غذاها و رفتارهایی که باعث گاز روده کودکان می شود

1
0
گاز روده کودکان

اصل مطلب

در مطلب؛ دلایل گاز روده کودکان، که برای شما تهیه کرده ایم سعی داریم به زبان ساده به والدین گرامی در مورد این بیماری و علائم ان در کودک را بیاموزیم. سایت کودک الکترونیک به دنبال اگاهی دادن به والدین و پیدا کردن راه کارهای مناسب می باشد، پس با ما در ادامه همراه باشید

🕜 مدت زمان: 04:06
📦 حجم: 19 مگابایت
📥 قابل دانلود: بله

دلایل گاز روده کودکان

باد شکم یا گاز روده اتفاقی کاملا طبیعی در کودکان و بزرگسالان است. بزرگسالان به طور متوسط روزانه ۲ لیتر گاز دفع می کنند و این مقدار میتواند به ۸ لیتر در روز نیز برسد. در اغلب موارد، گاز روده کودک جای نگرانی ندارد، مگر اینکه فرزند شما چیزی بیش از یک ناراحتی جزیی را تجربه کند و بیشتر از حد معمول اذیت شود. عوامل متعددی می توانند باعث شوند که کودک بیش از حد معمول گاز روده یا سوء هاضمه داشته باشد.

علائم گاز روده در نوزاد و کودک

علائم ناشی از گاز روده

به طور معمول، کودکی که گاز روده زیادی دفع می کند، علایم دیگری از جمله:

  • نفخ
  • درد یا سوزش ناحیه شکم
  • آروغ زدن مکرر
  • احساس تهوع
  • خروج باد شکم دارد.

گاز روده به احتمال زیاد تنها گه گاه رخ می دهد، برای مثال، پس از پرخوری کودک در یک مهمانی. یک داروی ضداسید یا داروی ضدگاز تجویزشده توسط پزشک می تواند برای کاهش ناراحتی دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی کودک مناسب و کارآمد باشد. البته این موضوع به سن کودک نیز ارتباط دارد.

هشدار: هیچ دارویی را خودسرانه به کودک ندهید. به ویژه از هیچ آنتی اسیدی استفاده نکنید، زیرا آنتی اسیدها اغلب حاوی آلومینیوم هستند که هرگز برای کودکان توصیه نمی شوند.

عوامل مؤثر ایجاد کننده گاز روده

عوامل مؤثر ایجاد کننده گاز روده

جویدن آدامس: هضم شیرین کننده های مصنوعی موجود در آدامس های بدون قند برای بعضی از کودکان مشکل است. این مواد در روده بزرگ به دام می افتند و باعث ایجاد گاز روده می شوند. همچنین جویدن آدامس موجب بلع بیش از حد هوا می شود. بنابراین جویدن آدامس را در کودکان محدود کنید.

راه رفتن هنگام غذا خوردن: بسیاری از والدین پرمشغله ممکن است هر کاری را برای تشویق فرزندانشان به غذا خوردن انجام دهند، از جمله به آنها اجازه دهند در طول وعده های غذایی در خانه بچرخند، تلویزیون تماشا کنند یا حتی بازیهای پرسروصدا انجام دهند. وقتی کودکان در حین غذا خوردن راه می روند و بازی می کنند، می توانند هیجان زده شوند و هوا را ببلعند.

همچنین اگر فرزند شما یک پرسه زن بی قرار است، احتمالا سریع غذا می خورد یا آن را می بلعد تا جویدن نتواند مانع بازی کردنش شود که این کار برای هضم غذا خوب نیست. بنابراین کودک خود را تشویق کنید که در طول صرف غذا کنار شما و کنار سفره بماند، غذایش را خوب بجود و همیشه با حوصله و آرام غذا بخورد.

کمبود آب: نوشیدن آب برای شیرخواران زیر شش ماه توصیه نمی شود و آب آشامیدنی مشکل نفخ شکم را از بین نمی برد، اما یبوست نوزادان اغلب با گاز معده و درد شکمی همراه است و نوشیدن آب به رفع یبوست یا هر گونه مشکلی در دفع کمک می کند. به شیرخواران شش ماهه، علاوه بر شیر مادر یا شیرخشک، روزانه یک چهارم تا نصف یک لیوان معادل ۶۰ تا ۱۲۰ میلی لیترآب بدهید. هرچه کودک شما به ۱۲ ماهگی نزدیک تر شود، مقدار آب را به نصف لیوان تا سه چهارم لیوان یعنی ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلی لیتر در روز افزایش دهید.

مصرف آبمیوه زیاد: شیرخواران کوچک نباید چیزی غیر از شیر مادر یا شیرخشک بخورند و حتی برای آب دادن به کودک باید تا شش ماهگی صبر کنید. به احتمال زیاد هضم فروکتوز و ساکارز موجود در آبمیوه های مختلف برای آنها دشوار خواهد بود و در نتیجه، ممکن است دچار نفخ شکم یا حتی اسهال شوند.

مصرف برخی سبزیجات: کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است بعد از خوردن برخی سبزیجات مانند بروکلی و گل کلم دچار نفخ شکم شوند. اینکه کودک این مواد غذایی سالم را می خورد، ایده آل است اما مراقب باشید که در وعده های غذایی متوالی، بیش از حد، سبزیجات نفخ آور یا مواد غذایی مشکل ساز به او ندهید و عادت تغذیه ای را که باعث ایجاد نفخ می شود، حذف یا مدیریت کنید.

مصرف مقدار زیاد غذاهای حاوی فیبر بالا: خوردن زیاد غذاهایی مانند غلات یا غذاهای چرب از جمله سیب زمینی سرخ کرده می تواند دلیل این اتفاق باشد. دستگاه گوارش بعضی از کودکان به فیبر یا چربی حساس است. به نوع غذاهایی که باعث بروز ناراحتی گوارشی در کودک شما میشوند توجه و سعی کنید مصرف آنها را محدود کنید. .

نوشیدن مقدار زیاد نوشابه: نوشیدنی هایی مانند نوشابه حاوی اسید فسفریک هستند که می تواند گاز رودهای بیش از حد و سوءهاضمه ایجاد کنند. از طرفی نوشابه معمولا باعث میشود که کودکان احساس سیری کنند و در نتیجه شیر و آب لازم در طول روز را ننوشند یا تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را نخورند. بنابراین سعی کنید نوشابه را از رژیم غذایی کودک حذف کنید.

آیا باد شکم شیرخوار ناشی از غذای مادر است؟

کودکی که شیر مادر را میخورد با کودکی که با شیرخشک تغذیه می شود، صرف نظر از نوع تغذیه، باد شکم خواهد داشت. باد شکم بخشی از کار فرایند گوارشی است و همه افراد آن را دارند، اما در بیشتر موارد، باد شکم کودک موضوعی برای نگرانی نیست و به معنای این نیست که شما چیزی خورده اید که نباید می خوردید ولی اگر کودکتان باد شکم زیادی دارد یا او را اذیت می کند، می توانید رژیم غذایی خود یا شیوه، شیر دادن به کودک را ارزیابی کنید.

🔸 غذاهای حساسیت زا: گاهی غذاهایی مانند گندم، ذرت، ماهی، تخم مرغ یا بادام زمینی نیز می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. اگر حدس می زنید که غذای خاصی کودکتان را دچار مشکل کرده است، می توانید یک هفته آن را از برنامه غذایی حذف کنید تا ببینید چه می شود. خارج شدن برخی غذاها از بدن بیشتر از یک هفته طول می کشند اما باید طی چند روز بهبود در رفتار کودک را ببینید.

🔸 غذاهای نفاخ: مادران شیرده می توانند هر چیزی را که می خواهند و هر وقت که می خواهند بخورند، بدون اینکه معده کودکشان اذیت شود، اما اگر مانند بیشتر مادرها تصور می کنید نفخ شکم کودک ناشی از واکنش به غذایی است که شما  خورده اید، به سرعت آن غذای مفید را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. ممکن است عجیب به نظر برسد اما بروکلی، کلم، سیر و غذاهای پرادویه بر روی شیر شما تأثیری نخواهد گذاشت، زیرا گازی که ممکن است از این غذاها ایجاد شود، در واقع واکنشی موضعی در دستگاه گوارشی خودتان است.

🔸 لاکتوز بیش از حد در شیر مادر: اگر شیر شما خیلی زیاد است، طوری که احساس می کنید می توانید به راحتی به چند کودک شیر بدهید و چیزی هم باقی بماند، ممکن است مشکل ناشی از چیزی باشد که به آن لاکتوز بیش از حد می گویند. اگر کودکتان مقدار زیادی «شیر پیشین1» دریافت می کند که چربی کمتری دارد تا بتواند فرایند هضم را آهسته کند، این اتفاق می تواند بیفتد.

1(شیر پیشین شیری است که در ابتدای هر بار شیردهی و با پر شدن سینه ها از آن خارج می شود. شیر پیشین سرشار از لاکتوز (قند شیر) بوده، چربی و کالری آن کم است. این شیر رقیق، آبکی و به رنگ سفید یا آبی است.)

در این شرایط، آنزیمی که لاکتوز را هضم می کند با سرعت کافی آزاد نمی شود تا کار خود را انجام دهد. برای مقابله با این مشکل، در هر وعده تغذیه تنها از یک سینه شیر بدهید یا دو بار از یک سینه شیر بدهید و بعد از سینه دیگر اما قبل از اینکه این راهکار را در پیش بگیرید با پزشک کودکتان یا یک مشاور شیردهی صحبت کنید تا مطمئن شوید که مشکل این است. در غیر این صورت، ناخواسته باعث می شوید که تولید شیرتان کاهش یابد.

🔸 محصولات لبنی: محتمل ترین مورد برای ایجاد گاز و نفخ شکم کودک، محصولات لبنی موجود در رژیم غذایی شما یعنی شیر، پنیر، ماست، بستنی یا هر غذایی است که شیر، محصولات شیری، کازئین، آب پنیر یا کازئینات سدیم دارد.

نفخ شکم کودک-اختلالات گوارشی که باعث نفخ می شود-نفخ شکم کودک-

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

محمد حمزه لو

محمد حمزه لو

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

1
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x