از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت فصل دوم روان شناسی عمومی پیشرفته

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹🔹38 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
1936
0

نمایشی از پاورپوینت فصل دوم روان شناسی عمومی پیشرفته

برای دسترسی به سایر پاورپوینت ها روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید

پاورپوینت دانشجوی

قسمتی از محتوای پاورپوینت فصل دوم فصل دوم روان شناسی هیلگارد

روان شناسی هیلگارد

از به هم خوردن پلک گرفته تا بازی بسکتبال و یا نوشتن برنامه ی کامپیوتری هرگونه رفتار آدمی وابسته به هماهنگی فرآیندهای متعدی در بدن است این هماهنگی در نتیجه ی فعالیت دستگاه عصبی مرکزی به یاری دستگاه غدد درون ریز حاصل می شود.

در دستگاه عصبی دو نوع نورون وجوددارد:نوع بسیار ریز به نام نورون محلی و نوع بزرگ به نام نورون درشت

از تنه یاخته شاخه های کوتاهی به نام دندریت (dendron به معنای درخت) منعشب می شوند. دندریتها و تنه یاخته از نورونهای مجاور خود تکانه های عصبی دریافت می کنند.این پیامها به نوبه ی خود از طریق زایده یاخته بلند و باریک و لوله شکلی به نام آکسون به سایر نورونها (یا به ماهیچه و غده ها) انتقال می یابند.آکسون فرعی ظریفی می سازد که در انتهای هریک،برآمدگیهای کوچکی است به نام پایانه ی سیناپسی

پایانه ی سیناپسی در واقع تماسی با نورونی که تحریکش می کند ندارد بلکه بین پایانه ی سیناپسی و تنه یاخته یا دندریت نورون گیرنده فاصله کوتاهی است.این پیوندگاه را سیناپس وفاصله ی یاد شده را شکاف سیناپسی می نامند. وقتی تکانه ی عصبی ،آکسون را می پیماید و به پایانه می رسد موجب رها شدن ماده یی شمیایی به نام پیک عصبی می شود. پیک عصبی در شکاف سیناپسی پراکنده شده و نورون بعدی را تحریک می کند و به این ترتیب تکانه را از نورونی به نورون دیگر می برد. ممکن است آکسونهای نورونهای بسیاری با دندریت ها و تنه یاخته نورون واحدی سیناپس (پیوند) داشته باشند.

نورونها بر حسب کارکرد عمومی سه دسته اند:

•نورونهای حسی(آوران)تکانه های دریافتی گیرنده های حسی را به دستگاه عصبی مرکزی می سانند.

•نورونهای حرکتی (وابران) حامل پیامهایی هستند که از مغز یا نخاع به اعضای پاسخ دهنده و عمدتا به ماهیچه ها و یا غده ها می روند.

•نورونهای میانجی: پیامهای نورونهای حسی را دریافت می کنند و تکانه ها را به سایر نورونهای میانجی یا نورونهای حرکتی می فرستند. این نورون ها فقط در مغز و چشم و نخاع وجود دارد.

اطلاعات در طول نورون به شکل تکانه عصبی به نام پتانسیل عمل حرکت می کند و آن عبارت است از تکانه یی شمیایی –برقی که از مناطق دندریتی به سوی انتهای آکسون می رود. هر پتانسیل عمل حاصل رفت و آمد مولکولهای دارای بار برقی(یون) به درون و بیرون نورون است.فرآیندهای برقی شمیایی حاصله منجر به پتانسیل عمل می شود

الف) در خلال هر پتانسیل عمل ،منفذهای سدیم موجود در غشای یاخته باز می شود

ب) پس از ایجاد پتانسیل عمل در نقطه ای از آکسون ، منفذهای سدیم آن نقطه بسته شده و در نقطه بعدی ،آکسون باز می شود. با بسته شدن منفذهای سدیم منفذهای پتاسیم بازشده و همراه با جریان یونهای پتاسیم به بیرون آکسون ،جریان مثبتی ایجاد می شود.

انتقال سیناپسی

پیوند سیناپسی بین نورونها بسیار پراهمیت است زیرا یاخته های عصبی،در همین پیوندگاهها مبادله پیام می کنند.تخلیه یا شلیک در نورون هنگامی صوت می گیرد که تحریکهای وارده از پیوندگاهها،از آستانه ی معینی فراتر برود. در این شرایط ، تکانه ی کوتاه واحدی را نورون شلیک می کند و سپس چندهزارم ثانیه نافعال می شود.نیروی تکانه عصبی ثابت است و هر تحریکی موجب تکانه نمی شود.مگر اینکه به سطح آستانه برسد. این وضع را قانون همه یا هیچ عمل نامیده اند.تکانه عصبی همینکه ایجاد شود از آکسون می گذرد و در همه پایانه های سیناپسی جریان می یابد.

روان شناسی هیلگارد- فصل دوم روان شناسی عمومی پیشرفته – انتقال سیناپسی –

جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید