درمان خانگی مخملک کودکان با طب سنتی🤒

8
2
تب مخملک یا تب اسکارلت

اصل مطلب

تب مخملک یا تب اسکارلت یکی از بیماریهای شایع کودکان و نوعی عفونت است که توسط باکتری استرپتوکوک گروه A ایجاد می شود و از گروه بیماری های مسری است. مشخصه این بیماری التهاب گلو، گلودرد و تب است. مخملک یک بیماری نادر می باشد اما شیوع آن رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۴ هزار کودک در انگلستان به این بیماری مبتلا شدند.

درمان خانگی مخملک کودکان با طب سنتی

مخملک یا تب اسکارلت

تب مخملک یا تب اسکارلت یکی از بیماریهای شایع کودکان و نوعی عفونت است که توسط باکتری استرپتوکوک گروه A ایجاد می شود و از گروه بیماری های مسری است. مشخصه این بیماری التهاب گلو، گلودرد و تب است. مخملک یک بیماری نادر می باشد اما شیوع آن رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۴ هزار کودک در انگلستان به این بیماری مبتلا شدند.

تعداد موارد ابتلا به این بیماری در سال ۲۰۱۵ دو برابر بیش از موارد مشابه در سال ۲۰۱۴ بوده است. احتمال ابتلا به مخملک در سنین ۲ تا ۸ سالگی بیشتر است.با این حال، اگر درمان نشود، می تواند منجر به شرایط جدی تری شود که بر قلب، کلیه ها و سایر قسمت های بدن تأثیر می گذارد.

علایم مخملک

علائم مخملک

جوش های قرمز رنگ ناشی از مخملک معمولا پس از ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از ابتلا به این عفونت بروز پیدا می کنند. جوشها به طور معمول روی سینه و شکم ظاهر شده و به تدریج در سایر نقاط بدن گسترش می یابند. بعید است که جوشها روی صورت ظاهر شوند، اما ممکن است گونه های کودک کمی برافروخته شوند، در حالی که پوست اطراف دهان بی رنگ می شود. برای اطمینان از اینکه لکه های سرخ رنگ نوظهور همان جوش های مخملک هستند، تست لیوان را انجام دهید. بدین منظور، یک لیوان شفاف را روی پوست کودک فشار دهید.

بثورات مخملک تحت فشار به رنگ سفید درآمده و محو می شوند. اگر چنین نشد، سریعا به یک متخصص مراجعه کنید؛ زیرا احتمال ابتلا به مننژیت (التهاب و آماس پرده های مغز و نخاع) وجود دارد. سایر علایم مخملک که ممکن است در کودکان توسعه یابد، عبارتند از: تورم غدد لنفاوی در گردن، از دست دادن اشتها، شکم درد، سفید شدن لایه بیرونی و پوسته پوسته شدن زبان که در نهایت باعث تورم و قرمز شدن سطح زبان می شوند (عارضه زبان توت فرنگی)

اگر تصور می کنید فرزندتان به مخملک دچار شده حتما به پزشک مراجعه کنید؛ در برخی موارد، از گلوی کودک نمونه ای گرفته و برای انجام آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه می فرستند تا باکتری عامل عفونت شناسایی شود. این آزمایش ها به تشخیص بهتر کمک می کنند. ممکن است از کودک آزمایش خون گرفته شود تا سایر عفونت ها نیز مورد بررسی قرار گیرند.

اگر کودک به مخملک مبتلا شده باشد، یک دوره آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد تا سریع تر بهبود یافته و به عوارض دیگری دچار نشود. پنی سیلین و اریترومایسین رایج ترین آنتی بیوتیک های تجویزی هستند. این داروها باید در یک دوره ۱۰روزه مصرف شوند. در چنین مواردی حتما باید از دستور پزشک پیروی کنید. در صورتی که علایم بیماری پس از گذشت ۲۴ ساعت از شروع درمان با آنتی بیوتیک بهبود نیابند یا علایم جدیدی پیدا شوند، باید مجددا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

این امکان وجود دارد که فرزندتان دچار عوارض جانبی مخملک شده باشد. مخملک در اغلب موارد یک بیماری خفیف است و عوارضی ندارد. با این حال، این خطر وجود دارد که مخملک به عفونت های دیگری مثل آبسه گلو، عفونت گوش، سینوزیت، پنومونی یا سینه پهلو، التهاب کلیه و تب روماتیسمی منجر شود. مخملک در موارد نادر ممکن است به عفونت های جدی تری مانند عفونتهای مننژیت، اختلال کلیوی، سپتی سمی (عفونت خون) یا مشکلات استخوان و مفصل نیز منجز شود.

نکته دیگر این است که یک بار ابتلا به مخملک به کودک ایمنی می دهد و بعید است که او دوباره مبتلا شود. زمانی که کودک مصرف آنتی بیوتیک ها را آغاز می کند، تب به تدریج کاهش می یابد و قاعدتا در عرض ۲۴ ساعت برطرف می شود سایر علایم بیماری طی یک هفته برطرف خواهند شد. مطمئن شوید که فرزندتان دوره درمانی خود را به اتمام برساند تا عفونت به طور کامل برطرف شود.

آپارات کودک الکترونیک 1 1

عوامل مؤثر در ابتلا به مخملک

تب مخملک، معمولا ناشی از همان نوع باکتری است که باعث گلودرد میشود. در تب مخملک، باکتری، سمی را در بدن منتشر می کند که باعث تولید بثورات پوستی و قرمزی زبان میشود. این بیماری به وسیله قطرات آلوده آب دهان که از طریق عطسه و سرفه در هوا پخش شده است، از فردی به فرد دیگر منتقل میشود. دوره کمون، یعنی زمان بین قرار گرفتن در معرض باکتری و بروز علایم، معمولا ۲ تا ۴ روز است.

پیشگیری از مخملک

فرزندتان را تا زمان بهبودی کامل به مهد یا کودکستان نفرستید. تا زمانی که کودک آنتی بیوتیک مصرف می کند، بهتر است از سایر کودکان دور باشد. ظروف مورد استفاده کودک و لباس های او را به طور منظم بشویید و دستمال های مصرفی او را دور بیندازید. سعی کنید پس از هر بار دست زدن به لوازم کودک، دستهای خود را بشویید.

مخملک چند روز طول می کشد؟

بثورات و قرمزی صورت یا زبان معمولا حدود یک هفته طول می‌کشد و بعد از آن شروع به خشک شدن می‌کنند. البته پس از این‌که این علائم از بین رفتند پوست تحت تاثیر جوش‌های قرمز روشن (مخصوصا پوست نوک انگشتان دست و پا یا کشاله ران) تا مدتی پوسته پوسته خواهند شد که حدودا بهبودی کامل این حالت 6 هفته زمان می‌برد.

راه های انتقال بیماری

  • 🔸 استفاده از لیوان آب، بشقاب، ظروف و سایر لوازم فرد آلوده به بیماری و به دنبال آن، دست زدن به دهان، بینی و چشم
  • 🔸 تماس با پوست آلوده یا بزاق فرد مبتلا به مخملک
  • 🔸 غذای آلوده
  • 🔸 قطرات معلق در هوا به دنبال عطسه، سرفه یا تنفس

چه موقعی به پزشک درجه کرد؟

  • 🔸 ایجاد لکه های سرخ رنگ روی گلو
  • 🔸 تب بالای ۱۰۲ درجه فارنهایت (38/9درجه سانتی گراد)
  • 🔸 تورم و حساسیت به لمس غدد گردن

آنتی بیوتیک برای مخملک

درمان با آنتی‌بیوتیکها از جمله پنی سیلین می‌باشد. در موارد حساسیت به پنی سیلین می‌توان از ازیترومایسین استفاده کرد.

درمان خانگی مخملک کودکان با طب سنتی🤒

درمان خانگی مخملک کودکان

همانطور که میدانید طب سنتی با کمک دمنوش ها، عرقیات، روغنها و… بیماری ها را درمان میکند. طب سنتی درمان خانگی بسیار موثری برای بیماری تب مخملک در کودکان دارد که به چند نمونه در اینجا اشاره میکنیم:

  • شیر خشک برای کودکانی که به تب مخملک مبتلا شده اند موثر و مفید میباشد.
  • دم کرده گل گاوزبان را با شیر و یک قاشق عسل مخلوط کنید و به کودک بنوشانید که درمانگر خوبی است.
  • دمکرده عناب و ترنجبین را باهم ترکیب کنید و به کودک بنوشانید.
  • آویشن را هم بصورت عرق و هم دم کرده میتوانید برای درمان مخملک استفاده کنید.
  • عرق کاسنی، عرق گشنیز، عرق خرفه، عرق کاهو و عرق ترنجبین را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید، روزانه یک استکان به کودک بنوشانید.
  • حتما آب میوه طبیعی را در رژیم غذایی کودک قرار دهید.
  • روغن نارگیل را بر روی جوش های قرمز بزنید و به آرامی ماساژ دهید.
  • از ژل آلوئه ورا برای تسکین درد و کم کردن التهاب جوش های قرمز ایجاد شده در بدن کودک استفاده کنید.
  • با ترکیب ۲۰ قطره از روغن اسطوخودوس، بابونه و اوکالیپتوس بخور درست کنید، به مدت ۱۵ دقیقه حوله را روی سر کودک بکشید و بخور دهید.
  • به کودک خود شربت خاکشیر بدهید. این شربت به بهبود تب و کاهش خارش های پوستی او کمک خواهد کرد.
  • چند حبه سیر را خورد کنید و با یک قاشق چایخوری عسل آن را مخلوط نمایید. هر صبح مقداری کمی از آن را به کودک خود بخورانید.
  • زنجبیل تازه را رنده کرده و یک قاشق چایخوری از آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بجوشانید. یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه نموده و روزی دوبار به کودکتان بنوشانید.

استراحت کافی: علاوه بر آنتی بیوتیک هایی که پزشک تجویز کرده، می توانید از روش های دیگری برای راحتی بیشتر کودک کمک بگیرید. اگر فرزندتان اشتها ندارد، حداقل مطمئن شوید که مایعات زیادی مینوشد. سعی کنید که تا حد امکان کودک در اتاقی با دمای متعادل استراحت کند.

اصلاح ناخنها: اگر پوست کودک خشکی و خارش داشته باشد، اطمینان حاصل کنید که ناخن های کودک کوتاه می شوند تا پوست از بین نرود و آسیب نبیند.

دمای مناسب غذا: در صورتی که کودک سوزش گلو داشته باشد، به تمایل او به خوردن غذاهای گرم یا سرد دقت کنید؛ هر یک ممکن است برای او مناسب تر باشد. دوره درمان: اطمینان حاصل کنید که فرزندتان کل دوره داروی تجویز شده را کامل مصرف کند. این امر به جلوگیری از پیشرفت بیماری و یا عوارض آن کمک می کند.

رطوبت ساز: از یک رطوبت ساز بخور سرد برای کمک به رفع خشکی و تورم گلوی کودک استفاده کنید. حتما فیلترهای دستگاه را مطابق دستورالعمل سازنده تمیز کنید، در غیر این صورت دستگاه می تواند باعث پخش شدن میکروبها در فضا شود.

عسل: مقدار کمی عسل یا چای گرم با عسل (در صورتی که سن کودک شما یک سال یا بیشتر است) می تواند برای کودک آرام بخش باشد. قبل از اولین تولد یک سالگی کودک به او عسل ندهید چون این کار میتواند منجر به نوعی مسمومیت در کودکان به نام بوتولیسم نوزادان شود.

غذاهای نرم: بلعیدن غذا در صورت تورم زیاد گلو می تواند دردناک باشد. در این صورت خوردن غذاهای نرم و رقیق مانند انواع سوپ، بستنی و غذاهایی که با شیر تهیه می شوند، برای کودک مبتلا به گلودرد راحت تر است. مسکن: به او استامینوفن یا (در صورت داشتن سن حداقل ۶ ماه) ایبوپروفن بدهید تا ناراحتی و تب او از بین برود.

منبع: کتاب طب سنتی کودکان – نوشته نرگس تشکری

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

8
2

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x