علت دندان قروچه کودکان در خواب و بیداری

6
0

اصل مطلب

دندان قروچه در کودکان و کودکان نوپا احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل روانی، سابقه خانوادگی و محرک های محیطی رخ می دهد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که احتمال ابتلای کودکان پسر به دندان قروچه بیشتر است، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع باید انجام شود. افرادی که مستعد دندان قروچه هستند ممکن است توسط یک یا چند عامل اضافی مانند استرس یا دود دست دوم سیگار تحریک شدند.
کود الکترونیک

اگر متوجه شوید کودکتان در خواب دندان قروچه می کند، طبیعی است که نگران شوید. به این دندان قروچه خواب می گویند. دندان قروچه یا فشردن دندان ها ممکن است پاسخی غیرارادی به استرس و اضطراب باشد. در طول خواب، بزرگسالان و کودکان ممکن است درگیر دندان قروچه شوند بدون اینکه کاملاً آگاه باشند که این کار را انجام می دهند.
دندان قروچه به خودی خود خطرناک تلقی نمی شود، اما ساییدن یا فشردن مداوم دندان ها می تواند به مرور زمان باعث درد فک و آسیب به دندان ها شود. ما علل و خطرات دندان قروچه خواب در کودکان را بررسی کردیم و در مورد راهکارهایی برای پیشگیری از این عادت شبانه صحبت می‌کنیم.

Dr. Rehman

وب سایت کود الکترونیک

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه عبارت است از ساییدن یا فشردن مکرر دندان ها. دو نوع متمایز دندان قروچه وجود دارد: دندان قروچه در خواب و دندان قروچه در بیداری. عقیده بر این است که دندان قروچه در بیداری شایع تر است و معمولاً عمدتاً شامل فشردن دندان ها بدون ساییدن است.

مطالعات تخمین می‌زنند که از 6 تا 50 درصد کودکان در طول شب دچار دندان قروچه می‌شوند.
اعتقاد بر این است که دندان قروچه در دوران کودکی شایع تر است و می تواند به محض رشد دندان ها در دوران نوزادی شروع شود.

بیش از 80 درصد از افراد مبتلا به دندان قروچه در خواب ممکن است متوجه نشوند که هنگام خواب دندان قروچه می کنند. تشخیص دندان قروچه در خواب در کودکان ممکن است دشوار باشد مگر اینکه آنها در اتاق خواب مشترک با خواهر یا برادر یا مراقب خود باشند.

صداهای تولید شده از ساییدن و فشردن دندان ها نیز ممکن است منجر به اختلال در خواب کودک شما یا دیگران در اتاق خواب شود.

دندان قروچه می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • شکستگی دندان ها، عقب نشینی لثه و سایر مشکلات در دندان ها و فک
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب
  • مشکلات خواب
دندان قروچه کودکان در خواب

چرا بچه ها دندان قروچه می کنند؟

دندان قروچه در کودکان و کودکان نوپا احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل روانی، سابقه خانوادگی و محرک های محیطی رخ می دهد. این بیماری در خانواده ها دیده می شود، اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این به دلیل ژنتیک است یا عوامل اضافی مانند تربیت های مشابه.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که احتمال ابتلای کودکان پسر به دندان قروچه بیشتر است، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع باید انجام شود.

افرادی که مستعد دندان قروچه هستند ممکن است توسط یک یا چند عامل اضافی مانند استرس یا دود دست دوم سیگار تحریک شدند.

استرس

به نظر می رسد استرس ارتباط نزدیکی با دندان قروچه در خواب دارد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا استرس باعث دندان قروچه می شود یا بالعکس مورد نیاز است. برای کودکان در سن مدرسه، دندان قروچه ممکن است راهی برای مقابله با استرس ناشی از تکالیف، کارهای خانه و گرفتن نمرات خوب باشد.

محققان، سطوح بالاتری از استرس گزارش شده توسط خود و همچنین هورمون های مرتبط با استرس را در افراد مبتلا به دندان قروچه در خواب یافته اند، اگرچه مطالعات اضافی در تکرار این یافته ها شکست خورده است.

سن

کودکان ۷ تا ۱۰ ساله بیشتر در معرض دندان قروچه خواب هستند، اما این عارضه در کودکان در همه گروه‌های سنی دیده می‌شود.

  • نوزادان: نوزادان می توانند به محض در آمدن دندان هایشان دندان قروچه را تجربه کنند و در کودکان یک سال و کمتر گزارش شده است. نوزادان ممکن است برای تسکین ناراحتی مرتبط با دندان درآوردن دچار دندان قروچه شوند. عادات دهانی مزمن مانند دندان قروچه در دوران شیرخوارگی معمولاً عوارض درازمدت سلامتی ایجاد نمی کند، اما ممکن است باعث شود شیرخواران زودتر از موعد شیردهی را متوقف کنند.
  • کودکان نوپا: تحقیقات نشان می دهد که استرس و اضطراب جدایی ممکن است باعث ایجاد دندان قروچه در خواب در کودکان نوپا و کودکان شود. بعید است که دندان قروچه در دوران شیرخوارگی و نوپایی، بر یکپارچگی ساختاری دندان های بزرگسالان تأثیر بگذارد.
  • کودکان در سن مدرسه: دندان قروچه ممکن است در کودکانی که دندان های شیری خود را از دست میدهند و در حال رشد جایگزین آن هستند ظاهر شود.
    تحقیقات همچنین نشان می دهد که کودکان ممکن است به طور ناخودآگاه تنش و استرس در طول روز را از طریق دندان قروچه شبانه از بین ببرند.

اضطراب

اگرچه تحقیقات قطعی نیست، اما شواهدی مبنی بر ارتباط بین سطح اضطراب و دندان قروچه در خواب در کودکان وجود دارد. به نظر می رسد کودکانی که به طور طبیعی بی قرار هستند و بیشتر در مورد عملکرد خوب در مدرسه نگران هستند، بیشتر در معرض دندان قروچه هستند.

محققان خاطرنشان می کنند که علائم ممکن است در طول زمان و با رشد کودکان تکامل یابد، به همین دلیل است که این ارتباط در نگاه اول آشکار نیست. برای مثال، کودکان نوپایی که اضطراب جدایی شدیدتری را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به دندان قروچه خواب در مدرسه ابتدایی هستند.

سایر اختلالات خواب و سلامت روان

به نظر می رسد که دندان قروچه همراه با استرس و اضطراب در کودکان مبتلا به برخی بیماری های دیگر مانند میگرن یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) بیشتر رخ می دهد. با این حال، مشخص نیست که آیا دندان قروچه ناشی از ADHD است یا داروهایی که معمولاً برای مدیریت علائم ADHD از جمله برخی از محرک‌ها استفاده می‌شوند.

علاوه بر این، کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات عصبی رشدی یا اختلال طیف اوتیسم، ممکن است هم در بیداری و هم در خواب، دندان قروچه را تجربه کنند. دندان قروچه همچنین می تواند همراه با اختلالات خواب، از جمله پاراسومنیا، خروپف، و اختلالات تنفسی مرتبط با خواب باشد. با این حال، نمی توان بصورت قطعی گفت که آیا اینها علت یا اثر دندان قروچه در شب هستند.

📝 با تست آنلاین تشخیص اوتیسم رایگان متوجه سلامتی کودک خود شوید ! برای شروع تست کلیک کنید !

مسائل دندانپزشکی

دندان قروچه در کودکانی که دندان‌های نامرتب دارند و کسانی که از وسایل ثابت ارتودنسی مانند بریس استفاده می‌کنند، شایع‌تر است. با این حال، طبق آکادمی پزشکی خواب آمریکا، شواهد کافی برای شناسایی مشکلات دندانی به عنوان علت دندان قروچه وجود ندارد. دندان قروچه همچنین در افرادی که عمدتاً از طریق خود تنفس می کنند، شایع تر است

دود دست دوم

دود دست دوم سیگار یکی دیگر از عوامل خطر برای ابتلا به دندان قروچه در دوران کودکی است. تحقیقات نشان می دهد که حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار به میزان متوسط، خطر ابتلا به دندان قروچه را در کودکان افزایش می دهد.

علائم دندان قروچه کودک

اگر نشانه های زیر را در کودک خود دیدید بدانید که کودک شما در شب دندان قروچه می کند.برخی از علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

  • آسیب دندان: کودکان مبتلا به دندان قروچه در خواب ممکن است دچار شکستگی دندان، فرسودگی دندان ها یا عقب نشینی لثه شوند.
  • دندان های حساس: کودکانی که دندان قروچه می کنند ممکن است به غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد حساسیت بیشتری نشان دهند.
  • درد فک یا سردرد: فشار مداوم ناشی از دندان های به هم فشرده ممکن است منجر به سردرد، درد فک و گاهی اوقات صداهای کلیک یا افزایش اندازه عضلات فک شود.
  • صداهای ساییدن: کودکان را می توان در طول شب برای بررسی صداهای ساییدن مشاهده کرد. برای جلوگیری از ایجاد اختلال در خواب کودک، یک دوربین فیلم برداری را انتخاب کنید تا علائم دندان قروچه در خواب را مشاهده کنید.

تشخیص دندان قروچه در کودکان

برای تشخیص دندان قروچه، کودک شما باید هنگام خواب صداهای دندان قروچه همراه با سایش دندان، درد فک صبحگاهی، سردرد و یا قفل شدن فک را نشان دهد. این علائم ممکن است توسط دندانپزشک در طول یک قرار ملاقات معمولی متوجه شود، یا اگر کودک شما از درد صبحگاهی یا بد خوابی شکایت داشته باشد، ممکن است توسط پزشک شناسایی شود. از آنجایی که دندان قروچه در خواب در طول شب رخ می دهد، دندانپزشکان به شدت به گزارش های والدین در مورد صداهای ساییدن یا فشار دادن در هنگام خواب کودک تکیه می کنند.

پزشک یا مسئول مراقبت از فرزند شما ممکن است در مورد عوامل استرس‌ زای فعلی سؤال کند تا تصویر کامل‌تری از عوامل بالقوه تشدید کننده به دست آورد. به ندرت ممکن است که از کودک شما، پُلی سومنوگرافی(یک معاینه خواب شبانه) بررسی علائم دندان قروچه یا سایر اختلالات خواب گرفته شود.

آپارات کودک الکترونیک 1 1

درمان های دندان قروچه

درمان دندان قروچه بر پیشگیری از آسیب دندان و کاهش عوارض جانبی مانند درد و سردرد تمرکز دارد. بهبود کیفیت خواب و رسیدگی به منابع استرس ممکن است به کنترل بیشتر دندان قروچه کمک کند.

نایت گارد (محافظ شب)

دندانپزشک می تواند به کودک شما کمک کند تا محافظ شب یا آتل را برای محافظت از دندان های او در هنگام خواب قرار دهید. آتل ممکن است روی دندان های بالا یا پایین قرار گیرد و ممکن است به گونه ای طراحی شود که علاوه بر محافظت از دندان ها در برابر اصطکاک، فک را تغییر مکان دهد. به نظر می رسد نایت گارد و آتل در درمان دندان قروچه موثر باشد، اگرچه دندان قروچه ممکن است به طور کامل از بین نرود و اگر کودک شما از محافظ استفاده نکند، علائم ممکن است عود کنند.

تسکین استرس

مدیریت استرس می تواند به کاهش دندان قروچه کمک کند. با فرزندتان در مورد اتفاقاتی که ممکن است در زندگی او اتفاق بیفتد که باعث ناراحتی او می شود صحبت کنید، مانند یک حرکت اخیر یا تعهدات تحصیلی. در صورت لزوم، برای حمایت بیشتر با یک متخصص بهداشت روان یا مشاور مدرسه فرزندتان تماس بگیرید.

بهداشت خواب و روال قبل از خواب

دندان قروچه در خواب ارتباط تنگاتنگی با کیفیت خواب دارد. می‌توانید خواب کودکتان را با اطمینان از تاریک و ساکت بودن اتاقش، محدود کردن زمان استفاده از رسانه‌های الکترونیکی و ارائه یک رژیم غذایی مغذی و کم قند برای او بهبود بخشید.

ایجاد یک روال قبل از خواب می تواند زمینه را برای خواب سالم فراهم کند و به کودک شما کمک کند هنگام خواب اعتماد به نفس و امنیت داشته باشد. چند نمونه از فعالیت های آرامش بخش قبل از خواب عبارتند از:

  • خوردن یک میان وعده مغذی قبل از خواب
  • مسواک زدن دندان ها
  • گرفتن حمام آب گرم
  • آغوش گرفتن فرزندتان
  • خواندن داستان
  • آواز خواندن یا موسیقی ملایم

تسکین علائم

گاهی اوقات کار بر روی شل کردن عضلات صورت در طول روز می تواند دندان قروچه شبانه را کاهش دهد. برای تسکین فک و دندان های دردناک از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید، کودک خود را به نوشیدن آب تشویق کنید و از خوردن غذاهای سفت و آدامس پرهیز کنید. از پزشک خود در مورد تمرینات کششی و تکنیک های ماساژ صورت سوال کنید.

دارو

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه داروهای هومیوپاتی یا دارو ممکن است به کاهش دندان قروچه در خواب در کودکان کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی و عوارض جانبی احتمالی مورد نیاز است. همیشه قبل از شروع هر داروی جدیدی با پزشک خود صحبت کنید، حتی اگر به صورت طبیعی یا بدون نسخه به فروش می رسد. از آنجایی که دندان قروچه جدا از اثرات ثانویه آن بر روی دندان ها و فک مضر تلقی نمی شود، پزشک کودک شما باید بررسی کند که آیا مصرف دارو ارزش عوارض جانبی احتمالی را دارد یا خیر.

چه زمانی با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید

اگر متوجه علائم دندان قروچه در کودک خود شدید، مانند افزایش حساسیت دهان، درد فک، سردرد صبحگاهی، یا صداهای خرخر کردن در طول شب یا هنگام چرت زدن، با دندانپزشک یا متخصص اطفال خود صحبت کنید. همچنین اگر کودک شما در طول روز مشکل خواب دارد یا علائم خواب آلودگی دارد، باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

پاسخ خانم دکتر ساحل گرامی روانشناس کودک به مادری نگران در رابطه با دندان قروچه پسربچه اش اینجا کلیک کنید

دکتر-ساحل-گرامی

اگر به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک احتیاج دارید پیشنهاد ما به شما خانم دکتر ساحل گرامی می باشد

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Negar
1 ماه قبل

من پسرم در طول روز دندان قروچه نداره، یا حداقل من ندیدم، یکبار که خواب بود دیدم دندان قروچه میکنه فکر کردم داره خواب بد میبینه بیدارش کردم، ایا ممکنه که شبای دیگه هم این کارو انجام داده باشه؟
بنظر شما دکتر ببرمش یا نیازی نیست؟
روشی هست که متوجه بشیم کودک اضطراب داره؟
ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏

محدثه قاضی
4 ماه قبل

سلام من پسرم تقریبا 11 سالش هست ، چندسالی هست که بطور مداوم شبا تو خواب دندان قروچه میکنه و صداش خیلی بده ، چندبار دکتر بردم گفت مشکلی نیست و خودش رفع میشه اما متاسفانه رفع نشده و ادامه داره میترسم بزرگتر بشه هم رفع نشه کسی اطلاعی داره در باره این موضوع؟؟؟ توی بیداری مشکلی نداره و اینجور نیست فقط توی خواب اینکار میکنه

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

6
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x