بیش فعالی و پرخوری در کودکان و جوانان

1
0
بیش فعالی و پرخوری در کودکان و جوانان

اصل مطلب

در این مطلب که بصورت ویدئو، متن و صوتی برای شما تهیه کردیم، قصد داریم به والدینی که دارای کودکانی مبتلا به بیش فعالی و پرخوری هستند آموزش دهیم که چگونه با فرزند خود برخورد کنند و راه کارهای مناسب ، جلوی پایشان قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید
🕜 مدت زمان: 04:46
📦 حجم: 71 مگابایت
📥 قابل دانلود: بله
فایل صوتی مقاله بیش فعالی و پرخوری در کودکان و جوانان

بیش فعالی و پرخوری در کودکان و جوانان

یکی از گلایه هایی که والدین کودکان بیش فعال دارند اشتهای زیاد، پرخوری و درنتیجه اضافه وزن و چاقی هست.

معمولا کار به جایی میرسه که والدین کودک رو سرزنش میکنند و محدودیت های سفت و سخت برای بچه تعیین میکنند. حالا بریم علت های این مساله رو با هم بررسی کنیم:
مهمترین مساله ضعف مهارت در کارکردهای اجرایی است. این مهارت به ما اجازه برنامه ریزی و عملکرد متعادل در تمام زمینه ها میده، مثلا تعیین مقدار و نوع غذایی که میخوریم، تعداد دفعاتی که در هفته حمام میریم یا برای یه امتحان درس میخونیم.
متاسفانه افراد بیش فعال در برنامه ریزی برای روتین زندگیشون بشدت ضعیف هستند.

رابطه بیش فعالی و پرخوری در کودکان

تکانشی و هول بودن: همه ما در طول روز غذاها و خوراکی های چرب، پرشکر و پرکالری میبینیم ولی کمابیش میتونیم بهشون نه بگیم. ولی برای افراد بیش فعال عجول که فکر نشده عمل میکنند، این کار سخت ترین کار دنیاست.
بی خبری از نشانه های بدنی: این افراد سخت متوجه نشانه های مربوط به تشنگی، خستگی، گرسنگی و بی حوصلگی در خودشون میشن و در تمام موقعیت ها فکر میکنند که گرسنه هستند و به غذا حمله ور میشن و به ندای بدنشون گوش نمیدن.

عادات خواب نامناسب: مغز افراد بیش فعال در انتهای شب خاموش نمیشه و به فاز خواب وارد نمیشه و همین کم خوابی باعث میشه مغز فرد هورمون هایی ترشح کنه که باعث پرخوری و تمایل فرد به مواد غذایی قندی و پرکالری بشه.افراد بیش فعال کارهای حوصله سر بر و خسته کننده رو با خوراکی های مورد علاقه انجام میدن. مثلا پروژه آخر ترم رو به امید یه پیتزای پر پنیر به اتمام میرسونن. و همین باعث میشه موقع تلویزیون دیدن، مشق نوشتن، کتاب خوندن و … دهنشون بجنبه.

بیش فعالی و پرخوری
رابطه بیش فعالی و پرخوری در کودکان

و مهمترین نکته انتقال دهنده عصبی دوپامین و گابا در مغز افراد بیش فعال پایینه. دوپامین باعث میشه مغز ما سرحال و برانگیخته بمونه و در نتیجه افراد بیش فعال سریع توجهشون پرت میشه و حوصله شون سر میره و گابا باعث میشه مغز ما فرمان ایست و متوقف کردن کارها رو بده.
واسه همین آدم های نرمال یه بسته کامل بیسکوییت رو نمیخورن چون مغز فرمان سیری و ایست رو میده ولی آدم بیش فعال تا ته بسته رو میخوره، و مغزش سیگنال سیری و ضرر های بعدی پرخوری رو بهش نمیرسونه و فرد فقط به قسمت خوشمزگی و طعم بیسکوییت فوکوس میکنه.

حالا با این مساله چکار کنیم؟

  • هدف از کاهش وزن رو بصورت جزیی بنویسید و در معرض دید قرار بدین. مثلا هفت هشت مورد روی کاغذ بنویسید و بر روی یخچال منزل بچسبانید.

  • برای تایم غذا ساعت مشخص بذارید و اجازه ندین خیلی زیاد گرسنه بشید چون در این صورت متوقف کردن خودتون کار سختیه.

  • بهداشت خواب رو رعایت کنید و هر شب سر یک تایم مشخص بخوابید

  • و سعی کنید نیم ساعت یا چهل و پنج دقیقه قبل از خواب از تمام وسایل الکترونیکی مثل : تلویزیون ، موبایل ، تبلت و بازی های کامپیوتری دوری کنید.

سوالات متداول

Frequently asked questions

دیدگاه خود را بنویسید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نویسنده

دکتر ساحل گرامی

دکتر ساحل گرامی

امتیاز و اشتراک گذاری

به این مطلب امتیاز دهید

1
0

این مطلب را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

رویدادهای آینده
شاغل هستی؟؟

شاغل هستی؟؟

وقت نداری حضوری دنبال مهدکودک بگردی؟؟

همکاران متخصص

مطالب دیگه سایت را از دست ندهید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x