی

در بیشتر موارد، اسهال در کودکان خفیف است و تا زمانی که کودک دچار کم آبی نشود، تهدیدی جدی برای سلامت او محسوب نمی شود اما از آنجایی که کم آب شدن بدن می تواند بسیار خطرناک باشد، حتما در صورت وجود اسهال اطمینان حاصل کنید که کودکتان مقدار زیادی مایعات دریافت می کند. همچنین هیچ داروی ضداسهالی به نوزادتان ندهید، مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد، زیرا این داروها می توانند برای نوزادان و کودکان شیرخوار خطرناک باشند.

برای تشخیص اسهال در کودک ابتدا باید بدانید چه چیزی در کودک شما معمول و چه چیز غیر معمول بوده و به تازگی تغییر کرده است. همان طور که گفته شد، نوزادان تازه متولدشده دفعات دفع زیادی دارند. مدفوع آنها به طور معمول کاملا نرم است، به ویژه اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه شود اما هنگامی که خوردن غذاهای کمکی و جامد برای کودک شروع می شود، متوجه می شوید که مدفوع او کمی سفت تر شده است، هرچند ممکن است گاهی با توجه به رژیم غذایی او متفاوت و برعکس باشد.

بنابراین تمام این موارد می توانند تشخیص اسهال کودک را برای شما سخت تر کنند. یک راه تشخیص این است که اگر تعداد دفعات دفع کودک به طور ناگهانی تغییر کرد یعنی بیش از حد معمول شد، احتمالا کودکتان دچار اسهال شده است.

😍این مقاله هم حتما بخون 👈 آنفولانزا و سرماخوردگی در کودکان🤒

علائم اسهال در کودکان

علائم اسهال کودکان

  • 🔸افزایش ناگهانی و آبکی شدن مدفوع
  • 🔸بی اشتهایی
  • 🔸تب
  • 🔸کاهش میل به خوردن شیر

عوامل مؤثر در ابتلا به اسهال کودکان

اسهال کودک می تواند به علت یک عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد. همچنین ممکن است نتیجه وجود یک انگل، مصرف آنتی بیوتیک یا چیزی باشد که کودک خورده است. برخی از دلایل اسهال کودک شامل موارد زیر است:

آبمیوه زیاد: آبمیوه زیاد، به خصوص آبمیوه های حاوی سوربیتول. سوربیتول یک قند الکلی است که در بدن انسان به آهستگی سوخت و ساز می شود. سوربیتول که به صورت پودر به عنوان ملین استفاده می شود، از احیای گلوکز حاصل می شود و در آلوی سیاه، سیب، گلابی و هلو وجود دارد. این ماده به عنوان شیرین کننده، نگهدارنده رطوبت، بهبوددهنده، بافت ساز، نگهدارنده و عامل کلوخه نشدن در صنایع غذایی کاربرد دارد.

همچنین این ماده به عنوان یک جایگزین برای شکر در تعدادی از غذاها از جمله غذاهای کم کالری و بدون قند و همچنین محصولات دارویی و بهداشت دهان و دندان، مانند خمیر دندان و آدامس استفاده میشود. سطوح بالای فروکتوز یا نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین می تواند معده کودک را اذیت کند و باعث آبکی شدن مدفوع شود. کاهش یا قطع مصرف این نوشیدنی ها این مشکل را در طول یک هفته برطرف می کند.

پزشکان توصیه می کنند که قبل از شش ماهگی به کودکان آبمیوه ندهید. پس از آن نیز نباید روزانه بیش از یک استکان؛ معادل ۶۰ میلی لیتر آبمیوه بنوشند. شیرخشکی که درست مخلوط نشده نیز می تواند باعث اسهال شود، بنابراین مطمئن شوید که هنگام آماده کردن شیرخشک، مقدار درست آب را به آن اضافه کرده اید.

آنتی بیوتیک ها: اگر کودک در طول یک دوره مصرف آنتی بیوتیک یا پس از آن اسهال بگیرد، ممکن است ناشی از داروهایی باشد که باکتری های خوب موجود در روده را همراه با باکتری های مشکل زا می کشد. با پزشک در مورد داروهای جایگزین و درمان صحبت کنید اما تا زمانی که او تأیید نکرده است، هیچ داروی تجویزشده ای را قطع نکنید.

🔸انگل ها: عفونتهای انگلی نیز می توانند باعث اسهال شوند. برای مثال عفونت ژیاردیازیس، به وسیله یک انگل میکروسکوپی ایجاد می شود که در روده زندگی می کند. علایم این نوع عفونت ممکن است شامل گاز معده، نفخ شکم، اسهال و مدفوع چرب باشد. این نوع عفونتها به راحتی در فضاهای مراقبتی گروهی مانند مهدکودکها گسترش می یابند و درمان آنها با داروهای خاصی انجام می شود، بنابراین لازم است به پزشک مراجعه کنید.

🔸حساسیت غذایی: اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد و یا صورت یا لبهای او ورم کرده است، فورا با اورژانس تماس بگیرید. حساسیت غذایی حالتی است که سیستم ایمنی بدن به پروتئین های بی ضرر موجود در مواد غذایی واکنش نشان می دهد و می تواند بلافاصله یا ظرف چند ساعت واکنشهای خفیف یا شدیدی را در بدن ایجاد کند. علایم این واکنش ها می توانند شامل اسهال، گاز معده، دردهای شکمی و وجود خون در مدفوع باشند. در موارد شدیدتر، حساسیت غذایی می تواند باعث کھیر، حساسیت های پوستی، ورم و مشکلات تنفسی شود.

پروتئین شیر، شایع ترین ماده غذایی حساسیت زای شناخته شده است. کودک نباید تا یک سالگی شیر گاو بخورد اما شیرخشک تهیه شده با شیر گاو یا غذاهای تهیه شده با محصولات لبنی، هنگامی که کودک شروع به خوردن غذاهای کمکی می کند نیز می تواند در صورت حساسیت کودک باعث ایجاد واکنش شود.

در برخی موارد، اگر مادر محصولات لبنی خورده باشد، شیر مادر نیز می تواند همین واکنش را در کودک ایجاد کند. دیگر مواد غذایی حساسیت زای رایج عبارت است از: تخم مرغ، بادام زمینی، سویا، گندم، انواع آجیل، ماهی و دیگر غذاهای دریایی. اگر کودکتان حساسیت غذایی داشته باشد، بهتر است با پزشک درباره آن صحبت کنید.

🔸عفونت گوش: در برخی موارد، عفونت گوش که ممکن است ویروسی یا باکتریایی باشد، می تواند علت بروز اسهال باشد. اگر چنین باشد، ممکن است کودک بهانه گیر و بیقرار شود و گوشهای خود را بکشد. همچنین ممکن است استفراغ کند و اشتهای کمی داشته و یا حتی به تازگی سرما خورده باشد.

🔸عفونت باکتریایی: برخی از باکتریها نیز می توانند علت اسهال باشند. اگر کودک یک عفونت باکتریایی داشته باشد، ممکن است دچار اسهال شدید همراه با دل درد، وجود خون در مدفوع و تب شود. برخی عفونت های باکتریایی خودبه خود برطرف می شوند، اما برخی از آنها مانند عفونت ناشی از باکتری ای کولای که در گوشت نیم پز و دیگر منابع غذایی یافت می شوند، می توانند بسیار خطرناک باشند. بنابراین اگر کودک شما این علایم را دارد، او را نزد پزشک کودکان ببرید. آزمایش کشت مدفوع برای ارزیابی نشانه های عفونت باکتریایی تجویز خواهد شد.

🔸عفونت ویروسی: تعدادی از ویروسها و از جمله ویروس آنفولانزا می توانند باعث اسهال، استفراغ، درد شکمی، تب، لرز و ناراحتی شوند.

🔸مسمومیت: اگر کودکتان اسهال و استفراغ دارد و فکر می کنید ممکن است چیزی غیرخوراکی مانند دارو، مواد شیمیایی با یک گیاه را بلعیده باشد یا اگر بیهوش شد یا حتی با مشکل در تنفس مواجه شد، بلافاصله با مرکز اورژانس تماس بگیرید. از دیگر علایم مسمومیت نیز می تواند خستگی و تشنج باشد.

🔸ناتوانی در نگه داشتن غذا در معده: برخلاف حساسیت غذایی، عدم تحمل غذا که گاهی حساسیت به غذا نامیده می شود، یک واکنش غیرطبیعی است که ارتباطی به سیستم ایمنی بدن ندارد. یک نمونه از عدم تحمل غذا، عدم تحمل لاکتوز است. عدم تحمل لاکتوز در نوزادان به ندرت اتفاق می افتد، اما اگر کودک دچار عدم تحمل لاکتوز باشد، به معنای آن است که بدن او لاکتاز کافی تولید نمی کند.لاکتاز، آنزیمی است که برای هضم لاکتوز یا قند موجود در شیر گاو و سایر محصولات لبنی لازم است.

وقتی لاکتوز به صورت هضم نشده در روده باقی می ماند، می تواند علایمی مانند اسهال، دل درد، نفخ و گاز معده را ایجاد کند. علایم معمولا نیم تا دو ساعت پس از مصرف محصولات لبنی شروع می شوند. اگر کودک اسهال شدیدی دارد، ممکن است بدن او به طور موقت در تولید لاکتاز دچار مشکل شده باشد و در نتیجه به مدت یک یا دو هفته، علایم عدم تحمل لاکتوز را نشان دهد.

وقتشه این مطلبم بخونی👈 درمان سریع و خانگی استفراغ کودکان 🤢

پیشگیری از اسهال کودکان

شستن مکرر دست ها بهترین راه حفاظت شما از کودک است، زیرا میکروارگانیسم هایی که باعث ایجاد اسهال می شوند، به راحتی از دست به دهان منتقل می شوند. به عنوان مثال دست زدن به پوشک کثیف می تواند آنها را به دستهای شما منتقل کند و وقتی دور دهان کودک را پاک می کنید، به او انتقال یابد. کودک نیز می تواند پس از دست زدن به اسباب بازی یا هر شیء الوده به مدفوع یک کودک مبتلا به عفونت، با بردن انگشتان دست به دهانش، دچار اسهال عفونی شود.

بنابراین پس از هر بار تعویض پوشک، دستشویی رفتن و قبل از آماده کردن غذا، دستهای خود را با دقت به مدت حداقل ۱۵ تا ۳۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. دست کودک را نیز مرتب بشویید. همچنین به روش های ایمن و سالم برای پخت و پز مواد غذایی توجه کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت وجود اسهال در کودک بدون تجویز پزشک به او هیچ داروی ضداسهالی ندهید. این داروها می توانند برای نوزادان و کودکان خطرناک باشند. اگر کودک شما سه ماهه یا کوچک تر است و دچار اسهال شده، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. اگر او بزرگتر است ولی پس از ۲۴ ساعت بهبود نیافته، یا دچار اسهال شده است و هر کدام از علایم زیر را دارد نیز با پزشک تماس بگیرید:

  • 🔸بیقراری یا بی حالی بیشتر از معمول
  • 🔸تب
  • 🔸چند بار استفراغ
  • 🔸خون در مدفوع یا مدفوع سیاه رنگ
  • 🔸نشانه های کم آبی بدن مانند خشکی دهان، ادرار نکردن به مدت شش ساعت یا بیشتر و گریه بدون اشک.

همچنین اگر کودکتان سه تا شش ماهه است و تب 3/38 درجه با بالاتر دارد؛ یا اگر شش ماهه با بزگ تر است و تب 4/39 درجه یا بالاتر دارد. اگر سن کودک کمتر از سه ماه است و درجه حرارت بدن او ۳۸ درجه سانتی گراد یا بالاتر است نیز فورا با پزشک تماس بگیرید.

📣این مقاله رو باید هر پدر و مادری قبل از اینکه دیر بشه بخونه 👈 آپاندیسیت در کودکان

درمان های خانگی اسهال کودکان با طب سنتی

قویترین داروی گیاهی برای اسهال کودکان

در آغوش گرفتن کودک: اگر کودکتان به علت اسهال پریشان و ناراحت است، سعی کنید او را تا حد ممکن آرام کنید و بیشتر در آغوش بگیرید.

دوری از قندها: از دادن مایعات شیرین شده مانند نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا، آب قند، آبمیوه رقیق نشده و ژله به کودک خودداری کنید. همه این مواد حاوی قندهایی هستند که آب را به داخل روده می کشند و باعث بدتر شدن اسهال می شوند.

تعویض منظم پوشک: کودک را خشک نگه دارید. تعویض پوشک را با ملایمت و مهربانی انجام دهید و از کرم محافظ پای نوزاد استفاده کنید، زیرا پاهای او می تواند به راحتی به علت شل بودن مدفوع، قرمز و ملتهب شوند.

جلوگیری از کم آب شدن بدن کودک: با اینکه اسهال اگر به درستی درمان شود به ندرت خطرناک است، اما کم آبی بدن کودک می تواند باعث بستری شدن او در بیمارستان گردد، بنابراین مهمترین دغدغه شما باید رساندن مایعات کافی به بدن او باشد. اگر کودک استفراغ نمی کند، به تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک ادامه دهید. اگر کودک نمی تواند شیر مادر یا شیرخشک را در شکم خود نگه دارد، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک ممکن است پیشنهاد کند به کودکتان محلول های مناسبی برای درمان کم آبی بدهید. این محلول ها در داروخانه ها در دسترس هستند و طعم هایی دارند که اکثر کودکان به آسانی آن را می نوشند. این محلول ها نسبت به شیر مادر یا شیرخشک، آسان تر در معده می مانند.

ماست: پژوهشها حاکی از آن هستند که باکتری های زنده ای که در ماست یافت می شوند، راهی ایمن و مؤثر برای کاهش شدت و طول مدت ابتلا به اسهال هستند. اگر کودک شما در سنتی است که غذای کمکی می خورد، خوردن ماست ساده و شیرین نشده راهی آسان برای درمان اسهال است، به ویژه اگر کودک طعم و مزه آن را دوست دارد. فقط مطمئن شوید ماستی که میخرید پروبیوتیک(پروبیوتیک: فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند.

دسته ای از این باکتریها که به باکتریهای پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای مختلف را تولید می کنند که برای بدن مفید هستند. منبع باکتریهای پروبیوتیک لبنیات و میوه ها هستند. اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAD) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) پروبیوتیک را این طور تعریف می کند: میکروارگانیسم های زنده ای که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می شود) و تاریخ تولید آن تازه باشد.

قویترین داروی گیاهی برای اسهال کودکان

دارچین: که یکی از ادویه‌های محبوب و معطر است، خواص دارویی بی‌شماری دارد. این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است. یکی از خواص دارویی دارچین در کنار خواص بی‌شمارش، درمان اسهال محسوب می‌شود. همچنین دارچین می‌تواند به‌راحتی نفخ و تحرکات روده را نیز کنترل کند.

نکته مهمی که در مورد دارچین و درمان اسهال وجود دارد این است که این گیاه خاصیت ضد میکروب و ضد باکتری دارد. بنابراین حتی اگر دلیل اسهالتان وجود یکی از این عوامل بیماری‌زا باشد، دارچین می‌تواند در پاک‌سازی بدنتان به شما کمک کند. در زمان اسهال شما می‌توانید ۲ تا ۴ گرم دارچین را در طی روز به‌صورت دم‌کرده مصرف کنید. دقت کنید که مصرف بیش‌ازحد دارچین ممکن است برای برخی از افراد ایجاد حساسیت کند.

زنجبیل: ریشه گیاه زنجبیل سال‌هاست که به‌عنوان یکی از قویترین داروهای گیاهی برای اسهال و سایر بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این گیاه طبیعتی گرم و خشک دارد. زنجبیل به دلیل خاصیت ضد میکروبی و باکتریایی خود، به‌راحتی عوامل بیماری‌زایی که باعث اسهال شده‌اند را از بین می‌برد. بهتر است بدانید که این داروی گیاهی به‌عنوان یک مسکن عمل کرده و درد شکمی و نفخ ناشی از اسهال را نیز تسکین می‌دهد. شما می‌توانید به‌طور روزانه ۲ تا حداکثر ۴ گرم به‌صورت دم‌کرده مصرف کنید. دقت کنید که مصرف بیش‌ازاندازه زنجبیل نه‌تنها باعث مشکلات معده می‌شود بلکه با برخی از داروها مانند داروهای انعقاد خون نیز تداخل دارد.

نمک: می‌دانید که با اسهال میزان زیادی از آب بدن خود را از دست می‌دهید. ازآنجایی‌ که نمک حاوی سدیم بوده و این ماده به عنوان یک الکترولیت محسوب می‌شود، می‌تواند برای جلوگیری از کم‌آبی ناشی از اسهال کمک بسیار زیادی کند. همچنین بهتر است بدانید که نمک با حفظ PH  بدن، می‌تواند با عفونت‌ها در زمان اسهال مبارزه کند. شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری نمک را به یک لیتر آب جوشیده اضافه کنید و در فواصل معین در طول روز میل کنید. البته بهتر است دو قاشق غذا خوری شکر نیز به این محلول اضافه کنید.

خاکشیر: خاکشیر نیز از قویترین داروهای گیاهی برای اسهال است و از گذشته تاکنون در شربت‌ها به‌عنوان ضد عطش استفاده می‌شود. این گیاه خواص دارویی فراوانی دارد. جالب است بدانید که خاکشیر هم اسهال و هم یبوست را درمان می‌کند. اما طریقه مصرف در هرکدام متفاوت است. زمانی که می‌خواهید از خاکشیر برای درمان اسهال استفاده کنید، باید خاکشیر را با آب سرد و کمی عسل مخلوط کرده و میل کنید. بهتر است بدانید که خاکشیر خاصیت سم‌زدایی نیز در بدن دارد و می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از بدنتان دفع کند.

آنغوزه: آنغوزه یکی از گیاهان بهاری سرشار از آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. این گیاه خاصیت ضد میکروب، ویروس و باکتری دارد. درنتیجه به‌راحتی می‌تواند اسهال را کنترل کند. البته از این گیاه در درمان بیماری‌های زیادی مصرف می‌شود. برای مصرف آنغوزه در درمان اسهال حداکثر ۳ گرم انغوزه را به‌صورت دم‌کرده به‌طور روزانه مصرف کنید. مصرف بیش از این حد توصیه نمی‌شود.

ریحان: یکی دیگر از قویترین داروهای گیاهی برای اسهال محسوب می شود. این گیاه برای درمان اسهال و استفراغ مفید بوده و با قوی کردن معده نیز می‌تواند از ابتلا به اسهال پیشگیری کند. خوب است بدانید که مصرف دو تا سه بار در روز از مقدار مساوی ترکیب آب ریحان و آب ریشه زنجبیل می‌تواند برای کاهش درد معده هم موثر باشد. از طرف دیگر می توان از چای ریحان نیز برای درمان اسهال استفاده کرد. چای ریحان با عسل مزه خوبی خواهد داشت و به درمان اسهال کمک می‌کند.

بابونه: نیز یکی دیگر از گیاهان عالی برای درمان اسهال است. این گیاه خاصیت ضد درد دارد و به همین دلیل می تواند در درمان درد معده نیز مفید باشد و از اسهال جلوگیری کند. همچنین بابونه التهاب روده را نیز کاهش خواهد داد. شما می‌توانید یک قاشق بابونه را با یک قاشق چای‌خوری برگ نعناع دم کرده و روزی دو یا سه بار از آن استفاده کنید.

وعده های غذایی مناسب به کودکان بزرگ تر: امروزه پزشکان توصیه می کنند که برای کودکان مبتلا به اسهال که قبلا وارد مرحله خوردن مواد غذایی جامد شده اند، رژیم غذایی همیشگی شان را ادامه دهید و حتی یک وعده به غذای آنها اضافه کنید. متخصصان معتقدند یک رژیم غذایی معمولی شامل مواد اصلی از جمله کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، حبوبات و برنج، گوشت بدون چربی، ماست، میوه ها و سبزیجات مناسب خواهد بود.

یک رژیم غذایی استاندارد و سالم می تواند دوره اسهال کودک را کوتاه کند، زیرا مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای مبارزه با عفونت را بازیابی می کند. اگر کودک شما موقتا از خوردن غذا امتناع می کند، نگران نباشید. تا زمانی که بدن او آب کافی داشته باشد، اشتهایش طی یک یا دو روز به حالت قبل بازمی گردد.

قویترین داروهای گیاهی برای اسهال بدون نیاز به نسخه پزشک؟

قویترین داروی گیاهی برای اسهال کودکان بدون نیاز به نسخه پزشک؟

با مراجعه به داروخانه نیز می‌توانید داروهایی را برای بهبود اسهال خریداری نمایید که نیازی به نسخه پزشک هم ندارند. از جمله آنها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

کپسول نرم لومکس باریج اسانس

اسهال غیرعفونی را به کمک این محصول به خوبی می‌توان مداوا کرد. کپسول نرم لومکس باریج اسانس حاوی گیاه مرزه بوده و دل‌پیچه‌های ناشی از اسهال را به خوبی تسکین می‌بخشد. مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است اما به جز در این دوران در مواقع دیگر می‌توان هر ۸ ساعت ۱ عدد از این کپسول را به مدت ۳ روز مورد استفاده قرار داد. در مورد عوارض جانبی و تداخل دارویی قرص لومکس تاکنون گزارشی ثبت نشده است.

 شرکت باریج اسانس به عنوان داروی ضد اسهال قطره خوراکی لومکس باریج اسانس را نیز به بازار ارائه داده است. در این شربت نیز از اسانس مرزه استفاده شده و خاصیت ضد اسپاسم و آنتی باکتریال آن به کاهش زمان و تعداد دفعات اسهال کمک می‌کند.

 ساشه پلانتاژل گرانول دینه

این دارو به درمان اسهال‌های حاد و مزمن در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند. پلانتاژل گرانول دینه ضد التهاب دستگاه گوارش بوده و در آن از عصاره دانه و برگ گیاهان استفاده شده است. دقت کنید که حتما ۲ ساعت فاصله با دیگر داروها گذاشته و بعد این فرآورده را مورد استفاده قرار دهید. این محصول با داشتن مـواد موثره موسیلاژ و صمغ دارای خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهاب بوده و حرکات پریستالیک روده را که بر اثر اسهال دچار افزایش می‌شوند، تنظیم نموده و به حالت طبیعی برمی‌گرداند. این ساشه باید در آب جوش ریخته شده و حداکثر ۴ بار در روز مورد استفاده قرار گیرد.

 کپسول دیلیست زیست تخمیر

به کمک این محصول بسیاری از اختلالات گوارشی مثل اسهال را می‌توان درمان کرد. کپسول دیلیست زیست تخمیر اسهال حاد عفونی، اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها، اسهال ناشی از مشکلات روده و تغییرات آب و هوایی را به خوبی تسکین داده و زخم‌های گوارشی ناشی از هلیکوباکتر یا عفونت‌های انگلی را به خوبی مداوا می‌کند. کافیست روزانه ۱ تا ۲ عدد از این محصول را مصرف کنید تا فواید بی‌نظیر آن را ببینید. این کپسول فرمولاسیون پروبیوتیک داشته و با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی در تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا نیز می‌تواند مفید واقع شود.

آپارات کودک الکترونیک 1 1

شربت اسهال کودکان

درمان اسهال در کودکان و نوزادان با شربت های خوراکی مانند شربت مترونیدازول، دی سیکلومین و لوپرامید امکانپذیر است. این شربت ها معمولاً برای کاهش علائم اسهال مانند تب، تهوع، استفراغ و دیگر علائم مرتبط با اسهال تجویز می شوند. در بخش زیر به معرفی این شربت ها می پردازیم.

شربت مترونیدازول کودکان

شربت مترونیدازول کودکان معمولاً برای درمان اسهال در این گروه سنی استفاده می شود. این دارو یک آنتی بیوتیک است که در برابر بسیاری از باکتری ها و انگل هایی که اسهال را ایجاد می کنند، موثر است. شکل شربت این دارو به ویژه برای کودکانی که مشکل در بلعیدن قرص یا کپسول دارند، مناسب است. مصرف این دارو به صورت خوراکی است و میزان مصرف آن به سن و وزن کودک بستگی دارد.

بهتر است والدین با عوارض جانبی احتمالی شربت مترونیدازول آشنا باشند که می تواند شامل تهوع، استفراغ و طعم فلزی در دهان باشد. برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی دارو، دستورالعمل های ارائه شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی باید رعایت شود. هرگونه واکنش نامطلوب از جمله بثورات پوستی یا مشکل در تنفس باید به پزشک گزارش شود و در صورت لزوم دارو باید قطع شود.

در کل، شربت مترونیدازول می تواند یک گزینه درمانی موثر برای اسهال کودکان باشد، اما والدین باید دقت کافی را در مصرف این دارو داشته باشند و تمام دستورالعمل ها را رعایت کنند.

شربت دی سیکلومین کودکان

شربت دی سیکلومین، به عنوان یک داروی معده و روده، معمولاً برای درمان اسهال در کودکان تجویز می شود. این دارو با مهار برخی از گیرنده های موجود در معده و روده، به کاهش تعداد و شدت اسهال کمک می کند. شربت دی سیکلومین معمولاً برای کودکانی که به دلیل عفونت ها، عدم تحمل غذایی و سایر بیماری های زمینه ای، با اسهال مواجه شده اند، تجویز می شود. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از این دارو باید تحت نظر یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشد، زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته و با برخی از داروها تداخل پیدا کند.

والدین باید اطلاعات کافی در خصوص دوز و تجویز مناسب شربت دی سیکلومین برای کودک خود را داشته باشند. این دارو معمولاً به صورت شربت تجویز می شود و دوز آن به سن، وزن و شرایط پزشکی کودک بستگی دارد. والدین باید دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی را به دقت رعایت کنند و اطمینان حاصل کنند که کودکشان دوره کامل درمان را به طور صحیح پیگیری می کند.

همچنین، والدین باید فرزند خود را برای هرگونه عوارض جانبی ممکن که شامل خواب آلودگی، سرگیجه و تاری دید باشد، زیر نظر داشته باشند. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی، والدین باید به سرعت با متخصص اطفال خود تماس بگیرند تا اقدامات لازم را به طور مناسب انجام دهند.

داروی لوپرامید کودکان

لوپرامید یک داروی ضد اسهال است که برای درمان اسهال در کودکان استفاده می شود. این دارو با کاهش سرعت حرکت روده به کاهش دفعات و فوریت حرکات روده کمک می کند. لوپرامید در اشکال مختلفی از جمله قرص، کپسول و مایعات موجود است و مصرف آن را برای کودکان در سنین مختلف آسان می کند. به طور معمول، پس از هر مدفوع شل تا زمان فروکش کردن اسهال یا طبق دستور پزشک مصرف می شود.

استفاده از لوپرامید برای کودکان بی خطر و موثر است، اما باید تحت نظر یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده شود، به ویژه در مواردی که کودک کمتر از 2 سال سن دارد یا دارای شرایط پزشکی قبلی است. والدین باید علائم کودک خود را تحت نظر داشته باشند و هر گونه واکنش نامطلوب را به پزشک گزارش دهند.

استفاده از لوپرامید همچنین ممکن است عوارض جانبی نظیر یبوست، گرفتگی عضلات شکم، حالت تهوع و استفراغ را در برخی از کودکان ایجاد کند. در موارد نادر، لوپرامید می تواند عوارض جانبی جدی تری مانند واکنش آلرژیک، درد شدید شکم یا وجود خون در مدفوع ایجاد کند.

منبع: کتاب طب سنتی کودکاننوشته نرگس تشکری

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهری عبدلی
1 ماه قبل

یکی از داروهای گیاهی که من برای دخترم گرفتم و راحت خورد ، قطره خوراکی لومکس بود و تاثیر گذار هم بود.
چون من دخترم قرص اصلا نمیخوره واسه همین فکر کنم برای بچه های کوچیک قطره های خوراکی بهتره باشه

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

4
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x