راه کارهایی برای اموزش زبان دوم به کودک

2
0

اصل مطلب

در مطلب؛ اموزش زبان دوم به کودک، که برای شما تهیه کرده ایم سعی داریم به زبان ساده به والدین گرامی در مورد شرایط آموزش زبان دوم و همچنین نحوه اموزش را بیاموزیم. سایت کودک الکترونیک به دنبال اگاهی دادن به والدین و پیدا کردن راه کارهای مناسب می باشد، پس با ما در ادامه همراه باشید

اموزش زبان دوم به کودک-کودک دو زبانه

یکی از علاقه مندی های والدین به ویژه در سال های اخیر تمایل به دو زبانه شدن کودکان است. به همین دلیل از همان ماه های ابتدایی تولد سعی می کنند شرایطی فراهم کنند تا کودک تنها موسیقی یا لالایی انگلیسی گوش داده و یا کارتون های زبان اصلی تماشا کند. حال تصمیم داریم به سود و زیان این مساله بپردازیم.

قبل از هر چیزی باید تاکید کنیم برای داشتن لهجه ای مانند افرادی که زبان اول آن ها انگلیسی، فرانسوی یا هر زبان دیگری باشد نیاز است که آن زبان خاص قبل از سن بلوغ آموخته شود. بعد از سن بلوغ زبان دیگر همچنان یاد گرفته می شود اما لهجه اصیل آن کشور خاص به سختی به دست آورده می شود. پس یکی از مزیت های آموزش زودهنگام زبان دوم، لهجه بهتر و فراگیری آسان تر است.

اما نکته مهم این است که آموزش و فراگیری دو زبان در آن واحد با یکدیگر تداخل می کند و ممکن است شروع شدن زبان اول را هم با تاخیر روبرو کند. لذا به والدین توصیه می شود قبل از هر چیزی صبر کنند تا زبان اول کودک تا حدود دو نیم سالگی الی سه سالگی تکمیل شود و پس از آن برای کارتون زبان اصلی و به طور کل زبان های بعدی اقدام کنند.

مساله بعدی تفاوت های فرهنگی است که باعث ایجاد سوالاتی در ذهن کودکان می شود. بهتر است از محتوای کارتون ها اطلاعات کافی داشته باشید و اگر با فرهنگ خانواده شما در تضاد است آن را برای تماشای کودک انتخاب نکنید. با توجه به مرحله سنی کودک ممکن است دادن هر گونه توضیحی برای والدین سخت باشد یا کودک قادر به فهم کامل جزییات والد نشود. توصیه می شود در این شرایط پیش از هر جوابی والد نظر کودک را بپرسند و با توجه به پاسخ کودک جزییات بیشتری را در اختیار او بگذارند.

اگر قصد شروع آموزش زبان انگلیسی به کودک خود دارید اینجا کلیک کنید

اینجا کلی کارتون زبان اصلی با زیرنویس، فایل های صوتی ، پکیج های آموزشی و کاربرگ برای کودک دلبندتان آماده کردیم

اموزش زبان انگلیسی به کودکان

راه کارهایی برای اموزش زبان دوم به کودک
کودک دو زبانه – آموزش زبان دوم به کودک – اموزش زبان انگلیسی به کودکان – پرورش کودک دو زبانه – سایت کودک دو زبانه – فیلم کودک دو زبانه
اموزش زبان انگلیسی برای کودکان

راه کارهایی برای اموزش زبان دوم به کودک | پرورش کودک دو زبانه

1- از بدو تولد می توانید تربیت کودک دوزبانه را شروع کنید
دلیلی وجود ندارد که شما، شریک زندگیتان و سایر اعضای خانواده نتوانید از بدو تولد با فرزندتان به دو زبان صحبت کنید. پس در شروع شک نکنید.

بچه ها از زمان تولد تا سه سالگی به بهترین شکل زبان می آموزند و دوزبانه بودن یک مهارت زندگی عالی است. بنابراین اگر برنامه شما این است که فرزندتان دوزبانه بزرگ شود، به محض تولد با او به هر دو زبان صحبت کنید.

2- اما انجام آن بعداً نیز امکان پذیر است…
اگر فرزندانتان از سنین کودکی گذشته‌اند و هنوز به زبان فرانسوی، اسپانیایی، ماندارین یا هر زبان دومی که انتخاب می‌کنید روان صحبت نمی‌کنند، وحشت نکنید. قطعاً برای آموزش آنها دیر نیست.

بین سنین چهار تا هفت سالگی، دومین زمان مناسب (پس از نوزادی تا سه سالگی) برای آموزش زبان دوم است. بین هشت تا بلوغ سومین رتبه برتر است. بنابراین اگر از زمانی که آنها تازه متولد شده اند این کار را انجام ندهید، همیشه می توانید آن را دنبال کنید.

3- افسانه های مربوط به کودکان دوزبانه را نادیده بگیرید
بنابراین ممکن است چند نفر از همسران (فضول) به شما بگویند که با آموزش دو زبان به یک کودک “گیج” می کنید. و دیگران فکر می کنند که یادگیری زبان دوم در اوایل زندگی، زمانی که در حال یادگیری صحبت کردن هستند، رشد آنها را در زبان دیگر متوقف می کند. اگر چنین است، به آنها بگویید که هر دوی این چیزها افسانه هستند.

4- اگر فرزندتان دو زبان خود را با هم مخلوط کرد نگران نباشید
اگر آنها دو زبان خود را با هم مخلوط می کنند، این مشکلی نیست و تقریباً یک چیز موقتی خواهد بود. فقط به آنها اجازه دهید آن را بفهمند – و در مورد آن استرس نداشته باشید. آنها به زودی همه چیز را حل می کنند و هر دو زبان را به طور یکسان و جداگانه صحبت می کنند.

5-سعی کنید یک گروه بازی دوزبانه پیدا کنید
در حالت ایده‌آل، گروه بازی را هدف قرار دهید که بر روی زبان ثانویه تمرکز کند که کودک شما هر روز کمتر صحبت می‌کند، بنابراین بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرد. و اگر به صورت محلی برای شما وجود ندارد، خودتان به این فکر کنید که یکی را شروع کنید.

همچنین می‌توانید با سایر کودکانی که به زبان دوم خود صحبت می‌کنند، قرارهای بازی ترتیب دهید. هرچه کودک شما بیشتر به استفاده از آن نیاز داشته باشد، بیشتر احساس می کند که صحبت کردن به آن زبان “هدفی” دارد و به یادگیری آن علاقه مند می شود.

6-به کتاب، موسیقی و بازی فکر کنید
در ماشین به زبان دیگر فرزندتان موسیقی پخش کنید، در آن برای او کتاب بخوانید و بازی‌ها، پازل‌ها یا عروسک‌هایی را به صورت آنلاین بخرید که از آن زبان نیز استفاده می‌کنند. بچه‌ها هرگز به سادگی با «غوطه‌ور شدن» زبان‌های دیگر یاد نمی‌گیرند، بنابراین باید خودتان آموزش‌های فعال‌تری انجام دهید. اما تمام این تیک تاک کردن در پس زمینه کمک خواهد کرد.

7- با کودک خود به زبانی صحبت کنید که برای شما راحت تر است
بنابراین، اگر شما انگلیسی را به عنوان زبان اول صحبت می کنید و شریک زندگی شما اسپانیایی صحبت می کند، زمانی که هر کدام در خانه با آنها صحبت می کنید به آن زبان ها پایبند باشید. به این ترتیب، آنها هر دو را از افرادی که سخنرانان شایسته هستند جذب می کنند.

8- اگر کودک دو زبانه شما کمی دیرتر از همسالان خود شروع به صحبت کرد، نگران نباشید
کودکان دو زبانه معمولا کمی زمان بیشتری را برای صحبت کردن صرف می کنند. اما نگران نباشید، آنها به آنجا خواهند رسید – و وقتی با کلمات صحبت کردند، به قیمت یکی دو عدد دریافت خواهید کرد. جایزه.

آموزش زبان انگلیسی ویژه کودکان

بهترین سن آموزش زبان دوم به کودک | آموزش زبان انگلیسی به کودکان

خیلی از کارشناسان و محققانی که فعالیت های زیادی در حوزه آموزش زبان خصوصا اموزش زبان دوم به کودک داشته اند، بر این باورند که این نوع از یادگیری هیچ وقت نه خیلی دیر است نه خیلی زود. همیشه این باور هست که آموزش زبان دوم به کودکان زیر پنج سال بسیار راحت تر از کودکان بزرگتر و بزرگسالان است.

اما عده ای از کارشناس هم ادعا می کنند بهترین زمان برای اموزش زبان دوم به کودک از بدو تولد تا سه سالگی است. در این دوران او همان طور که مشغول یادگیری زبان مادری اش است می تواند به راحتی زبان دومی را نیز فرا بگیرد بدون اینکه برای او چالش بر انگیز باشد. چون در این سن او از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.

حتی اگر تا هفت سالگی هم کودک تان زبان دوم را یاد نگرفته است، باز هم زمان دارید. از سن هشت سالگی تا سن بلوغ می توانید مشغول آموزش زبان دوم به کودک دلبندتان شوید. تحقیقات زیادی نشان داده است که بعد از دوران بلوغ زبان های جدید می توانند در بخش های مختلفی در مغز ذخیره شوند و این یعنی بعد از این دوران کودکان مجبور به ترجمه آن زبان ها هستند و یا مدام سعی می کنند از اصول زبان مادری شان برای زبان دوم هم استفاده کنند.

اشتباهات رایج والدین در اموزش زبان دوم به کودک

اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کودک شما از چه سنی مجاز به یادگرفتن زبان دوم است؟ آیا مجاز هستیم از همان ابتدا فرزندمان را با زبان دوم آشنا کنیم و در عین حال زبان مادری اش را هم به او آموزش دهیم؟ آیا می توانیم با او به جای بازی های دیگر بازی های مربوط به یادگیری زبان را انجام دهیم؟ برای جلوگیری از اشتباهات رایجی که ممکن است به عنوان پدر و مادر با آن ها رو به رو شوید، مطالب زیر را از دست ندهید.

اشتباه اول: والدینی که کودک را گیج می کنند

برخی از والدین این نظر را دارند که اگر کودک را در سنین بسیار پایین در مواجه با دو زبان قرار دهند، او زودتر می تواند به هر دو زبان مسلط شود. اما باید بدانید با این کار فقط کودک تان را گیج می کنید. زمانی که این کار را با کودک می کنید، او نمی تواند تفاوتی میان دو زبان قائل شود و ممکن است خیلی زود قواعد هر دو زبان را با هم ترکیب کند و نداند که کلمه به کدام زبان مربوط است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که توانایی تفکیک دو زبان مختلف برای کودک از زمان شش ماهگی به بعد در او شکل می گیرد و تا قبل از آن او نمی تواند فرقی میان زبان های مختلفی که می شنود، تشخیص دهد. پس توصیه می کنیم از همان بدو تولد و ماه های اول زندگی کودک او را در معرض دو زبان مختلف قرار ندهید اجازه دهید ابتدا پایه های زبان مادری در او ساخته شود.

اشتباه دوم: والدینی که با دو زبانه کردن کودک باعث تاخیر در تکلم آن ها می شوند

اگر از آن دسته از والدینی باشید که در همان ماه های اول زندگی کودک، او را در مواجه با دو زبان مختلف قرار می دهید و انتظار دارید کودک شما خیلی زود تبدیل به یک دو زبانه شود، باید بگوییم که بد نیست خودتان را برای تاخیر در تکلم فرزند تان هم آماده کنید. تحقیقات نشان داده است این کودکان در مقایسه با دیگر کودکانی که تنها با زبان مادری شان مواجه بوده اند، دچار یک تاخیر موقتی در تکلم می شوند. البته جای نگرانی نیست چرا که این مشکل حل خواهد شد.

اشتباه سوم: والدینی که با آغاز زود تر از موعد آموزش زبان، تفکیک دو زبان را برای کودک دشوار می کنند

همین باعث می شود به مرور با هر دو زبان آشنایی کامل پیدا کنند اما در مواردی هر دو را در هم ترکیب کنند. معمولا هم این گونه است که یک زبان تاثیر بیشتری روی کودک می گذارد و البته دقیقا مشخص نیست کدام زبان. مثلا اگر دایره لغات کودک در یک زبان بیشتر باشد ممکن است در زمان استفاده از زبان دوم، هرجا کلمه ای را کم می آورد از زبان اول استفاده کند.

در انتهای مطلب بهتر است در مورد مضرات تماشای طولانی مدت تلویزیون برای کودکان توضیح کوتاهی بدهیم. گاهی مشاهده می شود که تلاش برای دوزبانه کردن کودکان مانند مجوزی برای والدین می شود که به راحتی و با خیال آسوده کودک را برای ساعت های متوالی در مقابل  تلویزیون قرار دهند و از این که کودک در حال آموزش غیرمستقیم است خیالشان راحت است.

در حالیکه تماشای طولانی مدت تلویزیون در کودکان زیر دو سال بشدت خطرناک بوده و روابط اجتماعی و مهارت های مورد نیاز کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. به طوری که توجه و تمرکز کودک را شدیدا پایین می آورد و ممکن است مهارت های کلامی را با تاخیر روبرو کند. این امر تا جایی پیش می رود که اصطلاح کودکان دیجیتالی را به سر زبان ها می اندازد.

یعنی کودکانی که در سنین زیر دوسال بیش از سه ساعت در روز در معرض تلویزیون، موبایل و وسایل الکترونیکی هستند علایمی مانند کودکان اوتیستیک از خود نشان می دهند. یعنی ارتباط چشمی برقرار نمی کنند، حرف زدن بسیار محدود است و از ارتباط با انسان ها خیلی لذت نمی برند. به همین دلیل تا حد امکان تا دو سالگی از دیجیتال ها برای سرگرمی و آموزش بچه ها استفاده نکنید و آموزش زبان دوم را به بعد از دو و نیم سالگی موکول نمایید.


سوالات متداول

Frequently asked questions

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پوران یوسفی
1 سال قبل

چرا بعضی از متخصصان میگن به کودک تا قبل از سن 6 سالگی آموزش زبان دوم را شروع نکنید، ولی بعضی از متخصصان می گن بطور همزمان میشه زبان مادری و آموزش زبان دوم را شروع کرد ؟

نویسنده

دکتر ساحل گرامی

دکتر ساحل گرامی

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

2
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x