از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت اثرات بی رویه برداشت از ابهای زیرزمینی

پاورپوینت برداشت از ابهای زیرزمینی - موضوعات موجود: اثرات بی رویه استفاده از آبهای زیرزمینی -تاثیرات منفی کاهش منابع آب زیرزمینی - اهمیت آب‌های زیرزمینی
8201
0

پیش نمایشِ،تعدادی از اسلایدهای پاورپوینت

نمایش تمامی پاورپوینت های دانشجویی


پاورپوینت بسیار زیبا 👌 با موضوعات: مهمترین مشکلات حاصل از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، اهمیت آب‌های زیرزمینی، تاثیرات منفیکاهش منابعآب زیرزمینی، راهکار‌هایی برای جلوگیری از نابودی سفره‌های آب زیرزمینی

اثرات بی رویه استفاده از آبهای زیرزمینی-تاثیرات منفی کاهش منابع آب زیرزمینی-اهمیت آب‌های زیرزمینی-برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی

قسمتی از متن پاورپوینت برداشت از ابهای زیرزمینی

اثرات بی رویه استفاده از آبهای زیرزمینی

نشست پدیده‌اى است که در اثر آن سطح زمین به‌صورت تدریجى و در برخى موارد به‌طور ناگهانی فرو می‌نشیند، این نشست باعث ایجاد ترک و شکاف‌هایى در زمین شده و باعث تاثیر بر روى الگوى جریان‌هاى زیرزمینى و سطحى، تغییر کیفیت آب‌هاى زیرزمینى، تغییر شکل ‌سطح زمین، سیل خیزى منطقه و پیشروى آب دریا‌ها به سمت خشکى‌ها در نواحى ساحلى مى‎شود، به طوری‌که این تغییرات و عوامل خسارات جدى به ‌مناطق شهرى، صنعتى و کشاورزى وارد مى‌کند.  

آب‌های زیرزمینی به آب‌هایی گفته می‌شود که در لایه‌های آب‌دار و اشباع زیرزمین تجمع پیدا کرده‌اند، این آب‌ها تنها حدود 4 درصد از مجموعه آب‌هایی را که فعالانه در چرخه آب‌شناختی دخالت دارند، تشکیل می‌دهد. با این وجود حدود 50 درصد جمعیت دنیا از نظر آب شرب متکی به همین آب‌های زیرزمینی هستند.

سفره‌های آب زیرزمینی بزرگترین منبع آب‌های تازه و قابل استفاده در جهان هستند. در بسیاری از نقاط به ویژه در مناطقی که روی سطح زمین، آبی در دسترس نیست از آب‌های زیرزمینی برای استفاده خانگی، کشاورزی و صنعتی به کار می‌رود. اما برداشت از این منابع آب زیر زمینی چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

۱. پایین آمدن سطح سفره‌های آب زیرزمینی (سطح ایستابی)

پمپاژ و تخلیه بیش از حد آب‌های زیرزمینی باعث پایین رفتن سطح این منبع می‌شود به طوری که حفر چاه‌های عمیق هم دسترسی به آن را امکان‌پذیر نمی‌کند.

۲. افزایش هزینه آب

با پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش دسترسی چاه‌ها به آب باید انرژی بیشتری را صرف تخلیه آب کرد. در نتیجه مالیات و هزینه‌های حفر چاه بر آن افزوده می‌شود. 

۳. کاهش سطح تامین آب

آب‌های روی سطح زمین و زیر زمین به هم متصل اند، با برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی؛ دریاچه‌ها و و رودخانه‌هایی که به آن متصل اند خشک می‌شوند.

۴. فشردگی خاک

فشردگی خاک، رشد گیاه و نفوذ ریشه در خاک را کاهش می‌دهد و همچنین حرکت آب و هوا در خاک را محدود می‌سازد و در نتیجه باعث تنش های غذایی برای گیاه و خروج کند جوانه از خاک و در نهایت باعث کاهش عملکرد محصول می‌شود.

۵. کیفیت آب

استخراج بی‌رویه آب از نواحی ساحلی باعث می‌شود که نمک و آب دریا وارد منابع آب شوند و به آن ناخالصی اضافه کنند.

۶.  نشست زمین

این اتفاق در نتیجه خالی شدن زیر زمین توسط برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و فعالیت‌های انسانی به خصوص حفر چاه‌های عمیق در طبیعت رخ می‌دهد. در این حالت خاک متراکم شده و فرو می‌ریزد.

اهمیت آب‌های زیرزمینی

سازمان زمین شناسی آمریکا آب‌های زیرزمینی را با پول موجود در حساب‌های بانکی مقایسه می‌کند؛ اگر سرعت برداشت پول از بانک بیشتر از سرعت سپرده گذاری در آن حساب باشد در نهایت با مشکل موجودی حساب رو به رو خواهیم شد و به همین صورت اگر سرعت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی بیشتر از سرعت جایگزینی و ذخیره مجدد آب باشد مشکلات حیاتی طولانی مدتی به بار خواهد آمد. پمپاژ و تخلیه مکرر آب‌های زیرزمینی باعث خشک شدن همیشگی این منبع می‌شود.

تاثیرات منفی کاهش منابع آب زیرزمینی

۱) پمپاژ و تخلیه آب‌های زیرزمینی باعث تقلیل رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود؛ در نتیجه باید از سفره‌های آبی عمیق تری آب استخراج کرد. هر چه بیشتر از آب‌های زیرزمینی برداشت کنیم برای دستیابی بیشتر به آن باید بیشتر هم تلاش کنیم، همانطور که باید آب را از مناطق عمیق تری استخراج کنیم آب هم رفته رفته تمام می‌شود بنابراین باید از دیگر منابع جایگزین استفاده کنیم.

۲) با برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی از حجم کل آب موجود کسر می‌شود. پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی باعث جلوگیری از ریختن آب‌ها به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و دریا‌ها خواهد شد. این بدان معنی است که با گذشت زمان آب کمتری برای تبخیر روی سطح زمین وجود دارد. هر چه عمق سفره‌های آب زیرزمینی پایین‌تر برود حیات ماهیان و دیگر موجودات را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید