از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت انواع اتوکلاو

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹5 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
7865
0
پیش نمایشی از پاورپوینت انواع اتوکلاو 

برای دسترسی به سایر پاورپوینت ها روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید

پاورپوینت دانشجوی

اتوکلاو ( Autoclave )از دو کلمه Auto به معنی خودکار و clave به معنی قفل شونده تشکیل شده است و در کل به معنی دستگاه خود قفل شونده برای استریل مواد، توسط بخار تحت فشار است.

فیزیولوژی
با توجه به استفاده مداوم از وسایل پزشکی و آلوده شدن این وسایل در اثر استفاده و تماس با مواد میکروبی،استریل کردن آن ها یکی از موارد ضروری به شمار می رود . 

اتوکلاو دستی
آنچه گفته شد در رابطه با اتوکلاو خودکار بود اما در اتوکلاو دستی اصول کار همانند اتوکلاو خودکار است با این تفاوت که برای ورود بخار به محفظه شیر ورودی به صورت دستی باز و بسته می شود و تخلیه بخار نیز به صورت دستی انجام می گیرد. باز و بسته کردن در نیز به صورت دستی انجام می شود. زمانی از این اتوکلاو استفاده می شود که اتوکلاو خودکار در دسترس نباشد یا دارای مشکل فنی باشد. 

وزن اتوکلاو
اتوکلاوها بر اساس نوع کاری که انجام می دهند دارای وزن های مختلفی هستند. محدوده وزن اتوکلاوهای رو میزی معمولاً بین 20 تا 60 کیلوگرم متغیر است.

انواع اتوکلاو

با توجه به نوع ابزارآلات ، اتوکلاوها به سه کلاس N و S و B طبقه‌بندی می‌شوند. این طبقه‌بندی به منظور صحت عملکرد استریلیزاسیون با توجه به نوع وسایل صورت می‌گیرد.

کلاس N

در خرید این نوع اتوکلاو باید بسیار دقت کرد. بر اساس استاندارد این اتوکلاو قادر است ابزار آلات جامد بدون پوشش را استریل نماید. به این ترتیب تضمینی برای استریل وسایل پوشش‌دار (مثل پارچه یا کاغذ های مدیکال) و نیز وسایل حفره دار وجود ندارد.

کلاس S
وسایلی که در این نوع اتوکلاو می‌توان استریل نمود توسط کارخانه سازنده مشخص می‌شود. این اتوکلاو می‌تواند ابزار آلات بدون پوشش جامد یا پوشش دار جامد ، مواد نساجی مثل پارچه ، گاز تک لایه و وسایل سوراخ دار B را استریل نماید. یک اتوکلاو کلاس S می‌تواند با پمپ وکیوم یا بدون آن تجهیز شود و قطعاً دارای سیکل خشک‌کن است.

کلاس B
این اتوکلاو می‌تواند تمام انواع ابزار و وسایل پوشش دار جامد و بدون پوشش ، مواد نساجی و ابزار سوراخ دار مدل B و مدل A را استریل نماید. اتوکلاوهای این رده دارای پمپ وکیوم قدرتمندی است که می‌تواند تا حدود 0/9- بار خلاء ایجاد کند.

اهمیت وکیوم در اتوکلاو

وجود بسته‌های هوایی در ابزارآلات حفره‌دار نیز انکارناپذیر است. بنابراین باید راه حل مناسبی برای از بین بردن این بسته‌های هوایی ارائه شود. در این رابطه پمپ وکیوم ، تضمین استریلیزاسیون مناسب خواهد بود.
اکثر اتوکلاوها به سیستـم وکیوم ترمودینامیک مجهز هستند اما این سیستم صرفاً موجب از بین رفن بسته‌های هوایی داخل چمبر نخواهد شد. به منظور استریل کردن ابزارآلات حفره دار (مانند توربین در دندانپزشکی) نیاز به پمپ وکیوم مجزا است. وجود پمپ دو مزیت اصلی دارد:
1- قبل از شروع سیکل استریل جهت خارج کردن بسته‌های هوایی
2- در پایان عملیات دستگاه به منظور خشک کردن ابزارآلات

جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید