از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت بودجه و مالیه عمومی

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹20 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
7643
0

پیش نمایشِ،تعدادی از اسلایدهای پاورپوینت

نمایش تمامی پاورپوینت های دانشجویی


پاورپوینت بسیار زیبا 👌 با موضوعات: تعریف مالیه عمومی-اقتصاد دولتی و مالیه عمومی-بودجه واقتصاد کلان-منابع تحصیل درامد دولت-درآمدهای غیرمالیاتی دولت

قسمتی از متن پاورپوینت بودجه و مالیه عمومی

تعریف مالیه عمومی

این دانش آثار خط مشی و سیاست مربوطه به هریک از هزینه ها و منابع درآمدی دولت برای رسیدن به اهداف اقتصاد عمومی مانند ، توسعه اقتصادی ، ثبات نسبی قیمت ها و سطح اشتغال مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهد.

دانشی است که به بررسی عایدات و مخارج دولت ها می پردازد ،در باره هزینه های دولت و روش های تأمین آن یعنی مالیات ، قرضه ابعاد و پول بحث میکند .

بنابراین مالیه عمومی مرز بین اقتصاد و سیاست است ، حوضه مطالعاتی آن نیز در باره هزینه های عمومی و مدیریت وجوه و منابع مالی شامل بودجه بندی ، حسابرسی و حفاظت از منابع در اختیار دولت می باشد.

اقتصاد دولتی و مالیه عمومی

صاحب نظران اقتصاد کلاسیک معتقد به عدم دخالت دولت در امور اقتصادی بودند (( آدام اسمیت )) به عنوان صاحب نظر اصل کلاسیک معتقد بود که دولت به طور کلی در جامعه سه وظیفه دارد:

1- حفظ جامعه از حمله و تهاجم خارجی.

2- ایجاد سازمانهای قضایی درون کشور.

3- انجام عملیاتی که کارفرمایان خصوصی به علت بازدهی و سود کم ، مایل به انجام آن نیستند.بنابر این کلاسیک ها معتقد بودند که دولت تنها مسئول حفظ نظم و امنیت است و حق هیچ مداخله ای ندارد.

مالیه عمومی با گسترش فعالیت های دولت و تخصصی تر شدن برنامه های دولت ها به بودجه و بودجه نویسی تکامل یافت.(بودجه ، برنامه ریزی درآمدها و هزینه ها برای دستیابی به اهداف دولت است)عوامل تولید یعنی کار ، زمین و سرمایه در کوتاه مدت ثابت هستند.بودجه ی دولت سعی به آن دارد که میان نیازهای نامحدود و منابع محدود تعادل برقرار کند.

رکود جهانی در سال 1929 نقش دولت ها را دگرگون کرد، امروزه دولت ها هزینه های عمومی را در جهت کمک به افزایش سطح اشتغال و به طور کلی ثبات درآمد ملی عهده دار هستند .مالیات نیز از نظر تأثیر بر فعالیت های اقتصادی مورد توجه قرار میگیرد. به طوری که مالیات های تصاعدی یکی از ابزارهای پدید آورنده ی عدالت از طریق وصول مالیات از ثروتمندان به شمار می آید. بنابراین وظیفه ی دولت ها نسبت به گذشته از نظر کمی و کیفی گسترده تر شدن است.اساس این تغییرات را می توان در افزایش مسئولیت های اجتماعی دولت ها مشاهده کرد.

نقش نوین دولت در بودجه

دولت های قدیم برنامه های مفصل و زیادی نداشتند برای همین بودجه چندان قابل توجهی هم تهیه نمی کردند.

از طرف دیگر اقتصاد دانان کلاسیک دولت را یک ضرورتی نامطلوب می دانستند و معتقد بودند دولت نباید در کارهای اقتصادی و فعالیت های تولیدی مداخله کند. نظر آدام اسمیت این بود که عرضه و تقاضا دست نامرئی هستند و به تعادل اقتصادی در جامعه کمک می کنند.

در عمل مشاهده گردید که نیروهای بازار یا ( دست نامرئی ) قادر به حل نابسامانی ها وایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی نیستند.

بنابراین حکومت ها درصدد رفع نواقص و پیشرفت و بهبود نا بسامانی ها برآمدند. دستگاه ها افراد متخصص و تحصیل کرده را استخدام کردند و برای رسیدن به اهداف اجتماعی ، برنامه ریزی یا بودجه نویسی به عنوان قالب کلی برنامه های کلان کشور مرسوم شد.

منابع تحصیل درامد دولت

الف ) درآمدهای عمومی

درآمدهایی که به موجب قانون توسط دستگاه های اجرایی وصول و دریافت و به خزانه های دولت واریز میکردند.مثل درآمدهای وزارتخانه ها و موسسات دولتی ، مالیات ، سود سهام شرکت های دولتی و درآمد حاصل از انحصارات و مالکیت و سایر درآمدهایی که در قانون بودجه ی کل کشورتحت عنوان درامدهای عمومی منظور می شود.

درآمدهای عمومی شامل : مالیات ، کمک های اجتماعی ، کمک های بلاعوض ، درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات و … می باشد.

انواع درآمد

1- درآمدهای مالیاتی:

عبارتند از دریافت هایی که برای حفظ سرمایه از درآمد افراد وصول می شود.درهمین ارتباط (( منتسکیو )) مالیات را قسمتی از دارایی شخص میداند که برای امنیت بقیه دارایی و جهت آسایش خود ، فرد و جامعه باید پرداخت شود.مالیات مشابه حق بیمه است و شرط پرداخت آن این است که مالیات دهنده ، معادل وجه پرداختی از دستگاه دولت استفاده ببرد.

تعریف مورد پذیرش از مالیات عبارت است از : دریافت قسمتی از دارایی یا درآمد افراد بر حسب توانایی پرداخت آنان ، برای تأمین مخارج عمومی

پاورپوینت بودجه و مالیه عمومی: موضوعات پاورپوینت:تعریف مالیه عمومی-اقتصاد دولتی و مالیه عمومی-بودجه و اقتصاد کلان-منابع تحصیل درامد دولت-درآمدهای غیرمالیاتی دولت

جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید