جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

علت گریه بچه ها و اهمیت گریه

2
0

اصل مطلب

کودک به این دلیل گریه می کند تا توجه شما را به خود جلب کند. با شنیدن صدای گریه او، در بدن شما هورمون استرس ترشح می شود. با ترشح این هورمون فشار خون و ضربان قلب افزایش می یابد و ماهیچه ها کشیده می شوندو به این ترتیب شما مشتاق آرام کردن گریه او می شوید.

یک لحظه فکر کنید اگر فرزند شما هرگز گریه نمی کرد، چه می شد؟ شما به هیچ طریقی نمی فهمیدید ایا او گرسنه است، درد دارد یا مریض است، یا آنکه فقط یک بغل کردن می خواهد. گریه یکی از مهم ترین بخش های راز بقای کودک است. هیچ پدر و مادری نمی توانند به گریه نوزاد خود بی توجهی کنند.گریه گودک، شیوه بسیار موثری برای جلب توجه والدین است تا نیازهای او را برآورده سازند.پس می توان گفت علت گریه بچه ها بیان کردن نیازشان است.

در این مقاله از کودک الکترونیک با علت گریه بچه ها و اهمیت گریه کودک آشنا می شوید

علت گریه بچه ها | اهمیت گریه
1
لطفا بازخورد خود را اینجا بگذاریدx

اهمیت گریه کودک

علت گریه بچه ها این است، تا توجه شما را به خود جلب کند. با شنیدن صدای گریه او، در بدن شما هورمون استرس ترشح می شود. با ترشح این هورمون فشار خون و ضربان قلب افزایش می یابد و ماهیچه ها کشیده می شوندو به این ترتیب شما مشتاق آرام کردن گریه او می شوید.

نقش دیگر گریه افزایش «پیوستگی» میان شما و کودک است. هنگامی که کودک گریه می کند، شما او را در اغوش می گیرید و با مهر فراوان به او توجه می کنید. تحقیقات نشان داده اند کودکانی که رابطه عاطفی ضعیفی با والدین خود دارند، گاهی عمدا آنقدر گریه می کنند تا به توجهی که بدان نیاز دارند دست یابند.

علاوه بر این گریه اصلی ترین زبان کودک برای بیان نیازهایش است که همانند سایر راه های برقراری ارتباط ( و در راس آنها، حرف زدن) پیشرفت می کند. هنگامی که شما به موقع به نیازهای او پاسخ بگویید، کودک متوجه می شود که گریه تنها راهی نیست که او بتواند خواسته های خود را به شما بفهماند. با همه اینها، گریه کردن یکی از راه های نشان دادن ناراحتی در سراسر دوران کودکی و بزرگسالی است.

شکل های مختلف و اوج گریه

کودک در 3 ماهه اول زندگی خود بیشتر گریه می کند. پس از این مدت ، زمان گریه او به نصف کاهش می یابد. بعضی از کودکان بطور طبیعی بیشتر گریه می کنند و این میزان تا یک سالگی در آنها می ماند، یعنی اگر کودکی بیشتر از کودکان دیگر گریه می کند، با آنکه گریه هایش نسبت به قبل کمتر می شود. اما در قیاس با سایر کودکان ، در یک سالگی خود بیشتر گریه می کند. گریه کودک تا حدود شش هفتگی به تدریج بیشتر می شود و سپس فروکش میکند.

در 3 ماهه اول، گریه های غروب کودک، 40 درصد از مجموعه گریه های او را تشکیل می دهد. این آمار از نیمی از والدین بدست آمده و مبنی بر بیشتر شدن گریه کودک در غروب ها – به ویژه اوایل غروب است. بین 9 تا 12 ماهگی گریه های شبانه بیشتر دیده می شود، البته این گریه ها نیز در میان کودکانی که از سایرین بیشتر گریه می کنند، بیشتر است.

بچه ها چه مدت گریه می کنند؟

بسیاری از کودکان غربی به طور متوسط و تقریبی به میزان زیر گریه می کنند:

  • در 3 ماهه اول، دو ساعت در روز
  • از 4 تا 12 ماهگی یک ساعت در روز

بخاطر داشته باشید که این میزان به طور تقریبی و متوسط بیان می شود. بسیاری از کودکان بیش از اینها گریه می کنند، پس اگر کودک شما نیز چنین است، نگران نشوید. جالب است بدانید در کشورهای غیر غربی که بچه ها را بیشتر در اغوش می گیرند و مکررا به انها شیر می دهند، میزان گریه کودکان کمتر است.

گریه کودک

عادت کردن به تغییرات

تحقیقات فراوانی که به تازگی انجام شده، نشان می دهد که علت گریه بچه ها در ماه های اول بخاطر رشد اوست . چون تغییرات فراوانی از لحاظ جسمی ، روحی و اجتماعی در او به وجود می اید. پس برای طی هریک از مراحل ویژه رشد.، بسیار طبیعی است که کودک گریه های فراوانی داشته باشد.ممکن است این گریه ها به دلیل آن دسته از تغییرات اساسی باشد که در مغز و سیستم عصبی کودک برای طی یک مرحله جدید به وجود می آید.

این بدان معنی است که با وجود تلاش شما برای ارام کردن کودک، همه کودکان به میزان مشخصی گریه می کنند. پس همیشه فکر نکنید کودک مشکل و یا نیاز خاصی دارد که گریه می کند یا آنکه تلاش فراوانی برای ارام کردن او انجام دهید.

علت گریه بچه ها و اهمیت گریه کودک

پرسش و پاسخ | کودک سه ماهه من لحظاتی شاد و مشغول لگدپرانی است و به اسباب بازی اش دست می زند و یا توجهش به موسیقی جلب شده، اما یک دفعه شروع به جیغ کشیدن و گریه می کند. علت آن چیست؟

شاید کودک شما دارد نشان می دهد که بیش از اندازه تحت تاثیر محرک های بیرونی قرار گرفته است.وقتی این اتفاق می افتد، او را به یک محل ساکت و ارام که اسباب بازی در آن کم است، ببرید.

اگر تلاش کنید می توانید قبل رسیدن کودک به این مرحله از حرکاتی که در بدن خود ایجاد می کند متوجه شروع بی قراری بشوید.مثلا احتمالا سرش را بر می گرداند یا چشمانش را به شدت به هم فشار می دهد.

پرسش و پاسخ والدین از روانشناس کودک

در اینجا کلی سوال مادران از روانشناسان کودک پرسیده شده که با جواب های کاربردی روبرو شدند ، شاید در این همه پرسش شما هم به جواب پرسش خود رسیدید

گریه های شدید

اگر کودک در 24 ساعت، بیشتر از 3 ساعت گریه کند، می گوییم او زیاد گریه می کند. از هر چهار کودک، یک کودک از بدو تولد تا 3 ماهگی به این میزان گریه می کند. محققان تئوری های فراوانی را در مورد علت گریه های شدید کودکان آزمایش کرده اند اما به هیچ نتیجه قطعی نرسیده اند.

بعضی از آنها علت گریه بچه ها را در زیاد یا کم خوردن و یا جمع شدن باد در معده یا روده او، سن مادر، جنسیت کودک، حساسیت، ضریب هوشی والدین یا سطح تحصیلات آنها، زایمان اول، لوس شدن کودک و حتی مصرف سیگار یا نوشیدن قهوه در هنگام بارداری می بینند.

خلق و خوی کودک

بعضی از بچه ها از سایرین سخت تر هستند و گریه زیادشان دقیقا به خلق و خوی آنها بر می گردد. در نظر داشته باشیدکه اگر فرزند شما از این دسته باشد احتمالا برای مدتی به مراقبت و نزدیکی بسیار زیاد شما نیاز دارد. گریه او هم راهی است تا بتواند به توجهی که به ان نیاز دارد دست یابد. حتی اگر بچه شما بچه سختی باشد این موارد را بخاطر داشته باشید:

  • گریه هایش تقیر او نیست.
  • تقصیر شما هم نیست
  • و این طور نیست که اگر کودکی زیاد گریه می کند، در اینده به کودکی بدخلق یا مشکل دار تبدیل خواهد شد.
کودکان حساس

این موارد را به یاد داشته باشید

برای آنکه بتوانید از طریق گریه های او به نیازش پی ببرید، باید ببینید در هرکدام از موارد شدت و طول زمان گریه او چقدر است. مثلا کودکی که با صدای آرامی گریه می کند، یک نیاز دارد و گریه های بلندش نشانه ناراحتی بیشتر اوست. به این موارد دقت کنید.

  • شدت گریه- گریه کودک چقدر بلند است؟ آیا وقتی او را بغل می کنید از شدت گریه اش کم می شود؟
  • مداومت گریه- توجه کنید گریه او چقدر طول می کشد. آیا وقتی بغلش می کنید، گریه اش قطع می شود؟
  • الگوی گریه – همچنین دقت کنید ببینید چه موقع هایی گریه می کند، زمان آن بیشتر صبح هاست یا غروب؟ اوایل شب است یا در طول شب؟ قبل از غذا، هنگام غذا خوردن و یا بعد از آن است؟ آیا همه روزه است یا نسبت آن طی روزهای هفته یا آخر هفته فرق می کند؟ آیا اگر یک بار چرت نزده باشد و یا اگر بعد از مدتی طولانی از بغل به زمینگذاشته شود، گریه می کند؟ محیط، چه تاثیری بر او دارد؟ آیا در محیطی که محرک های فراوانی در آن وجود دارد. گریه اش بیشتر نمی شود؟
  • مدت گریه- هر روز به طور متوسط گریه او چند ساعت طول می کشد.

شواهدی هم در دست نیست که گریه های شدید بر روی رشد یا رفتار کودک پس از یک سالگی اثر بگذارد. او این مرحله را پشت سر خواهد گذاشت. کودک ممکن است فعال یا حساس باشدو یا آنکه خیلی سریع تحریک شود و یا خلق و خوی او ترکیبی از همه این موارد باشد. شناخت ویژگی های او به شما کمک می کند را ارام کردنش را پیدا کنید.

معنی این گریه ها چیست؟

تئوریی وجود دارد که می گوید هر گریه کودک، دلیل خاصی دارد. اما تحقیقات این تئوری را خیلی تایید نمی کنند. با این وجود بسیاری از والدین عنوان می کنند که می توانند گریه های مختلف کودک خود را تشخیص بدهند. برای مثال گریه گرسنگی ، درد یا بد خلقی، و این مسئله به آنها کمک می کند. راه های متفاوتی برای ارام کردن کودک پیدا کنند. این موارد چنین هستند.

  • گرسنگی – در روزهای اول گرسنگی می تواند بیشترین دلیل گریه کودک باشد. این مورد خیلی راحت تشخیص داده می شود و خیلی راحت نیز حل می شود. چنین گریه هایی مداوم است و تا وقتی به کودک غذا نرسد، قطع نمی شود.
  • گریه نیاز به توجه- کودکی که به توجه نیاز دارد و می خواهد در آغوش شما باشد. احتمالا رنگ چهره او به خاکستری می گراید.
  • گریه درد یا ترس- اگر کودک درد داشته باشد و یا از چیزی ترسیده باشد گریه های او به شکل فریادهای بسیار تیز است.
  • گریه بیماری- اگرچه بیماری کمتر موجب گریه می شود اما گریه کودک بیمار، از بعضی جهات حالت غیر طبیعی دارد، برای مثال، یکدفعه بلند و یک دفعه کوتاه می شود.

کودک ناراحتی های شما را می فهمد

گفته می شود کودکان ناراحتی پدر و مادر خود را می فهمند. گاهی می بینید که با تمام تلاش های شما برای ارام کردن گریه کودکتان، یک نفر دیگه مثل همسر، یک دوست و دیگران، او را خیلی راحت تر ارام می کنند. این مسئله ممکن است موجوب سرخوردگی شما شود. حتی ممکن است به این نتیجه برسید که کودک ، شمارا دوست ندارد. وقتی می بینید با وجود بغل کردن و تاب دادن، همچنان گریه می کند احساس بدی به شما دست می دهد.

ممکن است پیش خود فکر کنید، شاید کار اشتباه شما موجب گریه او شده، اما دلیل اصلی آشفتگی شما مهر و عطوفت زیادی است که به او دارید. تمام این مسائل موجب عصبیت، گرفتگی و بد خلقی شما می شود. کودک شما هم این احساس شما را می فهمد و بیشتر گریه می کند.بنابراین چرخه غلطی شروع می شود. پس سعی کنید در چنین مواقعی از پیشنهاد کمک دیگران استقبال کنید. این هم برای شما بهتر است و هم برای کودک.

پرسش و پاسخ | من زایمان طولانی و سختی داشتم و فرزندم با فورسپس (Forceps) به دنیا آمد. اکنون او در 5 هفتگی خود به سر می برد و ناآرام است. آیا زایمان بر او اثری گذاشته است؟

این درست است که کودکانی که با زایمان سخت به دنیا آمده اند و یا با فورسپس و یا سزارین متولد شده اند، ممکن است بیشتر گریه کنند.

همچنین، کودکانی که نارس هستند و یا مدتی تحت مراقبت ویژه بوده اند، بیشتر گریه می کنند و به مراقبت دقیقی نیاز دارند. دلیل این امر احتمالا به آن خاطر است که درد یا ناراحتی بیشتری را تجربه کرده اند و یا بخاطر نارس بودنشان سخت تر به علائم طبیعی حیاتی رسیده اند.

درضمن به اثری که این زایمان برخود شماهم داشته توجه کنید اگر مادری زایمان سختی داشته باشد، ممکن است از به دنیا امدن فرزندش خیلی شادمان نباشد، آن هم بچه ای که بیشتر گریه می کند. اگر ارام کردن او سخت باشد، مادر بیشتر احساس بی لیاقتی کرده و همین احساس، شرایط را بدتر می کند. همه این مسائل را باپزشک خود در میان بگذارید. پزشک ضمن توصیه های مناسب، شما را از سلامت بچه نیز مطمئن می کند.

امیدواریم که مقاله علت گریه بچه ها و اهمیت گریه کودک برای شما مفید بوده باشه و از شما والدین گرامی تقاضا داریم در تکمیل پرسش زیر به والدین دیگر هم کمک کنید.

کسانی که تجربه زایمان فورسپس یا سزارین دارند لطفا تجربه خودشونو با دیگران به اشتراک بگذارند(روی ایکون سبز ضربه بزنید و تجربه خود را به اشتراک بگذارید)

0
لطفا بازخورد خود را اینجا بگذاریدx

دیدگاه خود را بنویسید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عاطفه
6 روز قبل

بنظرم گریه کردن بچه ها مثل درد در بزرگسالان هست، اگر ما بیمار بشیم و اصلا علائمی نداشته باشیم، بنظر خوبه؟؟نه
درد، گریه و … علائمی هستند که به ما در مورد چیزی هشدار می دهند. کودک سالم هم گریه می کنه، هم میخنده و هم بازی می کنه

نویسنده

Picture of محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

2
0
این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x