تفاوت درد شکم با آپاندیس در کودکان

0
0
آپاندیسیت در کودکان

اصل مطلب

این بیماری شایع‌ترین علت جراحی اورژانسی شکم در کودکان است. این عارضه به راحتی با جراحی قابل‌درمان است، اما برای درمان، تشخیص به موقع و اقدامات سریع پزشکی اهمیت زیادی دارند. در صورت عدم درمان، ممکن است آپاندیس ترکیده یا سوراخ شود و مواد عفونی به داخل حفره شکمی راه پیدا کند که در این صورت باعث پریتونیت یا التهاب شدید حفره شکمی می شود و در صورتی که با آنتی بیوتیک های قوی درمان نشود، می تواند کشنده باشد. در ایالات متحده از هر ۱۵ نفر ۱ نفر دچار آپاندیسیت می شود.

آپاندیس در کودکان

 آپاندیس اندام و زائده ای کوچک، توخالی و انگشتی شکل به طول ۳ تا ۷ سانتیمتر است که در روده بزرگ قرار گرفته است. هیچ کس به درستی عملکرد دقیق آن را نمی داند، اما آنچه به روشنی میدانیم این است که بدون هیچ عوارض آشکاری می توان پس از برداشتن آپاندیس به زندگی ادامه داد. برخی از دانشمندان به تازگی نظریاتی ابراز داشته اند که نشان از کارایی این عضو دارد.

تفاوت درشکم با آپاندیس در کودکان

عملکرد آپاندیس

نتایج تحقیقات ساینتیفیک آمریکن حاکی از آن است که آپاندیس در نوزادان به تولید هورمون و در افراد بزرگسال به تولید پادگنهای (آنتی ژن های) مفید برای ایمنی بدن و مبارزه با بیماریها کمک می کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان میدهد که آپاندیس نقش عمده ای در سیستم ایمنی بدن دارد. بافتهای لنفاوی جداره آپاندیس با حس کردن میکروب های موجود در مواد زاید در حال دفع از بدن، نوع خوب یا بد میکروب ها را تشخیص داده و به بانک حافظهای سیستم ایمنی بدن اجازه می دهند تا در مقابله (و دفع) میکروبهای مضر و برای ساختن میکروب های مفید برنامه ریزی کرده و فعال گردد.

آیا آپاندیس در کودکان خطرناک است

این بیماری شایع‌ترین علت جراحی اورژانسی شکم در کودکان است. این عارضه به راحتی با جراحی قابل‌درمان است، اما برای درمان، تشخیص به موقع و اقدامات سریع پزشکی اهمیت زیادی دارند. در صورت عدم درمان، ممکن است آپاندیس ترکیده یا سوراخ شود و مواد عفونی به داخل حفره شکمی راه پیدا کند که در این صورت باعث پریتونیت یا التهاب شدید حفره شکمی می شود و در صورتی که با آنتی بیوتیک های قوی درمان نشود، می تواند کشنده باشد. در ایالات متحده از هر ۱۵ نفر ۱ نفر دچار آپاندیسیت می شود.

اپاندیس در کودکان زیر ده سال

آپاندیسیت در افراد زیر ۲ سال نادر و در سنین ۱۰ تا ۳۰ سالگی شایع است؛ گرچه احتمال رخ دادن این وضعیت، در هر سنی وجود دارد. این التهاب و عفونت ممکن است زمانی رخ دهد که به علت فشرده و مسدود شدن مجرای آپاندیس توسط تکهای مدفوع سفت یا یک گره لنفاوی بزرگ، باکتریها در آپاندیس گیر بیفتند. اغلب این انسداد به دلیل وجود مدفوع، جسم خارجی یا ابتلا به سرطان اتفاق می افتد. از آنجایی که آپاندیس متورم به هر عفونتی در بدن واکنش نشان می دهد، بنابراین انسداد آن از طریق عفونت نیز ممکن است.

این مقاله هم حتما بخون 👈 6 راه برای بهبود مهارت های اجتماعی کودک

هنگامی که آپاندیس عفونی شده باشد، باید برداشته شود تا از پارگی و گسترش عفونت به شکم جلوگیری شود. طبق آمارهای موجود، موارد بروز آپاندیسیت رو به کاهش است. پزشکان معتقدند این امر می تواند به دلیل وجود فیبر بیشتر در رژیم غذایی باشد که ممکن است به جلوگیری از انسداد روده کمک کند. به طور کلی، به نظر می رسد افرادی که دارای سابقه خانوادگی آپاندیسیت هستند، بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند و مردان نسبت به زنان کمی مستعدتر می باشند.

اگر فرزند شما مبتلا به فیبروز کیستیک1باشد نیز احتمال بیشتری برای ابتلا به آپاندیسیت دارد.

  • 1-فیبروز کیستیک یا تارفزونی کیسه ای یا سفتی مخاط، نوعی بیماری سوخت و ساز بدن است که بر اثر آن ترشحات در بخش هایی از بدن سفت و چسبنده میشوند

با این حال تشخیص این بیماری می تواند برای والدین دشوار باشد.

علائم آپاندیسیت در کودکان

علائم آپاندیسیت

#عملکرد آپاندیس-آیا آپاندیس در کودکان خطرناک است-اپاندیس در کودکان زیر ده سال-علائم آپاندیسیت در کودکان-تشخیص آپاندیس در منزل-عوارض بعد از عمل آپاندیس در کودکان

  • دردهای مبهم در قسمت بالای ناف یا قسمت فوقانی شکم که این درد به سمت راست و پایین شکم تیر می کشد. معمولا این اولین نشانه است
  • ادرار دردناک
  • از دست دادن اشتها، تهوع یا استفراغ که دقیقا پس از درد شکم رخ میدهد.
  • استفراغی که قبل از درد شکم رخ دهد.
  • تب 2/37 تا 8/38 درجه سانتی گراد.
  • تورم شکم

تقریبا در نیمی از موارد نیز آپاندیسیت با علایم زیر بروز می کند:

  • درد مبهم یا شدید در همه قسمت های بالا و پایین شکم، پشت و مقعد.
  • گرفتگی شدید عضلات
  • ناتوانی در دفع گاز
  • یبوست یا اسهال به همراه گاز

آپاندیسیت درمان نشده می تواند پاره شده و منجر به مرگ شود. از این رو، تشخیص مناسب و درمان به موقع آن بسیار مهم است. شکم کودک ممکن است باد کرده و به لمس حساس باشد. اگر آپاندیس ملتهب، موجب تحریک عضلات منتهی به پاها شود، کودک روی سمت راست بدنش خم میشود.

کودکان بزرگتر ممکن است بتوانند نشانه ای را که گاهی مشخص کننده آپاندیست است توصیف کنند، مثلا درد شکمی که از ناف به سمت راست قسمت تحتانی شکم حرکت می کند، اما یک کودک خردسال نمی تواند در فهماندن علت ناراحتی اش کمک زیادی به شما بکند و نیاز به معاینات پزشکی دارد.

تشخیص آپاندیسیت ممکن است گمراه کننده باشد. اغلب علایم این بیماری مبهم یا بسیار شبیه به سایر بیماریها است؛ بیماری هایی مانند مشکلات کیسه صفرا، عفونت مثانه یا مجاری ادراری، بیماری کرون2، التهاب معده، عفونت و مشکلات تخمدان.

  • 2-یکی از بیماریهای التهابی روده که با التهاب دیواره روده مشخص میشود
  • معمولا آزمایشات زیر برای تشخیص آپاندیسیت استفاده میشوند:
  • آزمایش ادرار برای بررسی احتمال عفونت ادراری
  • آزمایش خون برای پی بردن به مبارزه احتمالی بدن در برابر عفونت.
  • سی تی اسکن با سونوگرافی
  • معاینه شکم برای تشخیص التهاب
  • معاینه مقعد

برای تشخیص این مورد لازم است به پزشک مراجعه کنید. در این فاصله، به کودک خود ملین یا تنقیه ندهید. اینها می تواند باعث ترکیدن آپاندیس شوند. فقط سعی کنید او را آرام نگه دارید. وقتی به بیمارستان رسیدید، پزشک کودک را معاینه می کند. او ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی یا یک سی تی اسکن (CAT) انجام دهد تا بتواند تصویر بهتری از آپاندیس کودک داشته باشد.

همه این اقدامات بدون درد هستند. پزشک ممکن است برای بررسی وجود عفونت، یک آزمایش خون و برای اطمینان از اینکه عفونت مجاری ادراری علت علایم کودک نیست نیز یک آزمایش ادرار درخواست کند. همچنین ممکن است وی با یک جراح مشورت کند که در مورد نیاز کودکتان به عمل جراحی تصمیم گیری خواهد کرد.

اگر عفونت باکتریایی شدت یابد، آپاندیس ممکن است پاره شود و باکتریها را از عضو عفونی به داخل حفره شکم پخش کند. اگر این اتفاق بیفتد، کودک در بیمارستان بستری خواهد شد و آنتی بیوتیکها با تزریق درون وریدی مستقیما به جریان خونش منتقل می شوند تا از عفونت جلوگیری کنند اما در این حال هنوز جراحی آپاندیس برای کودک لازم است. برخی از جراحان این عمل جراحی را با استفاده از ابزاری به نام لاپاراسکوپ انجام میدهند.

لاپاراسکوپ، دوربین کوچکی در انتهای یک پروب3 است که به پزشک اجازه میدهد بدون ایجاد یک برش بزرگ، ببیند که در داخل شکم چه کاری انجام می دهد. پس از آن، پزشک به کودک آنتی بیوتیک هایی برای جلوگیری از عفونی شدن محل برش میدهد. لازم است کودک به مدت یک تا سه روز پس از عمل جراحی در بیمارستان بستری بماند.

  • 3- آشکارگر، آشکارساز؛ یکی از اجزای وسایل تصویربرداری به ویژه اولتراسونوگرافیک در بررسی سریع و غیرتهاجمی ساختمان های شکمی است.

تشخیص آپاندیس در منزل

برای تشخیص این عارضه در منزل باید دراز بکشید و شخص دیگری روی شکم شما فشار کمی وارد کند. زمانی که به ناحیه دردناک فشار وارد می‌شود، در شرایط آپاندیسیت باید با آزاد شدن فشار به طور ناگهانی درد بدتر شود. این عارضه نشانه ملتهب بودن این بافت است. گاهی سفتی شکم نیز می‌تواند نشانه آپاندیسیت باشد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

عوارض بعد از عمل آپاندیس در کودکان

عوارض بعد از عمل آپاندیس در کودکان

پس از برداشتن آپاندیس در صورت بروز هر یک از موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • استفراغ خارج از کنترل
  • افزایش درد شکم
  • افزایش درد و قرمزی در محل برش جراحی
  • تب
  • چرک کردن زخم
  • خون در استفراغ یا ادرار
  • سرگیجه و احساس ضعف

نکات مهم

هیچ راهی برای جلوگیری از آپاندیسیت وجود ندارد اما به هر حال آپاندیسیت در افرادی که غذاهای دارای فیبر بالا، از جمله سبزی و میوه مصرف می کنند، کمتر بروز می کند.

به اعتقاد پزشکان، اگر درد ناحیه شکم به همراه تب بیش از ۴۸ ساعت به طول بینجامد، لازم است به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید از شکم سونوگرافی به عمل آورد.

از آنجایی که درد و تب، دو نشانه مهم اختلال در عملکرد اندامها و وجود مشکلی در بدن هستند، در صورت مشکوک بودن به آپاندیسیت از انجام درمانهای خانگی بپرهیزید و کودک را در اولین فرصت به پزشک برسانید، زیرا تأخیر در تشخیص و درمان آپاندیسیت خطرات جدی و حتی خطر مرگ را به همراه دارد.

#عملکرد آپاندیس-آیا آپاندیس در کودکان خطرناک است-اپاندیس در کودکان زیر ده سال-علائم آپاندیسیت در کودکان-تشخیص آپاندیس در منزل-عوارض بعد از عمل آپاندیس در کودکان

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

0
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x