از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت آلودگی رادیو اکتیو

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹22 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
9345
0

پیش نمایشِ،تعدادی از اسلایدهای پاورپوینت

نمایش تمامی پاورپوینت های دانشجویی


پاورپوینت بسیار زیبا 👌 با موضوعات: آلودگی رادیو اکتیو، غیر رادیو اکتیو، گسیل های مواد رادیو اکتیو، اثرات سوءِ زباله های رادیو اکتیو بر روی محیط زیست، اثرات بر روی انسانها، خنثی کردن تأثیرات رادیو اکتیویته، مدیریت پسماند

قسمتی از متن پاورپوینت آلودگی رادیو اکتیو

آلودگی رادیو اکتیو بسیار خطرناک است و مایه ی نگرانی جدی در برنامهی هسته ای جهان امروز است.

آلودگی هسته ای زمانی به وجود می آید که فرآورده های جانبی یک فعل و انفعال هسته ای، چه ساخته ی دست بشر باشد و چه طبیعی، در محیط زیست و یا در مجاورت مناطق مسکونی بشری رها گردند.

نیروگاه های هست های و ایستگاه های تحقیقاتی مهمترین عوامل سهیم در زباله های رادیو اکتیو ساخت هی دست بشر هستند.

این امکانات موجب پیدایش یک فعل و انفعال هسته ای (معمولاً شکافت) به منظور تولید انرژی (الکتریسیته) و یا انجام تحقیقات میشوند.

هنگامی که یک اتم سنگین یک سوخت هسته ای مانند اورانیوم، دست خوش شکافت هسته ای میگردد، منجر به ایجاد دو هسته ی دیگر میگردد، که هر کدام به نوبه ی خود رادیو اکتیو هستند. این فرآوردههای جانبی قابل استفاده ی مجدد نیستند و از این رو باید دور ریخته شوند. وارد سازی این فرآوردههای جانبی رادیو اکتیو موجب ایجاد آلودگی میگردد.

آلودگی رادیو اکتیو به خاطر افزایش استفاده از سوخت هسته ای به سرعت در حال تبدیل شدن به دغدغه ای بزرگ است. فرآورده های رادیو اکتیو فعل و انفعالات هسته ای بدون هر گونه اقدامات پیش گیرانه ای در جهت جدا سازی اجزای مضر آنها که میتواند موجب آلوده گردیدن هوا، خاک و آب شود، دور ریخته میشوند.

بخش عظیمی از زباله های رادیو اکتیو از محل رآکتورهای اتمی به کار برده شده در نیروگاه های اتمی برق و بسیاری از دیگر مقاصد به دست می آیند. امکان دارد تا این امر در طول فرآیندهای استخراج و پالایش مواد رادیو اکتیو نیز اتفاق بیافتد.زباله های رادیو اکتیو موجب ایجاد تابش های رادیو اکتیو و هم چنین گسیل کردن فرآوردههای رادیو اکتیو میشوند. رادیو اکتیویته از دست دادن خود به خودی انرژی به وسیله ی یک اتم نا پایدار در شکل فرآوردهه ای مختلف هسته ای (تشعشع) است.

غیر رادیو اکتیو

این امر کمک می نماید تا اتم به شکلی نسبتاً پایدارتر دست یابد. این از دست رفتن خود به خودی که با نام تحلیل رادیو اکتیو نیز شناخته میشود تا زمانی ادامه پیدا می نماید که اتم به شکلی پایدار (غیر رادیو اکتیو) دست یابد.

دلیل این که تشعشع به عنوان یک خطر محسوب میگردد این است که از مقدار انرژی لازم برای یونیزه کردن یک اتم پایدار به وسیله ی جدا کردن یک الکترون از آن برخوردار است.

ادامه تشعشع

در صورتی که تابش یونیزه کننده وارد جسم یک موجود زنده گردد، مولکول های موجود در جسم آن را یونیزه مینماید. این امر موجب شکل گیری تعداد زیادی از رادیکال های آزاد میگردد که با اجزای حیاتی جسم مورد نظر واکنش نشان میدهند و با شکل دهی ترکیباتی جدید به جای آنها اثرات آنها را خنثی مینماید. این امر میتواند منجر به سرطان گردد.

سه نوع اصلی گسیل های مواد رادیو اکتیو

پرتو آلفا پرتو بتا پرتو گاما

از میان این سه پرتو، اثر ذرات آلفا (که در واقع یک اتم هلیوم است) کمترین و اثر پرتوهای گاما بیشترین است. ذرات آلفا را میتوان تنها با استفاده از یک صفحه‌ی کاغذ (و یا در یک فاصله ی کافی، حتی با استفاده از هوا!) مسدود نمود، در حالی که حفاظت از ذرات گاما مستلزم صفحات سربی ضخیم است.

با این وجود، از آن جایی که آنها میتوانند در تماس مستقیم با اندام های داخلی و مایعات مهم بدن مانند خون قرار گیرند، جذب شدن و یا تزریق ذرات آلفا میتواند مرگ بار باشد

تشعشع تنها به هنگامی آسیب رسان خواهد بود که در تماس با بدن قرار گیرد. در صورت که بتوان از آن جلو گیری نمود، “وجود” میزان کمی رادیو اکتیویته آسیب رسان نخواهد بود

پاورپوینت آلودگی رادیو اکتیو – غیر رادیو اکتیو – ادامه تشعشع – سه نوع اصلی گسیل های مواد رادیو اکتیو

جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید