از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت فصل 10 علوم: گرما و بهینه سازی مصرف انرژی

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹14 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
3453
0

پیش نمایش پاورپوینت فصل 10 علوم: گرما و بهینه سازی مصرف انرژی

برای دسترسی به سایر پاورپوینت ها روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید

پاورپوینت دانشجوی

قسمتی از متن پاورپوینت فصل 10 علوم: گرما و بهینه سازی مصرف انرژی

دمـا

دمای محیط اهمیت زیادی دارد به طوری که وجود هر گونه حیاتی در مکان های مختلف به آن وابسته است. انسان برای متعادل کردن محیط زندگی خود از وسایل مختلفی مانند کولر، بخاری و … استفاده میکند.

دما معیاری از سردی و گرمی جسم است. (به عبارتی میزان جنبش مولکول های جسم را مشخص میکند.). یکای اندازه گیری دما درجه سلسیوس یا درجه سانتی گراد است.

هر چه  هر چه جسمی گرم تر باشد دمای آن بیشتر است. یعنی هر چه جنبش مولکول های جسم بیشتر باشد دمای آن نیز بالاتر است. برای اندازه گیری دما حس لامسه چندان دقیق نیست، بنابراین به ابزاری مناسب برای اندازه گیری دما نیازمنیدم.

وسیله ای است که با آن دما (میزان گرمی یا سردی جسم) را اندازه میگیریم.اساس کار دماسنج های جیوه ای و الکی انبساط و انقباض مایع درون آنهاست.

دماسنج جیوه ای و الکلی از رایج ترین دماسنج ها هستند. اگر این دماسنج ها دردر محیط گرم قرار گیرند، مایع درون مخزن آنها منبسط  میشود و از درون لوله بالا می آید. با سرد شدن محیط، مایع درون مخزن منقبض شده و مایع درون لوله پایین می آید. ارتفاع مایع میزان دما را نشان میدهد.

انواع دماسنج

جیوه ای: برای اندازه گیری دماهای بالای 80 درجه استفاده میشود.

الکلی: برای اندازه گیری دماهای زیر صفر هم استفاده میشود.

ترموستات: برای اندازه گیری دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین استفاده میشود.

نواری: برای اندازه گیری دمای بدن استفاده میشود.

درجه بندی دماسنج

برای درجه بندی دماسنج الکلی یا جیوه ای، ابتدا مخزن آنها را در مخلوط آب و یخ قرار میدهند و سطح جیوه یا الکل را با صفر نشانه گذاری میکنند. سپس مخزن دماسنج را در مجاورت بخار آب در حال جوش قرار میدهند و سطح مایع درون دماسنج را با عدد 100 ناشنه گذاری میکنند. بین این دو عدد را به یکصد قسمت مساوری تقسیم میکنند و هر قسمت را با یک درجه سلسیوس (C می نامند) 1

برای اندازه گیری دمای یک جسم باید مخزن دماسنج را با جسم مورد نظر ئر تماس قرار دهیم. بعد از اینکه مدتی صبر کردیم، چشمان خود را با سطح مایع درون دماسنج هم تراز میکنیم و دمای مربوطه را میخوانیم.

گرما

به مقدار انرژی ای که در اثر اختلاف دما از جسمی به جسم دیگر انتقال پیدا میکند، گرما میگویند. گرما صورتی از انرژی است و یکای اندازه گیری آن، مانند یکای سایر انرژی ها (ژول) است. به طور طبیعی، همواره گرما از جسمی که دمای بالاتری دارد ( گرم تر است) به جسمی که دمای کم تری دارد (سردتر است) منتقل میشود.

جسمی که گرم تر است، دمای آن نیز بالاتر است و مولکول های آن نیز جنب و جوش و انرژی جنبشی بیشتری دارد.

تعادل گرمایی

وقتی دو جسم با دماهای مختلف با یکدیگر در تماس قرار میگریند، دمای جسم گرم تر، پایین می آید و دمای جسم سردتر، بالا میرود. این فرایند آن قدر ادامه میابد تا دمای دو جسم یکسان شود. این دما را (دمای تعادل) دو جسم مینامند و میگوییم دو جسم با یکدیگر در تعادل گرمایی هستند.

انتقال گرما

گرما مانند هر انرژی دیگری میتواند منتقل شود و در انتقال آن همواره قانون پایستگی برقرار است.

رسانش

وقتی یک سر میله فلزی را روی آتش میگذاریم، گرما باعث میشود جنب و جوش اتم های آن قسمت زیاد شود و بر اثر برخورد اتم ها پر جنب و جوش به اتم های مجاور، انرژی جنبشی آنها انتقال یافته و پس از مدتی سر دیگر میله هم گرم میشود.

جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید