از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت روشهای سنجش درصد چربی شیر

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹38 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
6110
0

پیش نمایشِ،تعدادی از اسلایدهای پاورپوینت

نمایش تمامی پاورپوینت های دانشجویی


پاورپوینت بسیار زیبا 👌 با موضوعات: روشهای حجمی، روشهای وزنی، روشهای طیفی، روش ژربر، چربی سنج، سانتریفوژ، وسایل اندازه گیری، حمام آب و نتیجه گیری

قسمتی از محتوای پاورپوینت روشهای سنجش درصد چربی شیر

روشهای سنجش نسبت درصد چربی شیر به سه دسته تقسیم می گردند:

  • دسته اول: روشهای حجمی
  • دسته دوم: روشهای وزنی
  • دسته سوم: روشهای طیفی

روش ژربر

این روش در سال 1892 بوسیله شیمی دان سویسی, دکتر Nicola Gerber , که یکی از بنیان گذاران صنایع شیر سویس میباشد, ابتکار گردیده است. سادگی, سرعت , ارزانی و دقت عمل روش ژربر باعث شده است که این روش در عده زیادی از ممالکع بخصوص کشورهای اروپایی, بعنوان روش رسمی و استاندارد برای سنجش نسبت درصد چربی شیر شناخته شود. در ایران نیز روش ژربر برای تعیین نسبت درصد چربی شیر استاندارد گردیده است.

وسایل لازم برای آزمایش : وسائل لازم برای سنجش چربی شیر به روش ژربر عبارتند از:

  • 1-چربی سنج
  • 2-سانتریفوژ
  • 3-وسائل اندازه گیری
  • 4- حمام آب

معرفهای لازم برای آزمایش

معرفهای لازم برای سنجش چربی به روش ژربر عبارتند از :

اسید سولفوریک, به وزن مخصوص 005/0  820/1در 20درجه سانتی گراد. این اسید را میتوان با رقیق نمودن اسیدسولفوریک تجارتی به وزن مخصوص 840/1 تهیه نمود, بدین ترتیب که اسید سولفوریک تجارتی را به نسبت 90 تا 91 درصد به آهستگی با آب رقیق نموده و پس از سرد شدن آن را در شیشه های قهوه ای ریخته و برای آنکه بخار آب موجود در هوا را به خود جذب ننماید.

نتیجه گیری:

چنانچه در موقع قرائت نتیجه در ستون چربی حباب هوا مشاهده گردد, مجدداً باید چربی سنجها را در حمام آب قرار داد تا حبابها کاملاً از بین بروند.

اگر  n-n تحتانی ترین سطح هلال ستون چربی و  سطح پایین چربی باشد, مقدار درصد چربی عبارت خواهد بود از: n

مثلاً در شکل(23)نسبت درصد چربی 2 – 4/5 یا 4/3میباشد . دقت روش ژربر بطوریکه قبلاً نیز اشاره شد 05/0 درصد است. برای بدست آوردن دقت بیشتر باید از یک نمونه شیر 10 آزمایش پشت سر هم انجام داده و حد متوسط نتایج حاصله  را بعنوان نسبت درصد چربی نمونه مورد آزمایش محسوب نمود.

روش ژربر در مورد شیرهای هموژنیزه نتایج صحیح و دقیق بدست نمی دهد مگر اینکه نمونه را چندبار سانتریفوی کرده و هربار در حمام آب گذاشت تا اینکه نتیجه ثابت بدست آید. بدین جهت, بهتر است نسبت درصد چربی اینگونه شیرها را با روش وزنی تعیین نمود.اندازه گیری چربی شیر


جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید