از خرید این آموزش هرگز پشیمون نمیشی

فروشگاه نرم افزار کمک درسی پایه اول تا دوازدهم

پاورپوینت زمینه های انقلاب مشروطیت ایران

✏️تعداد صفحه/اسلاید: 🔹🔹🔹🔹20 اسلاید 🔎نوع فایل: 🔹🔹🔹 پاورپوینت قابل ویرایش
415
0

پیش نمایشِ،تعدادی از اسلایدهای پاورپوینت


پاورپوینت بسیار زیبا، زمینه‌های انقلاب مشروطیت ایران با موضوعات :مشروطیت چیست؟ ،علل و زمینه‌هایی موجب وقوع انقلاب مشروطیت، زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه، زمینه‌های اقتصادی انقلاب مشروطه، پادشاهی مظفرالدین شاه؛ ایران در آستانه تحول

پاور

قسمتی از محتوای پاورپوینت زمینه های انقلاب مشروطیت ایران

مقدمه

یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران که در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه اتفاق افتاده، « انقلاب مشروطیت » است.

مشروطیت چیست؟ چرا انقلاب مشروطه در ایران رخ داد؟ زمینه‌های فکری، اجتماعی و اقتصادی این انقلاب کدامند؟ اینها پرسش‌هایی هستند که در این درس به دنبال پاسخی برای آنها هستیم.

مشروطیت چیست؟

«مشروطیت» از نظر لغوی به معنای شرط دار شدن یا شرط گذاشتن برای چیزی است. براین اساس، حکومت مشروطه به نوعی از حکومت سلطنتی گفته می‌شود که در آن، برای حکومت کردن شرایطی پیش بینی باشد. در حکومت مشروطه، حاکم یا پادشاه نمی تواند هر کاری را که می‌خواهد به میل خود انجام دهد. در چنین حکومتی، تصمیم گیری درباره امور کشور بر مبنای شرایطی که در قانون اساسی پیش بینی شده است، انجام می‌شود.

 در نظام مشروطه، مجلسی مرکب از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود و به کار قانونگذاری می‌پردازد. نخست وزیر و وزیران (هیئت وزیران) که با رأی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند، اداره امور کشور را در دست می‌گیرند. درواقع، حکومت مشروطه نقطه مقابل حکومت استبدادی یا فردی است که در آن، پادشاه همه کاره است و خود را مالک جان و مال مردم می‌داند.

کدام علل و زمینه‌ها موجب وقوع انقلاب مشروطیت شد؟

انقلاب مشروطیت ایران در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه به وقوع پیوست اما زمینه‌های آن از مدتها پیش به ویژه از دوران سلطنت ناصرالدین شاه فراهم شده بود. برای شناخت بهتر این علل و زمینه ها، آنها را در چند محور در اسلاید بعد بررسی می‌کنیم.

1- زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه

  • الف) آموزه‌های ضداستبدادی و ضد استعماری اسلام
  • ب) پیدایش اندیشه‌های نو درباره حکومت
  • پ) انتشار آثار انتقادی در مورد اوضاع  ایران
  • ت) تأثیر حوادث جهانی بر افکار ایرانیان

جدیدترین محصولات

تبلیغات

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید