از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت اشنایی با نظام سلامت

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹137 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
7765
0
پیش نمایشی از پاورپوینت اشنایی با نظام سلامت

برای دسترسی به سایر پاورپوینت ها روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید

پاورپوینت دانشجوی

پاورپوینت اشنایی با نظام سلامت-چگونگی تکامل و تاریخچه نظام سلامتنظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی دولتی در ایرانواحدهای عرضه کننده خدمات و سطوح مختلفوظایف خانه بهداشتمرکز بهداشتی درمانی روستایی

قسمتی از پاورپوینت اشنایی با نظام سلامت

مقدمه

میدان و عرصه اصلی خدمات سلامت، جامعه می‌باشد که با توجه به اهمیّت آن،  بعنوان بهترین محیط آموزشی برای کارکنان نظام سلامت محسوب می‌شود.

زمانیکه مؤلفه های موثر بر سلامت، دستخوش تغییر می‌گردند زمینه های مخاطره آمیز سلامت شکل گرفته و ابتلاء به بیماری، معلولیّت و مرگ اتفاق می‌افتد. 

 توجه ویژه به مطلوبیّت به حدی اهمیّت دارد که دانشجویان رشته پزشکی از بدو ورود، با جامعه، سلامت و عوامل موثر بر آن آشنا شده و سبک و شیوه مدیریت آنها را فرا بگیرد.

دوره تماس با جامعه را با این هدف طراحی شده است که دانشجو، در معرض جامعه قرار گرفته، با جامعه، اجزای جامعه،مؤلفه های موثر با سلامت،عوامل مخاطره آمیز، ساختارها و نهادهای اجتماعی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر کیفیت زندگی یا مدیریت آنها آشنایی نسبی پیدا کرده و بعنوان، متولیان سلامت، نقش موثرتری ایفا کنند.

پزشکان علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی درمانی، وظایف ارزشمند و کلیدی دیگری ازجمله مدیریت و ترویج سلامت، جلب حمایت برای ارتقاء سلامت، رهبری برنامه های سلامت و… را برعهده داشته و ارزش کسب مهارت و توانمندی دوره را بیش از پیش نمایان می‌سازند.

این دوره در سه مرحله، طراحی شده است :

مرحله اوّل : دانشجویان با جامعه و عوامل موثر بر سلامت آشنا شده و با حضور در عرصه های اجتماعی با نهادها و عوامل مخاطره آمیز آشنا می‌شوند.

مرحله دوّم : همزمان با کارآموزی، بطور مستمر، مفهوم خطرات سلامت، بطور تخصصی، نحوه و میزان تاثیر آن ها بر سلامت، مخاطرات اصلی را فرا گرفته و با ریشه یابی و اولویّت‌بندی آنها آشنا می‌شوند.

مرحله سوّم : به طراحی پروژه های مداخله ای برای رفع مخاطرات سلامت، یا تعامل با بنیادهای اجتماعی جهت رفع خطر، اختصاص می‌یابد که مصادف با دوره کارورزی بالینی می‌باشد.

بخش اوّل : آشنایی با  نظام سلامت

امروزه زندگی و سلامت افراد برای شناخت خطرها و مداخلات به منظور پیشگیری از آن در دستان نظام سلامت قرار دارد.

از زایمان بی‌خطر یک نوزاد سالم تا مراقبت مادر در دوران بارداری و یا شناخت عوامل خطر برای ایجاد یک بیماری در سال های آینده زندگی فرد.

نظام­های سلامت، مسئولیت حیاتی و مداومی نسبت به تمام افراد یک جامعه در تمام دوره زندگی­شان دارند و ایجاد این نظام­ها برای رشد سالم افراد، خانواده­ها و جوامع در هر جای دنیا ضروری و حیاتی­است.

تعریف نظام سلامت

نظام سلامت، متشکل از تمام سازمان ها و مؤسسات و منابعی است که ارائه کننده خدمات در جهت حفظ و ارتقاء سلامت افراد می‌باشند و از این خدمات  می­توان به عنوان اقدام سلامت (Health action)    نام برد.

 در دنیای پیچیده امروز مشکل میتوان تعریف دقیقی از نظام سلامت ارائه داد ولی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تمام فعالیّت هایی که هدف اصلی آن حفظ، ارتقاء و بازگرداندن سلامت است را نظام سلامت می گوید.

ارتقای سلامت، هدف اصلی یک نظام سلامت است. اما تنها هدف آن نیست.

قابلیت دستیابی (goodness) و ایجاد کمترین تفاوت بین افراد به این دستیابی یا دقیقاً عادلانه بودن (fairness) این نظام بسیار مهم است و آن به این معنی است که یک نظام سلامت به درستی به آنچه مردم از آن انتظار دارند پاسخ دهد و این نظام به گونه ای برای هر فرد و بدون قایل شدن تمایز به این نیازها پاسخ دهد.

شاید به همین علّت است که WHO نگرش سنتی خود را در باره تندرستی فیزیکی و روانی افراد تغییر داده و توجّه خود را به ارتقای عملکرد نظام های سلامت، معطوف داشته است.

پاورپوینت اشنایی با نظام سلامت-چگونگی تکامل و تاریخچه نظام سلامت-نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی دولتی در ایران-واحدهای عرضه کننده خدمات و سطوح مختلف-وظایف خانه بهداشت-مرکز بهداشتی درمانی روستایی

جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید