از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت شایسته سالاری در مدیریت اسلامی

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹17 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
2008
0
پیش نمایشی از پاورپوینت شایسته سالاری در مدیریت اسلامی

برای دسترسی به سایر پاورپوینت ها روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید

پاورپوینت دانشجوی

قسمتی از متن پاورپوینت شایسته سالاری در مدیریت اسلامی

هنگامی که از مدیریت صحبت میکنیم مباحث متعددی مثل وظایف مدیر و مهارت های لازم برای مدیریت مورد توجه قرار می گیرد . پس باید در انتخاب مدیران چه برای اداره سازمان ها یا اداره کشور به این موضوع مهم دقت کنیم که مدیران باید بر اساس شایستگی ها و توانایی های خود انتخاب بشوند یعنی دارای یک سری ویژگی های مثبت و لازم برای هدایت یک سازمان داشته باشند تا آن مجموعه یا کشور به موفقیت و تعالی برسد.

هر چه قدر کارگزاران با لیاقت و توانمند وجود داشته باشد آن سازمان بر پایه دانا محوری و خدا محوری اداره میشود.

برای تحقق شایسته سالاری مدیران موظف هستند ارزش های ذیل را سرمشق رفتار خود قرار دهند:

1-مسئولیت پذیری به جای مسئولیت گریزی

خداوند در آیه 48 سوره بقره از اینکه کسی به جای دیگری مجازات نمی شود سخن گفته و مسئولیت رفتار هر کسی را بر عهده خودش قرار داده است . بنابراین هر کس برای کار نیکش شایسته پاداش و برای کار بدش سزاوار تنبیه است . بر اساس این آیات میتوان نتیجه گرفت که هر شخصی یا مدیر باید متناسب با توانایی های علمی ، شخصیتی و تجربی خود، کار یا مسئولیتی را بپذیرد و آن را به عنوان تکلیف به شمار بیاورد و باورش این باشد که فردای قیامت در ازای هر کار خود باید پاسخگو باشد.

2. باور به همگانی بودن منابع و امکانات الهی

از آیات گوناگون قرآن دو موضوع ((برابری در استفاده از امکانات )) و ((استفاده از فرصت ها)) برای رشد و تعالی انسان ها به دست می آید. خداوند در جای جای قرآن تاکید میکند که تمام مخلوقات و آسمان ها و زمین برای انسان خلق شده و این امکانات برای تمام انسان ها جدا از فرهنگ ، نژاد، دین ، رنگ پوست و اعمال آنان قرار داده شده و فرصت استفاده از منابع نیز برای همگی وجود دارد.

در عرصه مدیریت و سازمان نیز این موضوع کاربرد بسیار زیادی دارد. باور مدیران و تمام افراد درون سازمان باید این باشد که امکانات و منابع مادی و معنوی متعلق به همه است و همچنین فرصت رشد و تعالی را برای همه افراد امکان سازند. چون بعضی از مدیران گمان می کنند تمام فرصت ها و منابع برای منفعت طلبی خودشان است و دیگران سهمی ندارند.

3. توجه به اراده همه مردم

خداوند در آیه 11 سوره رعد میفرماید : هر تغییری در سرنوشت انسان بستگی به اراده خودشان دارد و چنین نیست که خوبی و بدی را خداوند برای ایشان رقم بزند. دلیل اصلی خوشبختی و بدبختی مردم ، خود مردمند. البته رهبران و حاکمان نیز در هدایت مردم به سمت سعادت و خوشبختی نقش دارند اما عامل اصلی خود مردم هستند. پس، از موارد فوق این را میتوان نتیجه گرفت که برای هر تغییر و کاری اراده مردم ، تصمیم و نظر آن ها خیلی مهم است چون مردم حق دارند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند .

امروزه متاسفانه در ادارات و سازمان ها مشارکت افراد در تصمیم گیری ها خیلی کمرنگ است و قدرت اجرایی و برنامه ریزی فقط در دست مدیران است در حالی که تصمیمات باید براساس خواست و اراده افراد باشد. در نتیجه شایسته سالاری وقتی محقق می شود که به نظر همه افراد توجه شود چه در تصمیمات کلان چه در تصمیمات خرد اجتماعی. این موضوع باعث افزایش انگیزه افراد در جهت رسیدن  به اهداف سازمانی می باشد .

4.قانون مداری

قانون در منطق قرآن ، بالاترین معیار کامل و درست زندگی کردن و سلامت آن است. از این رو قانون پایه و اساس تمام کارها است و هیچ ارزشی بالاتر از آن نیست و تمام روابط باید در چهارچوب قانون باشد. نکته مهم دیگر این است که همه در برابر قانون باید یکسان باشند و هیچ چیز نباید موجب نادیده گرفتن قانون شود.

در اصول مدیریتی نیز همین است و مدیر باید بر اساس قوانین کشور و سازمان خود عمل کند و همچنین کارکنان نیز موظف هستند در چهارچوب قوانین رفتار کنند تا مشکلی به وجود نیاید . مطلب مهم این جا است که مدیران باید دقت کنند در اجرای قانون مساوات را رعایت کنند و منصب یا عوامل دیگر را مانع اجرای قانون نکنند.

جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید