خطر دود دست دوم سیگار برای کودکان ☠️

3
0
خطر دود دست دوم سیگار برای کودکان

اصل مطلب

در این مطلب که بصورت تصویری، متن و صوتی برای شما در نظر گرفته ایم قصد داریم که به پدران و مادران درباره مفهوم دود دست دوم سیگار و خطرهایش برای کودکان را ، گوشزد کنیم

🕜 مدت زمان: 03:16
📦 حجم: 38 مگابایت
📥 قابل دانلود: بله

آیا با مفهوم دود دست دوم سیگار آشنا هستید؟

دود دست دوم مفهومی رایج برای دود سیگار پخش شده در فضای اطراف که منجر به انواع بیماری ها از قبیل سرطان و بیماری های قلبی و ریوی می شود.

سیگاری که توی جاسیگاری جامانده و در حال سوختن است خیلی بیشتر ازسیگاری که در حال مصرف است می تواند منجر به مصمومیت بشود.

وقتی کسی مستقیم سیگار می کشد ریه های آن همچون فیلتر عمل می کند ، اما دود سیگاری که توی هوا پخش شده وارد تمام اسباب و اثاثیه منزل ، مبلمان ، عروسک کودک و حتی پوست اون میشه.

ذرات ریز سیگار درون اشیا می توانند تا ماه ها دوام بیاورند، کودکانی که به این اسباب و اثاثیه دست می زنند و تحت تاثیر دود دست دوم سیگار هستند بسیار بیشتر از سایر کودکان مبتلا به بیماری می شوند .

خطر دود دست دوم سیگار برای کودکان ☠️

نوزادانی که در منزل افراد سیگاری زندگی می کنند بسیار بیشتر از سایر نوزادان در اثر سندروم مرگ نوزادی قبل از رسیدن به دو سالگی می میرند، دچار آسم شدید می شوند ، دچار پنومونیا می شوند به عفونت های مکرر گوش مبتلا می شوند که در نهایت ممکن است به از دست دادن شنوایشان بشود.

کودکان بیشتر از بزرگسالان در اثر دود دست دوم سیگار دچار بیماری می شوند زیرا سریع تر تنفس می کنند، هوای بیشتری مصرف می کنند و ریه هایی بسیار کوچکتری از بزرگسالان دارند .

ترکیبات دود دست دوم

  • دود دست دوم سیگار ترکیبی از ذرات و گازها است. در هر مکانی که سیگار را روشن کنید، دود دست دوم سیگار تولید می شود. این نوع دود نه تنها ناخوشایند بلکه مرگبار است.
  • دود دست دوم سیگار حاوی بیش از 4500 ماده شیمیایی – آرسنیک، بنزن و سیانید – محرک و سمی است که سبب بروز بیماری های حاد مانند سرطان می شوند.
  • بیش از 80 درصد دود دست دوم سیگار بی بو و غیر قابل مشاهده است. باز کردن درها و پنجره های خانه و خودرو سبب از میان رفتن تاثیر مخرب این دود نمی شوند.
  • ذرات مواد سمی و محرک دود سیگار، روی پوست بدن، کف خانه و خودرو، صندلی ها و … باقی می مانند.

عمده ترکیبات دود دست سوم دخانیات

  • «کروم»، «کادمیوم»، «سیانید هیدروژن»، «بوتان»، «تولوئن»، «آرسنیک»، «مونو اکسید کربن»، «سرب» و «پولونیوم ۲۱۰» از جمله ترکیبات مواد دود دست سوم دخانیات است.
  • جالب و البته درد آور اینکه بعضی از این سموم بسیار کشنده و حتی برای قتل و کشتار به کار رفته است.
  • برای نمونه گاز «سیانید هیدرژون» در کشتارهای دسته جمعی به کار رفته و «پولونیوم ۲۱۰» یک ماده رادیو اکتیو بسیار قوی و خطرناک است که بعضی سازمان های جاسوسی آن را برای از بین بردن قربانیان خود به کار برده اند که یازده ترکیب سرطان زای دیگر نیز، در این مواد کشف شده است.

موقعی که سیگار مصرف می کنید پنکه میتواند دود سیگار را توی فضای اطراف خانه پخش کند ،کولر به مراتب قضیه را بدتر می کند و دود سیگار را به تمام خانه منتقل می کند.

حتی اگر بیرون منزل هم سیگار بکشید نمی توانید بطور کامل کودک تان را از دود دست دوم سیگار نجات دهید چون که دود سیگار به پوست و لباس شما نفوذ می کند و زمانی که منزل بر می گردید آن را باخودتون به خانه می آورید.

مصرف سیگار درون ماشین خطری است به مراتب بیشتر برای کودکان ، سطح مصمومیت از دود دست دوم سیگار در مناطق کوچک و بسته به بالاترین سطح خود می رسد . بنابراین مصرف سیگار در اتومبیلی با پنجره های بسته بیشترین خطر را برای کودکان بهمراه دارد.

حالا چه کار می توانیم بکنیم ؟

  • توصیه می شود بیرون خانه سیگار بکشید ، بعدش دوش بگیرید و قبل از اینکه کودکتان را بغل کنید یا بهش غذا بدهید لباس های تمیزو جدید بپوشید .

  • این ها تنها راه های موقت هستند، در واقع تنها راهی که می توانید کودکتان را از خطر دود دست دوم سیگار نجات بدهید ، اصلا سیگار نکشید .خانه خودتان را مکانی بدون سیگار برای بچه ها کنید اجازه ندهید هیچ دوست یا فامیلی یا مهمانی در منزل سیگار بکشند و از همه مهم تر با پزشک خود در باره راه های ترک سیگار صحبت کنید.

    • به عنوان سرپرست، پدر یا مادر یک کودک و یا حتی به عنوان کسی که به سلامتی خود اهمیت می دهید از مکان های آلوده که در معرض ناخواسته این دود قرار می گیرید دوری کنید. برای مثال به کافه ها و رستوران هایی که در آن سیگار کشیدن مجاز است، نروید و یا در مکان های عمومی مثل پارک، در مجاورت فرد سیگاری قرار نگیرید.

سوالات متداول

Frequently asked questions

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

خانم دکتر مرضیه حمزه زاده

خانم دکتر مرضیه حمزه زاده

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

3
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x