درمان نفخ شکم کودک با چند روش خانگی و ساده

3
0
نفخ شکم و معده در کودک

اصل مطلب

برای تشخیص و درمان نفخ شکم کودک راهکارهایی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند:آروغ مداوم، بررسی شیشه شیر، پرهیز از غذا دادن کودک با عجله و اضطراب، تغذیه به حالت عمودی،قطره ضدنفخ،ماساژ شکم کودک

قبل از اینکه به سراغ راه های درمان نفخ شکم کودک برویم لازم است که علائم نفخ شکم در کودک را بدانیم تا مطمئن شویم که کودک دارای نفخ است و نه بیماری دیگری مانند یبوست ، در ادامه با ما همراه باشید تا این بیماری را بررسی کنیم

علائم نفخ شکم در کودک

اگر کودک بدون هیچ دلیل واضحی بهانه گیری و بی قراری می کند، احتمال زیادی دارد که به علت درد ناشی از نفخ شکم و معده باشد. نوزادانی که دچار درد ناشی از نفخ می شوند، معمولا پاهای خود را بالا می برند و سپس به بیرون کش داده و در همین حال پشتشان را قوس میدهند.

این علایم می تواند دلیل قولنج نوزادی یا ریفلکس معده نیز باشد. عوامل متعددی می توانند باعث شوند کودک دچار نفخ شود. درد ناشی از نفخ شکم در سه ماه اول زندگی نوزادان شایع است. این درد همچنین بین سنین ۶ تا ۱۲ ماهگی بیشتر است، یعنی زمانی که شیرخواران بسیاری از غذاهای کمکی را برای اولین بار می خورند.

درد ناشی از نفخ شکم در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میشوند، می تواند ناشی از عدم تحمل یک پروتئین در رژیم غذایی باشد. شناسایی و حذف ماده غذایی مشکل ساز ممکن است به رفع این عارضه کمک کند. محصولات لبنی از رایج ترین عوامل مشکل ساز هستند.

اگر نوزاد شما با شیرخشک تغذیه می شود و به نظر می رسد دچار نفخ شده، این امکان وجود دارد که نسبت به پروتئین موجود در این شیرخشک، عدم تحمل غذایی داشته باشد. در این صورت پزشک می تواند یک شیرخشک ضدحساسیت به شما معرفی کند.

درمان نفخ شکم کودک-علائم نفخ شکم در کودک-درمان نفخ نوزاد زیر یک ماه-درمان خانگی نفخ شکم کودک-بهترین قطره برای نفخ شکم کودک
چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرزندتان را چندین بار در روز و به مدت بیش از سه روز متوالی برای درد ناشی از نفخ تحت درمان های خانگی قرار میدهید، یا اگر نفخ با علایم دیگری و همچون استفراغ، اسهال یا تب همراه است با پزشک کودکان تماس بگیرید، چون گاهی کودک ممکن است عارضه دیگری مانند حساسیت غذایی، ریفلکس اسید معده به مری یا در موارد بسیار نادری آنفلوانزی معده داشته باشد که لازم است برای درمان تحت نظر یک پزشک اطفال قرار بگیرد.

درمان نفخ نوزاد زیر یک ماه

درمان نفخ نوزاد زیر یک ماه مستلزم ملاقات با متخصص اطفال است. توجه داشته باشید که بدن نوزادان زیر یک ماه، بسیار حساس است و درمان‌های خودسرانه می‌تواند گاهی به قیمت جان آن‌ها تمام شود یا عارضه‌های مزمن برای نوزاد به وجود بیاورد. بنابراین اگر متوجه شدید نوزاد دلبند شما در سنین زیر یک ماه دچار کولیک یا دل پیچه است، در اسرع وقت به متخصص اطفال مراجعه نمایید و به هیچ وجه از توصیه‌های افراد غیر متخصص کمک نگیرید.

درمان خانگی نفخ شکم کودک

🔸 طب سنتی و گیاه درمانی برای درمان نفخ شکم در کودکان: در طب سنتی با استفاده از داروهای گیاهی و بی ضرر، بیماری های مختلف را می توان درمان کرد. ترنگبین (ترنجبن)، رازیانه، بابونه، عرق شیرین بیان، نعناع فلفلی و یا گلاب می‌توانند گزینه های خوبی برای درمان نفخ شکم در کودکان باشند. البته توصیه می‌شود قبل از استفاده اینگونه عرقیجات و  داروهای گیاهی برای کودک، با متخصص اطفال مشورت کنید.

برای تشخیص نفخ در نوزادان و تسکین آن راهکارهایی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند:

🔸 آروغ مداوم: گرفتن مکرر آروغ نوزاد کمک می کند تا حبابهای هوای گیرافتاده در شکم او خارج شود. برای این کار تا پایان غذا خوردن او صبر نکنید و وقتی سینه خود را برای شیر دادن عوض می کنید یا در حین تغذیه با شیشه شیر، هر چند دقیقه یک بار، پشت او را عمودی نگه دارید تا او آروغ بزند.

🔸 بررسی شیشه شیر: اگر نوزاد با شیشه شیر تغذیه میشود، لازم است در خرید آن دقت کنید تا دچار نفخ نشود. هرچه نوزاد هوای بیشتری در طول تغذیه ببلعد، بیشتر احتمال دارد که با مشکل شکم روبه رو شود. به عنوان مثال، سوراخ نوک پستانک یا سرشیشه در شیشه شیر نباید بیش از حد کوچک یا بیش از حد بزرگ باشد.

یک سوراخ بسیار کوچک او را خسته خواهد کرد و باعث میشود برای خوردن شیر بیشتر تلاش کند و در نتیجه هوا را ببلعد. یک سوراخ بیش از حد بزرگ نیز باعث میشود که مایع با سرعت زیادی وارد دهان او شود. برخی شیشه شیرها به طور خاص برای کاهش بلعیدن هوا طراحی شده است و این امر روی بسته بندی ذکر می شود.

برخی از شیشه شیرها نیز انحناهایی دارند و برخی دیگر دارای منافذ داخلی یا پوششی هستند که مانع از شکل گیری حبابهای هوا در مایع و مانع از خرابی نوک پستانک می شود که برخی از آنها را شیشه شیر ضدنفخ می نامند.

🔸 پرهیز از غذا دادن کودک با عجله و اضطراب: کودکرا قبل از اینکه خیلی گرسنه شود، تغذیه کنید. اگر او از گرسنگی به گریه افتاده باشد، بیشتر احتمال دارد که هوا را همراه با غذا ببلعد. سعی کنید به او در یک محیط آرام شیر یا غذا بدهید. روشنایی را کم کنید، موسیقی آرامی پخش کنید و از خواهر یا برادر نوزاد بخواهید که برای مدتی با سروصدای کمتری بازی کنند.

🔸 تغذیه به حالت عمودی: می توانید سعی کنید که کودک خود را در طول تغذیه به حالت ایستاده تری نگه دارید تا شیرخشک یا شیر مادر بتواند راحت تر به شکم کودک برسد. اگر نوزاد جمع شده یا قوز کرده است، بیشتر احتمال دارد که هوا همراه با شیر یا مواد غذایی در شکم او گیر بیفتد.

🔸 قطره ضدنفخ: هنگامی که کودک دچار درد و ناراحتی ناشی از نفخ است، می توانید برای کمک به رفع ناراحتی های دستگاه گوارشی فوقانی و تحتانی، به او قطره ضدنفخ کودکان بدهید. داروهای پروبیوتیک نیز احتمالا مفید هستند، اما در مورد نوع و نشان تجاری چنین داروهایی حتما با پزشک کودک مشورت کنید.

🔸 ماساژ شکم کودک: یک ماساژ ملایم شکم، علاوه بر کمک به آرام شدن کودک ممکن است به برطرف کردن نفخ شکم یا حداقل تسکین درد آن کمک کند. همچنین میتوانید کودک را برای مدت کوتاهی روی زانوهای خودتان به صورت دمر بخوابانید و پشت او را مالش دهید. این کار می تواند به کاهش فشار بیش از حد کمک کند.

درمان نفخ شکم کودک با چند روش خانگی و ساده

هشدار: از ماساژ شکم و بدن نوزاد و شیرخوار مبتلا به ریفلکس معده جدا خودداری کنید.

بهترین قطره برای نفخ شکم کودک ؟

در خرید قطره مناسب برای درمان نفخ شکم باید به این نکته توجه داشته باشید که بهترین قطره برای نفخ نوزاد دارویی است که موجب ایجاد حساسیت نشود. به همین منظور بهتر است برچسب قطره را نگاه کنید تا حاوی سایمتیکون یا سایر مواد حساسیت‌زا نباشد و مشکلی برای نوزاد ایجاد نکند.

دکتر اطفال در تجویز دارو به سن بیمار توجه می‌کند و قطعاً دارویی که برای درمان نفخ کودک سه ساله تجویز می‌کند با داروی نوزادان متفاوت است.

جمع بندی

یکی از مشکلات شایعی که برای نوزادان و کودکان ایجاد می‌شود نفخ شکم است که با استفاده از شیوه‌های درمان خانگی به سادگی می‌توان آن را درمان کرد. در این مطلب به بررسی بهترین شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم نوزاد و کودک پرداختیم.

درمان نفخ شکم کودک-علائم نفخ شکم در کودک-درمان نفخ نوزاد زیر یک ماه-درمان خانگی نفخ شکم کودک-بهترین قطره برای نفخ شکم کودک

سوالات متداول

Frequently asked questions

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

3
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x