جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

بهترین زمان رفتن به مهد کودک، باید و نبایدها

1
0

اصل مطلب

آیا می توانیم کودک زیر 2 سال را وارد مهد کودک کنیم؟این سن برای ورود به مهد کودک مناسب نیست، اگر مادر شاغل است، بهتر است کودکش را نزد مادربزرگ کودک قرار دهد...
تصویری از دختر بچه ای که زانوی غم بغل کرده

آیا می توانیم کودک زیر 2 سال را وارد مهد کودک کنیم؟

کودک در سن 6 تا 18 ماهگی، کاملا پدر و مادر به ویژه مادر را می شناسد و خوب می داند که مادر، بهترین شخص برای رفع نیازهای فیزیکی و روانی و کسب عاطفه و عشق و محبت است.(مادر را جزیی از خودش میداند). در این سن (6تا 18 ماه) که سن اظطراب از جدایی کودک است، کودک، نبودن و ندیدن چیزی یا کسی را برابر با نابودی آن چیز می پندارد.

پس بهتر است که در این سن، والدین کودک به مدت طولانی از خردسال دور نباشند. در این سن، وقتی مادر به آشپزخانه می رود، کودک، گریه کنان دنبال او می گردد؛ زیرا وقتی مادر را نمی بیند، تصور می کند که او دیگر وجود ندارد.

در نتیجه این سن برای ورود به مهد کودک مناسب نیست، اگر مادر شاغل است، بهتر است کودکش را نزد مادربزرگ کودک قرار دهد؛ زیرا در این سن، هم کودک توانایی ابراز نیازش را ندارد، هم دچار اضطراب از جدایی می شود. مادران تا سن 14 ماهگی کودک باید به نیازهایش بدون هیچ درنگی پاسخ دهند و محبت مادرانه خود را از او دریغ نکنند.

کسانی که کودکشان را در این سن به مهد فرستادن نظرات خودشون را اینجا با دیگران به اشتراک بگذارند.

2
لطفا تجربه خود را اینجا بگذاریدx

چه زمانی برای ورود به مهد کودک مناسب است؟

  • کودک باید زمانی وارد محیط آموزشی(مهد کودک) شود که نیازهای خود را بفهمد و بتواند به دیگران بروز دهد و از اطرافیانش تقاضای کمک کند.از حدود 2 تا 2/5 سالگی ، ورود به مهد کودک مانعی ندارد. از حدود 3 سالگی، حضور در مهد کودک یا محیط آموزشی لازم است و باید اغاز شود.

چطور کودک را برای پذیرش مهد آماده کنیم؟

  • کودک باید مرحله اضطراب از جدایی را پشت سر گذاشته باشد.
  • با کودک بازی قایم موشک بازی کنید تا کودک بفهمد که نبودن، دلیل بر نابودی نیست.
  • او را نزد والد دیگر یا مادربزرگش قراردهید تا جدایی را یاد بگیرد و در ضمن محبت حقیقی نیز به او ابراز شود.
  • در مورد محیط جدید، با شور و اشتیاق با او صحبت کنید.
  • محیط جدید را در تلویزیون یا کتاب به او نشان دهید و با اشتیاق و خوشحالی در مورد آنجا صحبت کنید.
  • به او اطمینان دهید که آنجا هم مثل خانه است: خوارکی میخوریم، بازی می کنیم، دوستان و هم سالان جدیدی پیدا می کنیم، خاله هایی آنجا هستند که مثل مامان، نیازهای تو را برطرف می کنند؛ نقاشی رنگ آمیزی و کتابخوانی داریم.
  • به کودک اطمینان بدهید که هرگاه خواست (روزهای اول) می تواند به شما تلفن کند. برای این کار، با مسئولان مهد هماهنگ کنید.
  • در اولین حضور کودک در محیط آموزشی، نوع برخورد ها با کودک بسیار مهم است؛ چون در ذهن کودک حک می شود و تا آخر بر آموزش هایش اثر دارد.

شروع مهد

  • در روزهای اول که فرزندتان را به مهد می برید، زمانی که قرار است برای برگشت او به خانه دنبالش بروید، حتما سر ساعت مشخص شده آنجا باشید تا کودک تان نگران و مضطرب نشود.
  • صبح که کودک را در مهد می گذارید، زمانی را که دنبالش خواهید آمد، روی ساعت مچی به او نشان دهید و راس ساعت آنجا باشید.
  • برای شروع، مهدی را انتخاب کنید که اوضاع و محیط آنجا به خانه شباهت بیشتری داشته باشد. این برای پذیرش کودک بهتر است.
فضای استاندارد یک مهد کودک

فواید مهد کودک

  • تعلیم با تفریح همراه است.
  • وابستگی کودک به والدین کمتر می شود.
  • محلی ست که کودک هر روز می تواند با هم سالانش در یک مکان باشد.این برای رشد اجتماعی و هوش اجتماعی او بسیار مفید است.
  • کودکانی که به مهد کودک می روند، مهارت های بیشتری برای ورود به مدرسه دارند؛ برای مثال: برای رفتن به مدرسه آماده شده اند؛ با مفهوم ترتیب اشنا هستند. مثلا می دانند که اول باید دست هایشان را بشویند، سپس خوراکی بخورند.
  • فرصتی برای تجربه های جدید و فعالیت های تازه پیدا می کنند.
  • در مهدکودک ، همکاری و توافق را می آموزند.
  • با مفهوم ارتباط با هم سالان و بزرگسالان ( جز پدر و مادر) اشنا می شوند.
  • نبود والدین را تجربه و استقلال را تمرین می کنند.
دختر بچه ای که داره تفکر میکنه

اشتباهات والدین برای ورود به مهد کودک

  • در سن زیر 2 سال تا جایی که ممکن است نباید کودک را به مهد سپرد.
  • قبل از ورود به مهد، کودک را برای محیط جدید آماده کنید و هرگز یکدفعه مثلا صبح شنبه دست کودک را نگیرید و به مهد ببرید، باید از قبل او را اماده پذیرش مهد کنید.
  • برای انتخاب مهد وقت بگذارید و فقط به نزدیکی راه اکتفا نکنید؛ زیرا محیط آموزشی و برخورد کارکنان مهد ممکن است برای آموزش های بعدی کودک مشکل آفرین باشد.
  • برای انتخاب مهدکودک، پدر و مادر باید به تمام نقاط حتی آشپزخانه و دستشویی مهد کودک سر بزند، با این کار شما از نظافت ، بی خطر بودن محیط و چگونگی برخورد کارکنان مطمئن خواهید شد. البته هر از گاهی بدون هماهنگی این کار را تکرار کنید.
  • اگر فرزندتان در مهد بدون شما نماند و مسئولان مهد به شما گفتند که کودک را بگذار و برو!! و اجازه ماندن به والد را ندادند، هرگز این کار را نکنید؛ زیرا ضربه های روحی جبران ناپذیری به کودک وارد می کند. این ترس، در تمامی سنین و در همه محیط های اموزشی در کودک باقی خواهد ماند.

روزهای تعطیل را چنان برای کودک توضیح دهید( نه با شور و اشتیاق) که کودک فکر نکند روزهایی که شما به محل کار نمی روید یا او به مهد نمی رود، روز خوشحالی است، بلکه بگویید. روزهای تعطیل ، روزهایی از هفته برای بودن در کنار خانواده و رسیدن به کارهای شخصی هستند.

روز اول مهد کودک

وقتی کودک را برای رفتن به محیط آموزشی آماده کردید، او را به مهد مورد نظرتان ببرید( با شور و اشتیاق). اگر کودک مشغول بازی شد، به او بگویید که قصد رفتن دارید و سر ساعت مثلا 11 دنبالش می آیید. اگر کودک اجازه داد، بروید ( همین کار را در روزهای بعد هم بکنید) وگرنه با جملاتی کوتاه و محکم به او اطمینان بدهید که در کنار او خواهید ماند. ممکن است کودک این سوال ( مامان می روی؟) را هر چند ثانیه تکرار کند؛ زیرا برای او مسئله مهمی است. پس هر چند بار که پرسید، اطمینان و اعتماد لازم را به او بدهید.

* کودک با شنیدن مکرر می خواهد به اطمینان و آرامش برسد.

اگر کودک بی قراری کرد:

  • با مهد هماهنگ کنید که اگر کودکتان پس از خروج شما از مهد بی قراری کرد، فوری با شما تماس بگیرند، شما نیز فوری خود را به مهد برسانید و اعتماد کودکتان را جلب کنید. با این کار، کودک متوجه می شودکه هرگاه شما را بخواهد، شما می آیید. این برای آرامش او بسیار مفید است. شاید روزهای بعد اصلا تقاضای آمدن شما را نداشته باشد و فقط بخواهد تلفنی با شما صحبت کند. این برای کودکی که مثلا سه سال هر روز پیش مادرش بوده، طبیعی است.
  • اگر کودک پس از بی قراری و امدن شما خواست مهد را ترک کند، این کار را بکنید. دو تا سه روز او را به مهد نبرید و در این زمینه با او صحبت نکنید.
  • پس از دو تا سه روز که آرامش به کودک بازگشت، به او اعلام کنید که می خواهیم با هم به مهد برویم. به برخوردهای کودک در طول راه توجهی نکنید . این بار که با هم به مهد رفتید، مادر نباید مهد را ترک کند، باید ابتدا در کنار کودک بماند و کم کم با فاصله چند متری از کودک بنشیند تا در دید کودک باشد و بچه با هم سالانش بازی کند تا لذت محیط جدید را تجربه کند.
  • مادر در این زمان نباید هیچ عجله و بی صبری داشته باشد. رفتار و چهره اش باید آرامش را نشان دهد؛ وگرنه کودک به سرعت متوجه حالت صورت و بدن مادرش می شود و دوباره متمایل می شود که یا به آغوش مادر بازگردد، یا به خانه برود.
  • مادر نباید در فعالیت های مهد دخالتی کند. فقط کافی است آنجا بماند تا کودک او را ببیند، او تا پایان ساعت کاری مهد باید در آنجا بماند و چند روز این کار را ادامه دهد.
  • پس از چند روز، مادر در دفتر مهد کودک مینشیند تا کودک هرگاه خواست، بیاید و مادرش را ببیند و برود.( مثلا یک کتاب برای مطالعه همراه خود ببرید).

* لازمه این کار، صبر و حوصله و ارامش مادر است.

پس از یک تا دو هفته، کودک به مادر اجازه می دهد که از مهد بیرون رود؛ ولی باید سر ساعت مشخص شده دنبال کودکش بیاید تا اعتماد او از بین نرود.

شما می توانید عکس مادر، شماره تلفن همراه مادر یا عروسکی را که کودک دوست دارد در کیف او بگذارید تا با دیدن آن ها آرامش پیدا کند. برخورد محیط آموزشی در این زمان، بسیار حساس است!

اگر یک روز، کاری برایتان پیش آمد و کمی دیرتر دنبال او می روید حتما با مهد تماس بگیرید و اطلاع دهید، زیرا تاخیر شما سبب اضطراب کودک و بی اعتمادی او خواهد شد. به خصوص اگر تعدادی از دوستانش بروند و مهد خلوت شود.

10 مهارت زندگی برای کودکان که تا سن 10 سالگی باید فرا بگیرند

دیدگاه خود را بنویسید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یگانه ضرغامی
6 روز قبل

بچه ها زیر 3 سال احساس نا امنی در بیرون دارند، منم پسرم و قبل 3 سالگی بردم مهد و یک روز هم دوام نیاورد و مجبورشدم ببرم بزارم پیش عمه اش که اونم متاسفانه بیشتر از 2 ساعتی طاقت دوری منو نداشت

حدیث
13 روز قبل

برادرزاده منو توی این سن گذاشتن مهد که متاسفانه دچار اضطراب شد و بعد از یک هفته دیگه نبردنش مهد. واقعا اشتباه محضه که کودک زیر ۴ سالو بفرستید مهد

نویسنده

Picture of محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

1
0
این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x