از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت روش های تصمیم گیری چند معیاره MCDM

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹20 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
4457
0

پیش نمایشِ،تعدادی از اسلایدهای پاورپوینت

نمایش تمامی پاورپوینت های دانشجویی


قسمتی از محتوای پاورپوینت روش های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM)

در این پاور پنج تکنیک تصمیم گیری چند معیاره شامل فرآیند:

  • تحلیل سلسله مراتبی
  • تحلیل سلسله مراتبی فازی
  • TOPSIS
  • TOPSIS فازی
  • تحلیل رابطه خاکستری

معرفی شده است. بر این اساس، روش تلفیقی AHP و GRA  که در آن AHP برای تحلیل ساختار سلسله مراتبی مسئله و تعیین وزن معیارها و زیر معیارها و GRA برای رتبه بندی نهانی گزینه ها مورد استفاده قرار می گیرد، در تعیین صلاحیت شرکت پیمانکاری برای انجام پروژه عمرانی پیشنهاد شده است.

مدل های تصمیم گیری چند معیاره، انتخاب گر بوده و به منظور انتخاب مناسب ترین گزینه از بین m گزینه موجود به کار می روند. شاخص های انتخاب می تواند هم از نوع کمی و هم از نوع کیفی باشد. شاخص ها اغلب در مدلهای MADM  از مقیاس های مختلف بوده و غالبا در تعارض با یکدیگرند. در نتیجه گزینه ای که بتواند بهینه بوده و ایده آل از هر نظر را تامین نماید، در اغلب موارد غیر ممکن خواهد بود.

اما انتخاب مناسب ترین گزینه به طور نسبی امکان پذیر است. به راحتی نمی توان گفت که رویکرد MADM  برای یک مساله تصمیم گیری، قابل قبول و معتبر است . یک روش قابل قبول و معتبر برای اولویت بندی گزینه ها کاربرد چندین روش MADM  برای یک مساله و مقایسه نتایج آنها و سپس تصمیم گیری نهایی می باشد.

روش های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) بر اساس طبیعت گزینه هایی که بایستی ارزیابی گردند به دو گروه اصلی روش های پیوسته و گسسته تقسیم می گردند. روش های پیوسته برای انتخاب بهینه مسائل تصمیم گیری است، که اهداف آنها بصورت بی نهایت مقدار می پذیرد.

روش های تصمیم گیری چند معیاره گسسته برای مسائل تصمیم گیری که دارای گزینه های محدود هستند استفاده می گردد. در این روش ها مجموعه ای از اهداف و معیارها جهت قضاوت بر روی گزینه ها استفاده می گردد و توسط یک روش رتبه بندی، گزینه ها بر اساس رضایت بخشی اهداف و معیارها رتبه بندی می کردند.


جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید